شکست ها و ناکامی های امنیتی دلیل برکناری رییس موساد

دمشق-ایرنا- سید هادی افقهی کارشاس ارشد مسائل منطقه ای و تحلیلگر سیاسی ،برکناری "یوسی کوهن" رییس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد ) را ناشی از شکست های پیاپی این رژیم در چندین پرونده امنیتی و ناکامی در آن دانست.

افقهی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت، تحولات اخیر در فلسطین بویژه نوار غزه در تصمیم نتانیاهو در برکناری کوهی بیشترین نقش را داشته است، اما واقعیت این است که این همه ماجرا نیست .

وی افزود، طی ماه های گذشته این رژیم در پرونده های امنیتی زیادی با شکست مواجه شده و در سطوح امنیتی و نظامی نتوانسته است مانع تکرار این شکست ها و ناکامی ها شود ؛ انفجار بسیار بزرگ در کارخانه موشک های بالستیک و همچنین یک انفجار دیگر در یکی از پالایشگاه های بزرگ در فلسطین اشغالی در حیفا ، آتش سوزی های بزرگ در داخل فلسطین اشغالی، وقوع انفجار نزدیک فرودگاه بین المللی بن گوریون و بویژه پرونده موشکی که نزدیک تاسیسات هسته ای دیمونا اصابت کرد ، انفجار کشتی های تجاری اسراییلی و همچنین  مشکلات امنیتی و نفوذ در بیش از ۸۳ محل تاسیاست حیاتی ، موسسات و بانک ها و مراکز پژوهشی، همه این ها باعث شد نتانیاهو تصمیم بگیرد یوسی کوهن رییس سازمان جاسوسی موساد را برکنار کند.

افقهی در ادامه گفت، این برکناری یعنی اینکه یوسی کوهن پیش بینی چنین شرایطی را در داخل اراضی اشغالی فلسطین نکرده بود و برای آن آماده نشده بود ، این یعنی اینکه موساد بر خلاف تصورها که می گوید در بسیاری از کشورها و جاهای حساس آن ها نفوذ می کند و دست به عملیات تروریستی بسیار بزرگ در آن می زند، در خصوص عملکرد خود بسیار عقبگرد داشته است .حتی در مورد انفجار نطنز نیروهای امنیتی ایران بلافاصله عامل آن را شناسایی کردند، این یعنی تعقیب مجرمان در داخل ایران انجام می شود و در پرونده های امنیتی ضد رژیم صهیونیستی موفقیت هم به دست می آید. می گوییم در  مسائل امنیتی و نه نظامی چون یوسی کوهن ربطی به مسائل نظامی نداشت .

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه کوهن در زمان این ناکامی ها در کارش سابقه زیادی داشت ، گفت، درست است مسائل نظامی ربطی به کوهین نداشت اما در جلسات و هماهنگی های کابینه کوچک رژیم صهیونیستی ،قطعا رییس ستاد ارتش، وزیر کشور و رییس دستگاه امنیت ، رییس موساد، شین بیت و شاباک در آن شرکت می کنند. کوهن بر خلاف مدت زمان طولاتی مسئولیتش در موساد که حدود ۶ سال بود، متحمل شسکت های پیاپی می شود.

افقهی در پایان گفت، از سوی دیگر باید گفت ممکن است نتانیاهو در پی توجیه کردن این مشکلات و مشکل را بر گردن دیگران انداختن باشد، او ممکن است گناه مشکلات امنیتی پیش آمده را بر گردن موساد یا دستگاه امنیت داخلی بیندازد تا خود را تبرئه کند و شاید به همین دلیل اقدام به برکناری یوسی کوهن کرد.

یوسی کوهن رئیس سابق موساد به دنبال سلسله رویدادهای نظامی، امنیتی و سیاسی و اجتماعی از جمله جنگ غزه ، حوادث غافلگیر کننده در داخل اراضی اشغالی و نیز شکاف های عمیق اجتماعی در جامعه یهودیان سرزمین های اشغالی و دست آخر مقاومت فلسطینیان ساکن در کرانه باختری و قدس شریف در برابر سیاست های جابجایی جمعیتی و اخراج فلسطینیان ، از مقام خود برکنار شد و جایش را به دیوید بارنیا یکی دیگر از مقام های اطلاعاتی اسرائیل داد. رژیم صهیونیستی در حالی سعی دارد این اتفاق را عادی جلوه دهد که این ماجرا هنوز بحث عمده و چالش انگیز رسانه های اسرائیلی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha