۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84343488
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاه صادرکنندگان انبه پاکستان به بازار ایران برای توسعه تجارت

اسلام‌آباد - ایرنا - فصل برداشت "انبه" در پاکستان فرا رسیده و تولیدکنندگان آن در تکاپوی افزایش صدور انبه به خارج از جمله ایران به عنوان نزدیک‌ترین همسایه هستند و آن را فرصتی برای بهره‌مندی از بازار جمهوری اسلامی ایران می دانند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پاکستان به عنوان چهارمین تولیدکننده انبه (معروف به 'شاه میوه‌ها' در این کشور) در جهان و دومین کشور صادر کننده انبه دنیا است. تولیدکنندگان این میوه محبوب امیدوار به افزایش صادرات به خارج از جمله کشورهای همسایه به ویژه ایران به عنوان نزدیک‌ترین مقصد انبه‌های پاکستانی هستند.

انبه در میان مردم پاکستان به 'پادشاه میوه‌ها' معروف است و بر اساس آمارها، ۱۷۰ میلیون هکتار از سطح زمین های کشاورزی این کشور به کشت این محصول اختصاص دارد و تا سه سال پیش نیز ۸ درصد محصولات باغی این کشور را همین میوه تشکیل می‌داد.

سال گذشته شیوع پاندمی کووید-۱۹ و چالش تغییرات اقلیمی باعث شد تا سطح صادرات میوه انبه از پاکستان با کاهش روبرو شود اما صادرکنندگان این کشور برای سال جاری به تقویت میزان صادرات امیدوار هستند.

صادرات انبه به عنوان میوه گرمسیری در پاکستان به طور معمول از اواخر ماه 'مه' (خرداد) و همزمان با آغاز فصل برداشت آن شروع می‌شود. پاکستان توانست در بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ از صادرات این میوه گرمسیری بیش از ۹۴ میلیون دلار کسب درآمد کند و همچنین بر اساس آمارهای رسمی بخش کشاورزی پاکستان، این کشور بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حدود ۶۳ هزار و ۳۱۱ تن محصول به ارزش حدودی ۴۵ میلیون دلار به خارج از کشور صادر کرد. 

علاوه بر جمهوری اسلامی ایران؛ کانادا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ژاپن، کره جنوبی، چین و کشورهای اروپایی از عمده واردکنندگان انبه پاکستان هستند.

نگاه صادرکنندگان انبه پاکستان به بازار ایران برای توسعه تجارت

نگاه صادرکنندگان پاکستانی به بازار ایران

به گفته رئیس کل اتحادیه صادرکنندگان مرکبات و صیفی جات در پاکستان، تولیدکنندگان این کشور سال گذشته به رغم چالش شیوع ویروس کرونا، موفق به صادرات ۲۰ هزار تن انبه به ایران شدند.

«وحید احمد» روز چهارشنبه طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: صادرات ۱۸ هزار تن انبه به ایران در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار مطلوب و امیدوار کننده است و ما از اینکه ایران مقصد محبوب انبه پاکستانی است خرسندیم.

وی تاکید کرد: ما امسال صادرات ۱۵۰ هزار تن انبه به کشورهای مختلف را در برنامه قرار داده ایم و اطمینان داریم که همزمان صادرات به ایران نیز در مقایسه با سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت.

این فعال تجاری در پاکستان گفت: ۵۵ درصد صادرات انبه از پاکستان از طریق دریا، ۲۵ درصد هوایی و ۲۵ درصد هم از طریق مسیرهای زمینی انجام می‌شود؛ با این حال صادرکنندگان خواستار تسهیلات موثر به ویژه در مسیرهای زمینی و هوایی هستند.

وی افزود: اوضاع در مرزهای ایران و پاکستان پایدار است، در عین حال ما از گمرکات دو کشور درخواست داریم تا با صدور مجوز تردد کامیون‌های پاکستانی حامل بار انبه تا مقصد نهایی آن در هر نقطه از ایران موافقت نمایند.

وحید احمد اظهار داشت: تخلیه محموله‌های انبه و بارگیری مجدد آن در مرزهای ایران و پاکستان چالش اساسی مقابل کیفیت میوه است و ممکن است به سلامت رسیدن بار به مقصد نهایی را تحت تاثیر قرار دهد؛ در صورتی که حمل بار توسط کامیون‌ها از مبدا پاکستان تا مقصد نهایی در داخل ایران به پایداری کیفیت محصول و جلب رضایت تاجران ایرانی کمک خواهد کرد.

وی افزود: تایید شرکت‌های پاکستانی برای سلامت و رسیدگی به امور قرنطینه میوه انبه از سوی جمهوری اسلامی ایران دلگرم کننده است و باعث تقویت انگیزه صادرکنندگان انبه خواهد شد.

خردادماه سال گذشته وزارت کشاورزی ایران و اداره حفاظت از گیاهان پاکستان جهت به رسمیت شناختن شش شرکت دیگر پاکستانی برای صادرات انبه به ایران توافق کردند.

بر اساس اطلاعات و آمارهای منابع رسمی بخش کشاورزی پاکستان، سالانه تقریبا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انبه در این کشور تولید می شود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha