۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 84349990
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در خراسان شمالی پرداخت شد

بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: شبکه بانکی ۷۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در سال ۹۹ به واحدهای خرد و کلان صنعتی استان پرداخت کرد.

به گزارش ایرنا، محمود قنبری روز دوشنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان شمالی اظهار داشت: بیشتر بانک های استان سال گذشته بیش از سقف لازم و بالای ۸۰ درصد تسهیلات را پرداخت کردند که به همین علت  ۳۵ درصد نیز جریمه شدند.

وی تصریح کرد: در این مدت حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال سپرده نیز جمع آوری شده است.

نسبت منابع به مصارف خراسان شمالی ۱۱۴ است، یعنی مصارف از منابع پیشی گرفته است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته ۴۴ نشست رفع موانع تولید در استان برگزار شد که ۹۴ درصد از این مصوبات پیگیری و محقق شد و چهار درصد مصوبات نیز توسط خود سرمایه گذاران پیگری نشده است.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در ادامه گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نیز از نهایت توان برای ادامه این روند تلاش خواهند کرد و لازم است بانک ها نیز همانند سال گذشته ریسک پذیری بیشتری را در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری صنعتی در خراسان شمالی به نسبت سایر استانها کمتر است، گفت: سرمایه گذاری صنعتی در اولویت سیاستگذاری های استان قرار گرفت و در سال گذشته به نسبت سال های گذشته شرایط مناسبی در این زمینه داشتیم.

قنبری افزود:  سرمایه گذاری گاوداری ۳۰۰ هزار راسی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در شیروان نمونه ای از جذب سرمایه گذاری موفق در سال گذشته بود که فاز اول آن تا پایان شهریورماه امسال افتتاح می شود و با تکمیل آن برای ۳۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد.

بازنگری و اصلاح قوانین تجارت

معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی در ادامه از خلاءهای قانونی و مشکلات ایجاد شده در روند سرمایه گذاری گلایه کرد و گفت: مدت زمان زیادی از تصویب قوانین تجارت در کشور می گذرد و به منظور راهبردی بهتر و حل و فصل مسائل تجاری سرمایه گذاران باید این قوانین توسط مجلس شورای اسلامی بازنگری و اصلاح شود.

وی افزود: قانون تجارت زیر ساخت همه قوانین و تعاملات اقتصادی در کشور محسوب می شود که نحوه اجرا و مشکلات این قوانین برای سرمایه گذاران در شهرستانها نیز کاملا مشهود است.

قنبری بیان کرد: گسترده شدن اقتصاد جهانی و پیچیده شدن قراردادهای تجاری از یک سو و سکوت قانون، مشکلاتی را برای اکثر سرمایه گذاران داخلی ایجاد کرده است و باید این موضوع مهم در مجلس بررسی شود.

وی ادامه داد: بیشتر سرمایه گذاران استانی بنیه مالی مناسبی برای سرمایه گذاری ندارند و بیشتر آنها در پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه می شوند که بیشتر این موارد با بازنگری در قوانین تجارت قابل اصلاح است.

معاون استاندار خراسان شمالی گفت: قوانین موجود تنها شرایط واسطه گران را بهبود می بخشد و دلالان در اقتصاد ما همانند زالو به جان مردم افتاده و هر روز دارای شرایط مالی مناسبی می شوند در حالی که سرمایه گذار باید برای دریافت اندک وام با قوانین پیچیده و مشکل دست و پنجه نرم کند.

در این جلسه مسائل و مشکلات واحد تولیدی مواد شوینده در شیروان و واحد تولیدی ماسک در بجنورد مورد بررسی قرار گرفت.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.   

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha