احداث دهکده لجستیک کرمانشاه، اشتغالزایی و درآمدزایی در استان را به همراه خواهد داشت

کرمانشاه- ایرنا- سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از آثار مثبت اجرای طرح لجستیک استان در جذب سرمایه‌گذار، اشتغالزایی و پیرو آن درآمدزایی خبر داد و گفت: احداث دهکده لجستیک کرمانشاه ، اشتغالزایی و درآمدزایی در استان را به همراه خواهد داشت.

«رامین الماسی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته در استان و نهایی شدن مطالعات لازم در نهمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور ، احداث دهکده در استان مورد تایید قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این نشست با حضور افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر و رئیس این ستاد ، میرزا حسین مدیر کل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل و نقل و دبیرخانه ستاد ، مدیران و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه ، استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه و دیگر اعضای مربوطه موضوع احداث دهکده لجستیک ، پس از بحث و تبادل نظر و ارائه مطالعات صورت گرفته توسط مشاور اراضی مورد نظر جهت ایجاد این طرح مورد تایید واقع شد.

الماسی تصریح کرد : در ادامه مقرر شد ، استانداری کرمانشاه با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران و اداره کل راه و شهرسازی استان ، تاییدیه شورای برنامه‌ریزی استان و فازبندی طرح را جهت بررسی در نشست آتی ستاد مراکز لجستیک کشور و انجام اقدامات بعدی به منظور جذب سرمایه‌گذار به دبیرخانه ارسال نمایند.

تاریخچه احداث دهکده لجستیک در کرمانشاه

ایجاد دهکده لجستیک راه‌آهن و بندر خشک در اطراف شهرک صنعتی زاگرس کرمانشاه آذرماه سال ۹۸ در نشست شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسید و با اختصاص زمین مورد نیاز ایجاد این دهکده قرار بود دولت ۱۷ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال در این پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری کند.

مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‌‏های مرتبط با لجستیک و حمل‌ و ‏نقل کالا در بٌعد داخلی یا بین‏‌المللی و در جهت بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هزینه‏‌ها ایجاد می‌شود.

دهکده لجستیک نیز مرکز لجستیکی با ظرفیت و سطح عملکردی بالا،‌ دارای حیطه فعالیت و گستره غالبا بین‌المللی (صادرات،‌ واردات،‌ ترانزیت)،‌ دارای بندر خشک و دسترسی پرظرفیت ریلی و جاده‌ای‌، جهت ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، خدمات ارزش افزوده، بازرسی‌های قانونی مربوط به جابجایی کالا و انجام تشریفات و کنترل‌های مرتبط گمرکی فعالیت می‌نماید.

بندر خشک نیز منطقه‌ای محصور در داخل دهکده لجستیک است که جهت ترکیب،‌ توزیع، ‌تخلیه، بارگیری، نگهداری،‌ بازرسی‌های قانونی مربوط به جابجایی و انجام تشریفات و کنترل‌های گمرکی مرتبط با کالاهای بین‌المللی فعالیت ‌می‌نماید.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، دار بودن ۲ مرز رسمی و بین المللی و پنج بازارچه مرزی و مرکزیت غرب کشور، ظرفیت و پتانسیل لازم برای داشتن دهکده لجستیکی را دارد.

این استان همچنین پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

این استان همچنین دسترسی جاده ای مناسبی به استان های کردستان،‌ همدان، لرستان و ایلام دارد و می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن به تولید کننده ها و جمعیت مصرف کننده استان های همسایه دسترسی پیدا کند و از طرف دیگر همسایگی با کشور عراق به عنوان یک بازار مصرف بزرگ با دسترسی سریع و همزمان به ۱۵ تا ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کُرد و عرب نشین این کشور، یک امتیاز بی نظیر برای صادرات کرمانشاه ساخته است.

در استان کرمانشاه اکنون بیش از هزار واحد تولیدی و صنعتی فعال است که تولیدات این واحدها را می توان از طریق مرزها و بارازچه های مرزی و رسمی به کشورهای همسایه صادر و علاوه بر ارزآوری برای کشور به ایجاد اشتغال و رفع بیکاری استان کمک کرد. سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از طریق این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha