۲۶ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۱۴
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84999995
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نتانیاهو پدرخوانده عادی سازی روابط با حکام عرب را به خدمت گرفت

تهران - ایرنا -وزیر خارجه کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که قصد دارد «رونین لیوی» معروف به «ماعوز» را در پست مدیر کلی وزارت خارجه این رژیم منصوب کند.  

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ایلی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که می خواهد «مرد در سایه» با نام مستعار «ماعوز» را که از وی به عنوان طراح توافق عادی سازی رژیم صهیونیستی با سودان یاد می شود، به عنوان مدیرکل وزارت خارجه این رژیم منصوب کند.

وی ادامه داد که تاکنون انتشار هویت ماعوز ممنوع بوده اما وی ۳۰ سال تجربه حضور در "شاباک" (دستگاه امنیت داخلی) و ارتش رژیم اسرائیل را دارد و یکی از با استعدادترین و با تجربه‌ترین افراد در توسعه روابط بین‌الملل کابینه این رژیم است.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی افزود که ماعوز در طول سال‌ها با بسیاری از کشورها که نام برخی از آن‌ها فاش نشده، در تماس بوده است.

قرار است «رونین لیوی» جایگزین «الون اوشپیز» شود؛ فردی که به گفته کوهن، پس از حدود دو سال و نیم مسئولیت در وزارت خارجه، تمایل به ترک این وزارتخانه دارد.

کوهن در صفحه توییتر خود همچنین نوشت: «شک ندارم که ما به همراه کارکنان متخصص در وزارت خارجه به باز کردن درهای سایر کشورها ادامه خواهیم داد.»

در همین حال، وب سایت صهیونیستی «والا» نوشت: لیوی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به عنوان فرستاده «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «مئیر بن شبات» رئیس ستاد امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به جهان عرب و آفریقا خدمت کرد و یک «مرد در سایه» بود که به شکل اساسی در خفا کار می‌کرد.

لیوی در طول خدمت ۲۵ سال گذشته خود در شاباک و شورای امنیت داخلی از نام مستعار «ماعوز» استفاده می‌کرد و حتی برخی از افرادی که از نزدیک با او کار می‌کردند، نام واقعی او را نمی‌دانستند.

به نوشته این سایت، پس از انتصاب ماعوز، برای اولین بار هویت واقعی و همچنین عکس او که به دلایل امنیتی تا امروز مخفی نگه داشته شده است، فاش شد.

لیوی ۴۸ ساله، در یک شهرک صهیونیست نشین در جنوب سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کند. او در واحد جنوب فلسطین اشغالی در دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) پرورش یافت و در برنامه استخدام مزدوران و جاسوسان مشغول بود تا اینکه پس از انجام یک سلسله عملیات محرمانه طولانی، مسئول پرونده نوار غزه در شاباک و به یکی از کارشناسان ارشد آن در مسائل مرتبط با جنبش حماس تبدیل شد.

او در سال ۲۰۱۸ به شورای امنیت داخلی رژیم اسرائیل رفت و شروع به برقراری روابط مخفیانه با کشورهای جهان عرب و آفریقا کرد. لیوی ارتباطات محرمانه‌ای را مدیریت کرد که منجر به از سرگیری روابط با چاد و سفر نتانیاهو به این کشور آفریقایی در ژانویه ۲۰۱۹ شد.

به نوشته والا، لیوی که عربی را به خوبی صحبت می‌کند، به شدت درگیر ایجاد روابط با سودان بود و برای نخستین بار نشست بین نتانیاهو و «عبدالفتاح البرهان» رییس شورای حاکمیتی نظامی سودان را در اوگاندا در فوریه ۲۰۲۰ سازماندهی کرد. این نشست راه را برای پیوستن سودان به توافق سازش موسوم به "ابراهیم" با رژیم صهیونیستی هموار کرد.

این سایت صهیونیستی ادامه داد که لیوی با همکاری مئیر بن شابات مشاور سابق امنیت داخلی رژیم اسرائیل، روابط نزدیکی با «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب و «فواد عالی الهمه» مشاور ارشد پادشاه مغرب برقرار کرد که این رابطه به از سرگیری روابط رژیم اسرائیل با مغرب در دسامبر ۲۰۲۰ منجر شد.

در همین حال، خبرنگار دیپلماتیک سایت صهیونیستی «باراک راوید» گفت: لوی در دوران تصدی خود در شورای امنیت داخلی، مسئول ارتباط با نیروهای اطلاعاتی مصر مرتبط با نوار غزه بود و برای حفظ آتش بس تلاش می کرد، همچنین در گفت وگوهای مربوط به اسیران و مفقودان [اسرائیلی] در غزه شرکت داشت.

لیوی در زمان تصدی خود به عنوان فرستاده نتانیاهو بر سر تماس‌هایی که با کشورهای عربی داشت با «یوسی کوهن» رئیس اسبق موساد وارد درگیری شدیدی شد. پس از دیدار محرمانه لیوی و بن شبات از مغرب، موساد علیه او تحریم‌هایی را اعمال و کار او را دشوارتر کرد. همچنین اختلاف نظر بین لیوی، کوهن و مقامات موساد درباره روابط با سودان و انتقال منابع مالی قطر به غزه اتفاق افتاد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha