۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۴
کد خبر: 84350423
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت انگلیس از فاجعه آتش سوزی برج گرنفل درس نگرفته است

لندن – ایرنا – با گذشت چهار سال از فاجعه دلخراش سوختن برج مسکونی گرنفل که بر اثر آن ۷۲ نفر جان باختند، تحقیقات نشان می‌دهد که روکش بیرونی بسیاری از ساختمان‌های انگلیس از همان جنسی است که استفاده از آن در پی حادثه گرنفل ممنوع شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دولت انگلیس دسامبر ۲۰۱۸ استفاده از عایق‌های پلاستیکی در نمای بیرونی ساختمان‌های بلندتر از ۱۸ متر را ممنوع کرد تا فاجعه گرنفل دوباره تکرار نشود. اما دو هفته پیش آتش سوزی یک ساختمان ۱۹ طبقه واقع در شرق لندن که روکش آن مشابه برج سوخته گرنفل بود خبر ساز شد. در این حادثه بخش‌هایی از طبقات ۸، ۹ و ۱۰ ساختمان خسارت دید و انتقادها از اهمال دولت محافظه‌کار انگلیس در آستانه چهارمین سالگرد این فاجعه دوباره بالا گرفت.

نشریه گاردین گزارش داد که روکش ساختمان دست کم ۷۰ مرکز آموزشی و ۲۵ بیمارستان و خانه سالمندان از همان شرکتی خریداری شده که در برج سوخته گرنفل به کار برده شد. شهرداری لندن، سازمان آتش‌نشانی و شورای ساخت‌وساز انگلیس هم می‌خواهند که ممنوعیت استفاده از روکش‌های پلاستیکی اشتعال‌زا به مراکز آموزشگاهی تعمیم یابد.

آتش‌سوزی برج گرنفل که ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ رخ داد، ابتدا به یک یخچال معیوب در طبقه چهارم ساختمان نسبت داده اما بعدا مشخص شد که علت سرایت سریع آتش به سایر طبقات ناشی از جنس روکش ساختمان بوده است. پس از آن انگشت اتهام به سمت شهرداری منطقه و دولت «ترزا می» رفت که برای کاهش هزینه‌ها از روکش‌های اقتصادی و ارزان قیمت استفاده کردند.

در آستانه چهارمین سالگرد این حادثه دلخراش، دولت انگلیس هنوز موفق به اسکان دائم آوارگان ‌و تعویض روکش‌های معیوب سایر ساختمان‌های کشور نشده است. گزارش ها حاکیست که پنج ماه پیش از حادثه گرنفل یک دستگاه ساختمان ۲۰ واحدی در شرق لندن سوخت که خبر آن چندان بازتاب نیافت.

دبیر کل انجمن مدیران مدارس و کالج‌های انگلیس می‌گوید که آمار بالای روکش‌های معیوبی که در نمای ساختمان‌ مراکز آموزشی کشور به کار می‌رود مایه نگرانی است. وی افزود: «برای تامین ایمنی دانش‌آموزان و آموزگاران به اقدام، بیش از گفت‌وگو نیاز است.» همچنین رئیس اتحادیه ملی آموزش انگلیس تصریح کرد استفاده از روکش‌هایی که قابلیت اشتعال دارند و باعث آتش‌سوزی مدارس می‌شوند توصیه نمی‌شود.

دولت انگلیس ۳.۵ میلیارد پوند کمک مالی برای تعویض روکش‌های قدیمی ساختمان هایی اختصاصی داده که تعداد طبقات‌شان فراتر از ۶ طبقه است. با این حال آمارها نشان می‌دهد که هنوز ۳۰۰ دستگاه ساختمان معادل ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی، یا عبارت دیگری ۵۶ هزار و ۶۴۰ شهروند در انگلیس زندگی می‌کنند که روکش ساختمان آن‌ها از جنس برج گرنفل است. این افراد هر روز با دلهره و اضطراب در انتظار هستند تا پیش از وقوع یک فاجعه دیگر، روکش ساختمان‌شان عوض شود.

این درحالیست به گزارش اینساید هاوزینگ این آمار بخش کوچکی از کوه یخی یک فاجعه است. روکش بسیاری از ساختمان‌های انگلیس از دیگر مواد اشتعال‌زا استفاده شده که دولت بایت تعویض آن بودجه‌ای اختصاص نداده و در واقع ساکنان باید صورت حساب تعمیرات را پرداخت کنند.

بر اساس آمار دولت انگلیس حدود یک هزار و ۷۰۰ دستگاه ساختمان از این جنس روکش‌ها استفاده کرده‌اند/ در گزارش اینساید هاوزینگ آمده که آمارها بیش از این اعداد است، اما اگر همین میزان را مبنای محاسبات قرار دهیم، به این ترتیب حدود ۳۷۷ هزار و ۶۰۰ نفر در ساختمان‌هایی سکونت دارند که از ضریب آتش‌سوزی بالایی برخوردارند هستند.

بر اساس گزارش اینساید هاوزینگ بیشتر افرادی که در برج‌های متوسط تا بلند انگلیس زندگی می‌کنند به نوعی با بحران روکش‌های معیوب مواجه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha