۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84339980
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نماینده سوری: انتخابات ریاست جمهوری جشن پیروزی بر تروریسم است

تهران-ایرنا- «عید صویص» نماینده پارلمان سوریه انتخابات ریاست جمهوری را یک جشن ملی خواند که پیروزیهای ملت قهرمان سوریه در برابر تروریسم و حامیان آن را نشان می دهد .

به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری پیشروی سوریه دومین انتخابات پس از جنگ ویران کننده تروریسم علیه سوریه است. اولین انتخابات سال ۲۰۱۴ برگزار شد که در آن بشار اسد پیروز شد و دومین انتخابات ریاست جمهوری هم ۵ خرداد ماه برگزار خواهد شد .

صویص در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی از جمله مسئله فلسطین، آینده روابط ایران و عربستان و به طور کلی انتخابات در کشورهای جهان سوم را مورد بحث و بررسی قرار داد.

نماینده سوری تصریح کرد: صدور فراخوان برای ثبت نام نامزدی و تعیین زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در واقع فراخوان قانون اساسی برای همه شهروندان سوری مقیم سوریه است که به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی تأکید کرد که از لحاظ سیاسی، بشار اسد دبیرکل حزب بعث سوسیالیست عربی است که بزرگترین حزب سیاسی سوریه به شمار می رود و بزرگترین فراکسیون پارلمان را داراست و طبق قوانین این حق حزب مزبور است که از بشار اسد بخواهد برای ریاست جمهوری کاندید شود.

صویص تصریح کرد: از زمانی که بشار اسد ریاست جمهوری سوریه را در سال ۲۰۰۰ برعهده گرفته است، کشور از سوی کشورهای امپریالیسم از جمله آمریکا شاهد جنگهای مختلف در همه زمینه ها از سیاسی گرفته تا اقتصادی و نظامی است و بحران اخیری که اکنون وارد یازدهمین سال خود شده است، میبینیم که اسد با همه اقتدار این کشتی را هدایت کرد و یک فرمانده بی نظیر در همه عرصه ها بوده است و سوریه را خطر تجزیه که بزرگترین هدف طرح خاورمیانه جدید بود، دور کرد و از حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی و عزت این کشور دفاع کرد.

در مورد شانس بقیه نامزدها برای برنده شدن در انتخابات گفت که ما در سوریه به مسئله دموکراسی که مسئله قانون اساسی است، اعتقاد داریم و این مردم هستند که از طریق صندوقهای رای انتخاب خواهند کرد چه کسانی اداره جامعه را بر عهده بگیرند.

گروههای تروریستی از اهالی مناطق اشغالی به عنوان سپر انسانی استفاده میکنند

نماینده سوری درباره اینکه انتخابات در مناطق تحت سیطره گروههای تروریستی چگونه برگزاری می شود، گفت که دمشق با کمک همپیمانان روس خود چند پیشنهاد برای بازگشایی گذرگاهها بین اراضی تحت سیطره گروههای تروریستی و اراضی تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه داده است و آخرین مورد آن به حدود یک ماه قبل بر میگردد که این تمایل دولت برای بازگشت شهروندان به مناطق آزاد شده را نشان دهد، اما گروههای تروریستی با حمایت صریح ترکیه این طرحهای پیشنهادی دمشق را به شکست کشاندند و با به گروگان گرفتن شهروندان سوری به عنوان سپر انسانی مانع خروج آنها شدند.

صویص ادامه داد: سیطره گروه های تروریستی بر بخشهای از اراضی سوریه، یک مساله گذراست و نه بیشتر؛ چراکه تروریسم و حامیان آنها در همه اراضی سوریه متحمل شکست خواهند شد. وی درباره اراضی تحت سیطره گروههای جدایی طلب گفت: برادران کُرد ما بخش جدایی ناپذیر بافت اجتماعی سوریه هستند و طبق قانون اساسی سوریه همانند سایر شهروندان دارای حقوق و وظایفی مانند شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کشور هستند.

وی اضافه کرد: اگر فرماندهان گروههای جدایی‌طلب کُرد میدانستند که تنها آلت دست آمریکا هستند، اکنون در منطقه الجزیره سوریه اتفاقاتی که قبلا رخ داده بود و یا در حال حاضر رخ می دهد را شاهد نبودیم. چه کسانی آب آشامیدنی را به روی اهالی استان الحسکه بستند. آیا این کار اشغالگران ترکیه و باندهای تروریستی نبود؟ چه کسانی مانع بازاستقرار نیروهای ارتش سوریه در همه مناطق کشور می شدند؟ آیا رهبران گروههای جدایی طلب در خدمت ترکیه هستند و عناصر مسلح این گروهها تحت امر آمریکا هستند؟ امروز ما مقابله و رویارویی عشایر در برابر گروههای جدایی طلب و سران آنها را که مستقیما طرحهای آمریکا و غیر مستقیم طرحهای ترکیه را اجرایی می کنند، شاهد هستیم. نفت به سرقت رفته سوریه امروز به کجا می رود آیا به دست گروههای مسلح تحت حمایت ترکیه نمی رسد؟

قدس رمز فلسطین است

 نماینده سوری در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به فلسطین اشاره کرد و گفت: فلسطین موضوع اصلی دولت سوریه بود و هستند و قدس رمز فلسطین است. ما تأکید می‌کنیم که سوریه از اصول و ارزش‌های خود دست نکشیده است و فلسطین قضیه محوری سوریه است.

کشورهای عربی باید برای داشتن روابط خوب با ایران اقدام کنند

روابط بین ایران و کشورهای عربی از جمله موضوعاتی است که نماینده  سوری در این گفت‌وگو به آن اشاره کرد و گفت: ما در سوریه از هرگونه تلاش های خوب برای بازگشت روابط عادی بین ایران و کشورهای عربی استقبال می کنیم. کشورهای عربی باید به میزان درگیری وهمی ایجاد شده ه بین این کشورها و ایران از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی واقف باشند.

صویص گفت: این کشورها باید از شخصی سازی هرگونه اختلاف نظر در مورد هر مساله سیاسی در منطقه اجتناب کنند و بدانند که جغرافیای سیاسی بین کشورهای عربی و ایران نقطه اصلی شروع برقراری روابط بر اساس منافع مشترک دو طرف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha