۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۵۲
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 84340391
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳درصد جمعیت عشایر کشور در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند

مشهد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: ۳درصد جمعیت عشایر کشور در خراسان رضوی فعالیت می کنند که پارسال ۲۰ درصد تسهیلات بانکی تخصیص یافته به عشایر کشور را جذب کرده‌اند.

محمد نبوی فرد روز یکشنبه در نخستین نشست شورای عشایری شهرستان کاشمر با اشاره به خدمات ارائه شده به عشایر استان و جذب ۱۳۹ میلیارد تومان تسهیلات ویژه عشایر افزود: سهمیه عشایر خراسان رضوی از اعتبارات ماده ۵۲ را نیز به طور کامل جذب کرده و موفق به جذب ۸۰ میلیون تومان شده‌ایم.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از توزیع ۸۵ هزار تن جو برای دام عشایر استان خبر داد و  گفت:امسال با توجه به تداوم خشکسالی ها پیگیر دریافت ۱۲۰ هزار تن نهاده های دامی هستیم و مجوزهای لازم در این زمینه گرفته شده است.

نبوی افزود: در زمینه خرید دام مازاد عشایر نیز برنامه‌ریزی هایی صورت گرفته است که بر این اساس یک میلیون راس دام عشایر بنا به سهمیه استان به نرخ مصوب خریداری خواهد شد.

وی با اشاره به طرح های عمرانی ویژه مناطق عشایری اضافه کرد: پارسال ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای پروژه های عمرانی  در مناطق عشایرنشین هزینه شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی ادامه داد: آخرین سرشماری عشایر در سال ۸۷ صورت گرفت  و  قرار بود در سال ۹۷ آمارگیری جدیدی صورت گیرد اما این اتفاق نیفتاد و بنا به نظر سازمان آمار قرار بر ثبت مبنایی شد تا با  ثبت کدملی افراد و استعلام ۱۴ گانه برای صدور کارت عشایری اقدام شود.

نبوی افزود: ۱۱ هزار هکتار زمین زراعی و باغی در خراسان رضوی متعلق به عشایر است و این قشر سالانه سه هزار و ۳۰۳ تن محصولات باغی و ۱۹ هزار و ۸۹ تن محصولات زراعی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند. 

وی فقر شدید مراتع و الزام تغذیه دستی دام، نیاز شدید به انواع علوفه و نهاده، زیان اقتصادی شدید خانوارهای عشایری استان به دلیل افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها همزمان با کاهش ارزش دام در بازار، عرضه و تقاضای نامتوازن، افت کیفیت علوفه مرتعی، گرانی انواع نهاده‌ دامی و بدهی سنگین عشایر بابت خرید انواع نهاده‌ دامی را بخشی از پیامدهای خسارت بار خشکسالی بر کار و زندگی عشایر خراسان رضوی دانست.

معاون عمرانی و امور برنامه ریزی فرماندار کاشمر هم در این جلسه با اشاره به استقرار اداره امور عشایر در شهرستان کاشمر و خدمات دهی به ۵۲۰ خانوار عشایری اظهار کرد: با توجه به انتزاع کوهسرخ از کاشمر و جدا شدن بخشی از مناطق ییلاقی عشایر شهرستان باید اراضی مرتعی در مناطق عشایری تعیین تکلیف و برای صدور پروانه چرا اقدام شود.

مهدی نایه در با اشاره به حذف برخی از خانوارهای عشایری شهرستان از سامانه عرفی عشایر گفت: از ۵۲۰ خانوار عشایری شهرستان فقط ۲۹۸ خانوار در سامانه ثبت هستند و همین امر مانع خدمات رسانی به دیگر عشایر می شود.

رییس اداره امور عشایر شهرستان کاشمر نیز در این جلسه با اشاره به وجود ۱۴محله عشایری در این شهرستان گفت: جذب نشدن اعتبارات سرفصل مالیات بر ارزش افزوده برای عشایر مناطق مشکلاتی را ایجاد کرده است که می طلبد در این خصوص اقدام شود .

علی فارسیان بر تامین نهاده های دامی مورد نیاز عشایر تاکید و اظهار کرد : پارسال ۳میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به عشایر منطقه پرداخت و افزون بر توزیع ارزاق عمومی، نهاده های دامی برای دام های عشایر نیز تامین شده است .

کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری مشهد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha