۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۱۶
کد خبرنگار: 2198
کد خبر: 84341105
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خطر غرق شدگی همواره در کمین شناگران است

زنجان - ایرنا - عضو پیشگیری از حوادث غرق شدگی هیات نجات غریق و غواصی استان زنجان، گفت: افرادی که برای تفریح و یا فرار از گرمای تابستان به خصوص در محل‌های ناامن تن به آب می‌زنند یقین بدانند که خطر غرق شدگی در کمین آنان است.

معصومه صالحی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از یکم تا هفتم خرداد ماه از سوی فدراسیون نجات غریق و غواصی به عنوان هفته پیشگیری از غرق شدگی نامگذاری شده است که لازم است از این فرصت برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از خطرات شنا در مکان های فاقد ناجی غریق استفاده شود تا بتوان میزان مرگ و میرهای ناشی از این کار را کاهش داد.

وی با بیان اینکه سالانه تعداد زیادی از علاقه مندان به شنا در فصل تابستان به خاطر آب تنی در سدها، آبگیرها و رودخانه ها، جان خود را از دست می دهند،  اظهار داشت: شنا در چنین مکان های غیر استاندارد و فاقد ناجی غریق حتی برای شناگران ماهر، زبده و حرفه‌ای نیز خطرناک است که به جد باید اجتناب کرد.    

صالحی از والدین و بزرگترهای خانواده خواست، افراد سن پایین و کم تجربه را با خطرات شنا در این محل های خطرناک و حادثه آفرین، آگاه سازند چراکه با کوچکترین غفلت و ناآشنایی به فن شنا، ممکن است عزیزانشان در مقابل چشمان آنان به زیر آب کشیده شوند و مرگ تلخ و ناباورانه ای رقم بخورد.

عضو پیشگیری از حوادث غرق شدگی هیات نجات غریق و غواصی استان زنجان گفت: افرادی که در منازل مسکونی و باغات خود استخر شنا و آبیاری دارند باید مواظب کودکان و اطفال باشند چراکه احتمال غرق شدگی در این محل ها وجود دارد.

صالحی افزود: شیرجه های خطرناک نیز می توان موجب شکستگی مهره های گردن و کمر و در نهایت موجب غرق شدگی شناگر شود پس کسانی که با فن شنا و محیط آب آشنایی کامل ندارند بهتر است از این کار حادثه ساز و خطرناک اجتناب کنند و به استقبال مرگ نروند.

وی به افراد توصیه کرد، در کنار استخرهای خود حتما چوب،  تیوپ و سایر تجهیزات نجات غریق را نصب کنند و نحوه کار و استفاد از آنها را نیز یاد بگیرند تا در صورت لزوم و هنگام مشاهده غرق شدگی به یاری حادثه دیدگان بشتابند.

صالحی با بیان اینکه در چنین مکان هایی باید شماره تلفن های ضروری همچون آتش نشانی، اورژانس، نزدیکترین درمانگاه و پلیس، در محلی مناسب نصب شود، تصریح کرد: افراد باید در صورت آسیب دیدگی و شکستگی ستون فقرات از تکان دادن و جابجایی مصدوم به جد خودداری کرده و بلافاصله با اورژانس تماس گرفته و روند تنفس و ضربان قلب حادثه دیده را با کمترین حرکت دادن، زیر نظر داشته باشند.

وی افزود: کسانیکه احساس نیاز به راهنمایی دارند می توانند با شماره تلفن های ۰۱۲۱۴۱۷۳۵۷، ۰۹۱۲۲۴۲۹۰۴۵، ۰۹۱۲۱۴۱۴۱۴۷ و ۰۲۴۳۳۳۲۲۶۱۴ که همواره آماده پاسخگویی هستند تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، نیمه نخست اردیبهشت ماه امسال (۱۴۰۰)  پسری نوجوان که در منطقه بیر شهرستان ابهر به منظور شنا وارد استخر یکی از باغات شده بود دچار غرق شدگی شده و جان خود را از دست داد، ۱۵ اردیبهشت ماه همچنین جسد مردی در سد حسن ابدال زنجان کشف و برای تعیین علت تامه مرگ تحویل پزشکی قانونی شد ۲۴ اردیبهشت ماه نیز خواهر ۱۳ ساله ای که برای نجات جان برادر هشت ساله‌اش از غرق شدگی در بند آب کشاورزی، تن به آب زده بود  به دلیل ناآشنایی با فن شنا جان خود را از دست داد.

پارسال (۹۹) تعداد غرق شدگان در آب سدها و رودخانه‌های استان زنجان (۱۲ اردیبهشت تا ۴ مرداد ماه ۹۹ ) به پنج نفر رسید.

جمعه /۱۲ اردیبهشت ماه ۹۹/ نیز یک جوان ۳۰ ساله از اهالی شهرستان خرمدره‌ به همراه یکی از دوستان و با استفاده از قایق، مشغول صید ماهی بود که ناگهان به درون سد کینه ورس شهرستان ابهر افتاد و به دلیل ناآشنایی با فن شنا، به زیر آب رفت که جسدش یک روز بعد پیدا شد.

سه شنبه /۱۷ تیر ماه ۹۹/ یک نفر از اهالی روستای سانسیز در شهرستان طارم و پنجشنبه /۱۹ تیر ماه ۹۹/ نیز جوانی حدود ۲۱ ساله از اهالی روستای کوهکن و جوان دیگری نیز در حین شنا در رودخانه قزل اوزن، جان باختند.

شنبه /۲۱ تیرماه ۹۹/ نیز جسد مرد ۳۰ ساله ای از سد تهم زنجان بیرون کشیده شد و مشخص شد این جوان غرق شده که به تنهایی به سد رفته بود در حین شنا دچار حادثه غرق شدگی شده است.

چهارم مرداد ماه ۹۹ نیز یک بیمار صرعی که دارای معلولیت ذهنی نیز بود بنا به دلایلی به داخل رودخانه روستای چهرآباد از توابع شهرستان زنجان سقوط کرده و بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha