۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۰۷
کد خبر: 84337425
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کنفرانس رهیافت خداسو در مواجهه با کرونا در قم به کار خود پایان داد

قم-ایرنا- کنفرانس بین المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با بیماری کرونا» عصر پنجشنبه با سخنرانی استادانی از ایران و ۸ کشور جهان در سه پنل تخصصی روانشناسی، علوم اجتماعی و فلسفه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم به کار خود پایان داد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در روز پایانی این کنفرانس دو روزه، خاطرنشان کرد: داده های اینترنتی و موتورهای جستجوگر اینترنتی از افزایش بعد معنوی مردم جهان حکایت دارد که برخی از اندیشمندان از آن بعنوان رنسانس معنوی یاد می کنند.

محمدرضا سالاری فر بیان کرد: بیماری کرونا با وجود تمام مشکلاتی که برای مردم به وجود آورده اما سبب رشد معنوی در بین انسان ها شده است.

به باور وی، گرایش مردم به مبدا هستی و معنویت در زمان بروز بحران های طبیعی و غیرطبیعی برای تسکین آلام و رنج های وارد تا حدودی طبیعی و قابل پیش بینی بوده است.

وی اظهار داشت: گرایش مردم به معنویت در بعد باور و احساس بیشتر از بعد رفتاری بوده است که یکی از عوامل آن را می توان به محدودیت در فعالیت اماکن مذهبی در دوران شیوع کرونا منسب نمود.

سالاری فر یادآور شد: طبق برآورده ها و نتایج تحقیقات علمی دینداری افرادی که زمینه معنویت وخداسویی در آنها از قبل وجود داشته در دوران کرونا افزایش پیدا کرده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: عامل محوری در مثبت شدن نگرش های دینی مردم در دوران کرونا، مواجهه با مرگ و احتمال وقوع مرگ یکی از افراد نزدیک به آنها بوده است.

کرونا و اضطراب مرگ

عضو هیات علمی دانشگاه طلوع مهر نیز در ادامه، اظهار کرد: در الگوی امید در دیدگاه اسلام تکیه گاه اصلی و منابع اصلی انرژی وجود خداوند متعال است و اگر انسان نیز احساس توانمندی و انگیزه ای دارد این احساس را از منبع لایتناهی الهی گرفته است.

مبین صالحی با اشاره به برخی مباحثی که سبب کاهش اضطراب از مرگ و امیدبخشی به آخرت می شود، ادامه داد:توجه به هدف های غایی زندگی، کاهش دلبستگی به دنیا، صدقه جاری، عمل شایسته و پرهیزگاری از اموری است که اضطراب حاصل از مرگ را کم می کند.

به باور وی، مرگ احساس ترس برای انسان بوجود می آورد و در این وضعیت اگر فرد بتواند آمادگی و پذیرش مرگ را در خود ایجاد کرده و بین بیم و امید آینده خود توازن درستی به وجود آورده و حالت خوشبینانه ای به جهان پس از مرگ داشته باشد با اضطراب کم تری به سراغ قبض روح می رود.

صالحی یادآور شد: می توان با تصویب پروتکل های امیددرمانی با محتوای دینی می توان اضطراب و استرس حاصل از مرگ را کاهش داده و به بعد معنویت و دینداری مردم کمک کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه طلوع مهر اظهار کرد: مدل امیددرمان اسلامی فقط مختص مسلمانان نیست بلکه با دنبال شدن فرآیندهای درمان و فطرت خداجوی تمام مردم می توان از این مدل برای تمام نوع بشر استفاده کرد.

وی اهمیت مساله امید در مواجهه با بیماری را مورد توجه قرار داد و افزود: تجربه نشان داده افرادی که از مرگ نمی ترسند و مشتاق آن هستند بیشتر از سایر افراد عمر می کنند چرا که از اضطراب و ترس ناشی از مرگ مبرا هستند.

کرونا و تجربه سوگ

عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث قم نیز در ادمه این کنفرانس اظهار کرد: دینداری و احساسات معنوی یکی از سبک های مقابله با بیماری کرونا و کاهش آلام و رنج های حاصل از آن است.

محمدتقی تبیک خاطرنشان کرد: اگر افرادی در اثر سوگ حاصل از کرونا تجربه مثبتی داشته باشند به قضاوت کمتری، دلسوزی و تحمل پذیری بیشتری دست پیدا می کنند و هویت و جهان بینی جدیدی بدست می آورند.

وی ابراز داشت: در این شکل از تجربه سوگ ناشی از کرونا، افراد درگیر تلاش می کنند در یک پروژه مشترک اضطراب و ترس خود را از دست دادن عزیزان و نزدیکان خود بصورت اشتراکی با خداوند متعال دنبال کنند و مقابله مثبتی با آن داشته باشد.

به باور تبیک، کسی که از صورت منفی مقابله با تجربه سوگ استفاده می کند در برابر این حادثه یا کاملا در برابر خداوند متعال منفعل است یا اینکه خداوند را دور از دسترس و قضاوت کننده در این مسائل قلمداد می کند و بهره ای زیادی از منابع و ظرفیت های دینی نمی برد.

عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث قم ادامه داد: مقابله دینی فعال و اشتراکی بسیار موثرتر و نتیجه بخش تر از سایر مدل های مقابله مثبت دینی با بیماری کرونا و سوگ از این پدیده برای یکی از نزدیکان است.

اسلام و مسیحیت نزدیک‌ترین ادیان به هم هستند

پروفسور هارولد کوئینگ استاد و پژوهشگر ممتاز روانشناسی آمریکایی نیز در ادامه این کنفرانس، خاطرنشان کرد: در کتاب مقدس قرآن تصریح شده که مسیحیان نزدیک ترین قوم به مسلمانان هستند و بین هیچ فرقه دیگری چنین نزدیکی و قرابتی نیست.

وی بیان کرد: مهربان ترین و دلسوزترین مردم به شما مسلمانان ما مسیحیان هستیم چرا که ما اهل استکبار و تکبر نیستیم و وقتی ما مسیحیان و شما مسلمانان به آموزه های الهی گوش فرا می دهیم به صورت غیراختیاری چشمانمان از اشک سرازیر می شود.

به باور وی، تاکید اسلام بر رحمانیت خداوند و تاکید مسحیت نیز بر بخشش، عشق و بخشش خداوند متعال است و از همین رو این دو دین بسیار به هم نزدیک هستند.

کوئینگ خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا باید در ابتدا مردم به تمامی پروتکلهای بهداشتی توصیه شده عمل کرده و در کنار آن با عبادت خدا و تسلیم در برابر خداوند متعال روح و روان خود را آرام کرده و تسلی ببخشید.

وی یادآور شد: فقط دین اسلام و مسیحیت دو دینی هستند که از طریق ایمان، مناسک مذهبی و توحید خالص ظرفیت استفاده بالایی از معنویت خداسو در مواجهه با بیماری های واگیر و بحران های اجتماعی و طبیعی دارند.

استاد و پژوهشگر ممتاز روانشناسی آمریکا ادامه داد: افرادی که اعتقاد مذهبی بیشتری دارند واکنش جسمی و روحی بهتری در ابتلا به ویروس کرونا دارند.

کشمکش‌های مذهبی در درمان کرونا

پروفسور کنث آی.پارگامنت استاد رواشناسی آمریکایی نیز در ادامه اظهار کرد: درمان یکپارچه مذهبی بیشتر متمرکز بر کشورهای مسیحی است و از اندیشمندان ایرانی هم درخواست داریم حاصل مطالعات بالینی خود را در درمان کرونا در اختیار اندیشکده های ما قرار دهد.

وی تصریح کرد: عصبانیت نسبت به خداوند و احساس فراموش شدن توسط خدا، حس مجازات الهی و تردید در دوست داشته شدن توسط خداوند مهمترین کشمکش هایی است که برخی افراد در این گونه موارد با آن روبه رو می شوند.

پارگامنت گفت: این کشمکش بیشتر شامل سوالات، ابهامات و مسائلی است که در ذهن شکل می گیرد که بخش عمده آن در حول محور دین، معنای زندگی و فلسفه حیات است.

وی ادامه داد: فرد درگیر در این نوع کشمکش مذهبی همواره بین خود واقعی و آن چیزی که از نظر اخلاقی به آن پایبند است در کشمکش بوده و همیشه احساس عذاب و گناه دارد که نتوانسته به مراتب بالاتری از کمال برسد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

کنفرانس بین المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با بیماری کرونا» روز چهارشنبه با سخنرانی اندیشمندانی از ایران و ۸ کشور جهان در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم آغاز شده بود و امروز به کار خود پایان داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha