۸۵ هزار دانش‌آموز استثنایی در قالب طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می‌کنند

ارومیه- ایرنا- مدیرکل توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور گفت: ۸۵ هزار نفر از دانش آموزان استثنایی در قالب طرح تلفیقی فراگیر مشغول تحصیل هستند و رویکرد آموزش و پرورش استثنائی ایجاد شرایط لازم برای هدایت دانش آموزان به سمت مدارس عادی است.

حسن محرابی مقدم روز سه شنبه در نشست با کارکنان آموزش استثنایی آذربایجان غربی در ارومیه افزود: در آموزش تلفیقی فراگیر، دانش آموز استثنایی در مدارس عادی با همکاری معلم های رابط که از سوی کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی تعیین می شوند، به تحصیل می پردازند.

وی ادامه داد: تداوم آموزش با هر شیوه ای، انعطاف پذیری آموزش با مدل های مختلف و پوشش حداکثری به عنوان مثلث تاپ از اولویت های آموزش و پرورش استثنایی کشور است.

مدیرکل توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور ادامه داد: سنددار شدن املاک استثنائی، یکپارچه سازی ثبت نام در سامانه "سیدا" و "پادا" و مستند سازی فعالیت ها به عنوان اولویت سازمان آموزش استثنایی در سال جاری بوده و در دستور کار قرار دارد.

محرابی بیان کرد: سال گذشته سه بسته تحولی "مدرسه انطباقی"، "مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها" و نیز " کاهش تمرکز و اجتماعی شدن" در سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شد که امسال نیز ادامه می یابد.

وی ایجاد باشگاه ویژه پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی، اتنشار گنجینه های مدیریتی مدیران آموزش و پرورش استثنائی، پارلمان اولیا و طرح جام ( جمع آوری ایده های مختلف) را از مهمترین فعالیت های آموزش و پرورش استثنائی معرفی کرد.

وی ادامه داد: کیفیت بخشی به آموزش دیرآموزان کشور و توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات یادگیری، ساماندهی و توانمندسازی اولیا برای مشارکت فعال در تعلیم  و تربیت استثنائی، ایجاد شرایط لازم برای هدایت دانش آموزان به سمت مدارس عادی از اولویت های آموزش و پرورش استثنائی است.

وی با اشاره به تفویض اختیار ادارات آموزش و پرورش استان ها به ادارات کل افزود: در هر استانی یک اداره به مجموعه نواحی آن اداره کل اضافه می شود.

محرابی گفت: ادارات استثنائی همچنان زیر نظر اداره کل در حوزه مالی اداره خواهند شد و ذیحساب استان ناظر بر گردش مالی این اداره خواهد بود.

مدیرکل توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور گفت: اعتبارات به صورت منطقه ای ابلاغ می شود فقط تفاوت این منطقه با دیگر مناطق و نواحی در این است که یکسری کمک سرانه ای مستقل هم به حساب اختصاصی این مناطق واریز می شود.

وی اضافه کرد: در فصل ششم این ماده، بند حمایت دانش آموز ذکر شده است که جدا از سرانه حمایتی دانش اموزان بوده و سالانه در اختیار اداره کل قرار  می گیرد تا در حوزه درمانی و توانبخشی استفاده شود ولی در این بند حمایت در تمام امور دانش آموز است.

مدیرکل توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت: با حمایت دولت اعتبارات سال ۱۳۹۹ در کشور، ۱۰۰ درصد تخصیص داشت و  امیدواریم اعتبارات امسال نیز به همین میزان تخصیص یابد.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش استثنائی تلاش می کند بر اساس قانون اساسی، تحصیل رایگان و تامین اقلام مورد نیاز برای توان بخشی دانش آموزان استثنائی را فراهم کند.

به گزارش ایرنا در آموزش تلفیقی و فراگیر، دانش آموز استثنایی در مدارس عادی با همکاری معلم های رابط که از سوی کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی تعیین می شوند، به تحصیل می پردازد

 حضور دانش آموزان مختلف در کنار یکدیگر و ایجاد مدارس ترکیبی آرمان آموزش و پرورش است و طرح تلفیق فراگیر که چند سالی است در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است گامی در جهت کاهش مدارس و  ایجاد مدارس ترکیبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha