اردبیل نمونه کشوری اجرای ۲ طرح کشاورزی شد

اردبیل - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: استان اردبیل در جلسه امروز مسئولان استان با معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، برای احداث کارخانه تولید سیلاژ یونجه و اجرای سامانه نوین آبیاری هوشمند به عنوان منطقه نمونه کشوری انتخاب شد.

خلیل نیکشاد روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: با اجرای سامانه نوین آبیاری هوشمند، عملیات اجرای شبکه آبیاری در دست احداث در اراضی پایاب سد خداآفرین در سال جاری تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: این طرح عظیم آبیاری با پیشرفت بالای ۹۵ درصد هم‌اکنون در منطقه مغان در حال اجراست و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز و اجرای طرح تکمیلی سامانه آبیاری هوشمند، شاهد تحول عظیمی در حوزه کشاورزی شمال استان اردبیل خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در جلسه امروز مسئولان استان اردبیل با معاون سازمان برنامه و بودجه، مباحث لازم برای تقویت زیرساخت‌های کشاورزی استان بررسی شده و استان اردبیل در زمینه احداث کارخانه تولید علوفه به صورت سیلاژ یونجه تر با تکنولوژی مدرن نیز به عنوان منطقه پایلوت کشوری انتخاب شد.

وی ادامه داد: این کارخانه و سامانه نوین آبیاری هوشمند زیرزمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار با اعمال سیاست‌های هدایتی و حمایتی احداث و اجرا می شود.

نیکشاد بیان کرد: استان اردبیل با ظرفیت پرورش بیش از چهار میلیون واحد دامی بیش از پیش نیازمند تامین علوفه غنی‌سازی شده به صورت سیلاژ است که تامین این علوفه پس از بحث کارشناسی به صورت پایلوت کشوری در استان اردبیل عملیاتی می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۴۰ هزار هکتار آن باغ، ۲۲۵ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو زراعی اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۳۰۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام و محصولات کشاورزی از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha