به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیتهای مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بٌعد داخلی یا بینالمللی و در جهت بهینهسازی فرآیندها و کاهش هزینهها ایجاد میشود.
دهکده لجستیک نیز مرکز لجستیکی با ظرفیت و سطح عملکردی بالا، دارای حیطه فعالیت و گستره غالبا بینالمللی (صادرات، واردات، ترانزیت)، دارای بندر خشک و دسترسی پرظرفیت ریلی و جادهای، جهت ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، خدمات ارزش افزوده، بازرسیهای قانونی مربوط به جابجایی کالا و انجام تشریفات و کنترلهای مرتبط گمرکی فعالیت مینماید.
بندر خشک نیز منطقهای محصور در داخل دهکده لجستیک است که جهت ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، بازرسیهای قانونی مربوط به جابجایی و انجام تشریفات و کنترلهای گمرکی مرتبط با کالاهای بینالمللی فعالیت مینماید.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، دار بودن ۲ مرز رسمی و بین المللی و پنج بازارچه مرزی و مرکزیت غرب کشور، ظرفیت و پتانسیل لازم برای داشتن دهکده لجستیکی را دارد.
این استان همچنین پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری.
کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.
این استان همچنین دسترسی جاده ای مناسبی به استان های کردستان، همدان، لرستان و ایلام دارد و می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن به تولید کننده ها و جمعیت مصرف کننده استان های همسایه دسترسی پیدا کند و از طرف دیگر همسایگی با کشور عراق به عنوان یک بازار مصرف بزرگ با دسترسی سریع و همزمان به ۱۵ تا ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کُرد و عرب نشین این کشور، یک امتیاز بی نظیر برای صادرات کرمانشاه ساخته است.
در استان کرمانشاه اکنون بیش از هزار واحد تولیدی و صنعتی فعال است که تولیدات این واحدها را می توان از طریق مرزها و بارازچه های مرزی و رسمی به کشورهای همسایه صادر و علاوه بر ارزآوری برای کشور به ایجاد اشتغال و رفع بیکاری استان کمک کرد. سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار کالا از طریق این مرزها به خارج از کشور صادر میشود.
احداث دهکده لجستیک در ۲۴۰هکتار
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از احداث دهکده لجستیک (بندر خشک) با اهداف کلان در سطح ملی در کرمانشاه خبر داد و گفت: این دهکده در مجاورت شهرک صنعتی زاگرس و ایستگاه باری راه آهن در مساحتی به وسعت ۲۴۰ هکتار مراحل مطالعاتی را پشت سر میگذارد.
«مسعود شریفی» افزود: این پروژه بزرگ در سال ۹۶ با شروع انجام مقدمات مطالعاتی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت که در حال حاضر مطالعات فاز صفر پروژه به اتمام رسیده و از ۷۰۰ هکتار مورد نیاز آن، ۲۴۰ هکتار در مرحله واگذاری است که البته با تحقق اهداف مطالعاتی، طراحی تفصیلی آن انجام و با استفاده از سرمایهگذاری بخش خصوصی فاز اجرایی آن آغاز خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد با آغاز عملیات اجرایی احداث این بندر خشک به صورت مستقیم و غیر مستقیم هزار و ۵۰۰ موقعیت شغلی و با شروع بهرهبرداری آن بیش از پنج هزار و ۷۰۰ شرایط شغلی ایجاد خواهد شد.
سرمایهگذاری بیش از ۱۷هزار میلیارد ریالی
مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه همچنین، تسریع توسعه اقتصادی و یکپارچهسازی لجستیکی استان کرمانشاه در جابهجایی کالا و استفاده بهینه از ظرفیتهای استانی در حوزه حمل و نقل را از دیگر اهداف این بندر خشک معرفی کرد.
شریفی اظهار داشت: هزینه اجرای طرح ۱۷هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال برآورد شده که با تامین زمین، تکمیل اطلاعات، تهیه نقشههای اجرایی و فراخوان سرمایهگذار، عملیات اجرایی به سرعت انجام خواهد شد.
وی همچنین پیشرفت فیزیکی طرح را هفت درصد اعلام کرد و گفت: با تکمیل طرح، رفع معضل بیکاری استان، عدم نیاز به سرمایهگذاری خارجی و بالارفتن تراز اقتصادی کشور، افزایش گردش نقدینگی در استان و همچنین تقویت چرخه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
احداث دهکده لجستیک کرمانشاه ضروری است
استاندار کرمانشاه نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: کرمانشاه جزو ۱۲ استان دارای مصوبه راهاندازی دهکده لجستیک در کشور انتخاب شده و باتوجه به طی مراحل واگذاری زمین به راه آهن، تسریع در روند فعالیت ها برای انجام امور مربوطه به عنوان ظرفیتی برای ایجاد اشتغال و توسعه ای ضروری است و نیاز است موضوع تأمین منابع مالی با همکاری وزارت صمت و راه و شهرسازی حل شود.
«هوشنگ بازوند افزود: بحث ایجاد دهکده لجستیک یکی از موضوعاتی است که می تواند مرکزیت کرمانشاه در منطقه غرب را محقق سازد و از سوی دیگر منجر به ظرفیت سازی بسیار گسترده ای برای کرمانشاه شود لذا این طرح به عنوان یکی از طرح های مهم در حال پیگیری است.
وی اظهار داشت: بحث راه آهن و دهکده لجستیک یک فرصت استثنایی برای کرمانشاه ایجاد می کند و با توجه به مرکزیت استان در غرب کشور، نگاه ویژه به آن مهم و اساسی است.
بازوند با اشاره به مسیر راه آهن کرمانشاه تا خسروی و اتصال استان به کشورهای عراق و سوریه از یک طرف و اهمیت این پروژه تا تهران و جنوب کشور برای استان از سوی دیگر، تصریح کرد: این مسیرها یک بستر و موقعیت ویژه برای کرمانشاه خلق می کند و بحث ایجاد دهکده لجستیک برای کرمانشاه در کنار راه آهن یک موضوع حیاتی است که باید باجدیت دنبال شود.
استفاده از موقعیت دهکده لجستیک برای توسعه استان
وی تاکید کرد: مدیریت شهرک های صنعتی استان باید پیگیر این موضوع باشد و با اجرای این پروژه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری صورت می گیرد و کرمانشاه با طرح دهکده لجستیکی اولین استان در اجرای این موضوع راهبردی در کشور است.
استاندار کرمانشاه ادامه داد: اجرای دهکده لجستیک باعث می شود که وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی توجه ویژه ای به استان کرمانشاه داشته باشند لذا انتظار داریم که این توجهات به استان با توجه به راه آهن کرمانشاه و موقعیت مهم استان، بیشتر شود.
وی با اشاره به ایجاد سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی برای راه اندازی راه آهن در کرمانشاه ادامه داد: هنر مدیران باید این باشد که از این سرمایه به خوبی استفاده کنند و بستر مناسبی برای استفاده هرچه بیشتر بخش خصوصی از این ظرفیت مهم ایجاد شود.
بازوند اظهار داشت: بدون تردید حمل بار توسط راه آهن ایمن تر و آسانتر خواهد بود و همه باید کمک کنیم تا از این ظرفیت به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و نتایج آن شکوفایی هرچه بیشتر استان را به همراه داشته باشد.
دهکده لجستیک فرصتی مناسب برای سرمایهگذاری بخش خصوصی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا دهکده لجستیک را یک فرصت فوقالعاده برای سرمایهگذاری بخش خصوصی دانست و گفت: مقرر شده ۲۵۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی کرمانشاه به مجموعه راهآهن برای اجرای پروژه بزرگ دهکده لجستیک واگذار شود که این پروژه اکنون مرحله طراحی آن انجام گرفته و در مراحل واگذاری زمین قرار دارد.
«مهرداد سالاری» افزود: در دهکده لجستیک بخشهای مختلفی مانند بانک، انبارهای نگهداری کالا، سردخانهها، مجموعه های خدماتی و سایر بخش ها پیش بینی شده که یک فرصت بسیار خوب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی محسوب می شود.
وی ادامه داد: دهکده لجستیک کرمانشاه از یک موقعیت بسیار مناسب برای دسترسی خیلی سریع به راه آهن، فرودگاه و کریدور بزرگراهی برخودار است.
وی همچنین در مورد ایستگاه بارگیری راهآهن کرمانشاه گفت: این ایستگاه باری به چهار خط ریلی مجهز شده که در آن کالاهایی مانند سوخت و انواع غلات بارگیری میشود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: قرار است سکوهای بارگیری غلات و زیرساخت های مورد نیاز مانند برق و آب این ایستگاه نیز فراهم شود و همچنین قرار است شبکه ریلی به صورت آنتنی به مراکز مهم تولید کالا مانند پتروشیمیهای استان، سیمان سامان و مراکز دیگر وصل شود و از این ظرفیت برای توسعه مراکز تولیدی استفاده شود.
اجرای پروژه های بزرگ راهکار رفع بیکاری کرمانشاه
براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۹، ۱۴.۹ درصد بوده که کمترین نرخ بیکاری استان طی هفت سال گذشته است که این کاهش مرهون برخی از سرمایه گذاری های کلان دولت در بخش های زیربنایی از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، راه آهن و صنعت بوده است.
طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه»، نرخ بیکاری استان در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ هم ۲.۵ درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. در سال ۹۸ با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بیکاری کرمانشاه کاسته شد و نرخ بیکاری آن پس از پنج سال دوباره به ۱۵.۷ کاهش یافت. سال ۹۹ اما این هدفگذاری محقق نشد.
نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۵ تا ۲۲.۲ درصد هم بالا رفت و ۹.۶ درصد از میانگین کشوری بیشتر شد؛ در ادامه اما روند کاهشی آغاز شد و در سال ۹۶ به ۲۱.۷، ۹۷ به ۱۸.۷، ۹۸ به ۱۵.۷ و سال ۹۹ هم به ۱۴.۹ درصد کاهش یافته است.
البته با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری کرمانشاه در دهه گذشته، این استان همچنان در بین استان های با نرخ بیکاری بالا قرار دارد و سومین استان بیکاری کشور است؛ با این حال نرخ بیکاری آن در پنج سال اخیر روند کاهشی نشان می دهد.
براساس اعلام معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه هر یک درصد نرخ بیکاری معادل حدود هشت تا ۹ هزار شغل خالص است که ایجاد هر واحد صنعتی بزرگ یا پروژه کلان میتواند حدود یک درصد از نرخ بیکاری استان را کاهش دهد.
نظر شما