۱۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84352027
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۲۲۰ میلیارد ریال برای جبران خسارت خشکسالی به خراسان شمالی اختصاص یافت

بجنورد- ایرنا- معاون دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: امسال ۲۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبار ملی برای جبران بخشی از خسارت‌های خشکسالی به این استان اختصاص یافته است که بیشتر این منابع برای تامین آب آشامیدنی هزینه خواهد شد.

صادق رمضان‌زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس برنامه ریزی  اولویت اصلی هزینه کرد این اعتبار، تقویت طرح های آبرسانی و تامین آب شرب مناطق شهری و روستایی به خصوص تقویت خط انتقال آبرسانی از سد شیرین دره به شهر بجنورد و روستاهای اطراف است.

وی اضافه کرد: براساس برآورد اولیه خشکسالی در سال زراعی جاری خسارت های زیادی به بخش های کشاورزی وارد کرده که بررسی دقیق آن از سوی ستاد مدیریت بحران در دست انجام است و پس از جمع بندی برای دریافت اعتبار در اختیار سازمان مدیریت بحران وزارت کشور قرار می گیرد.

معاون مدیریت بحران خراسان شمالی اظهار داشت: این استان چندین سال متوالی درگیر خشکسالی است و میزان خسارت های ناشی از این پدیده در سال جاری بیش از سنوات گذشته است و باید راهکار عملی برای جبران خسارت ها و اجرای طرح های پیشگیرانه انجام داد.

رمضانزاده تشکیل ستاد بحران خشکسالی را از مهمترین اقدام برای بررسی میزان خسارت های ناشی از این پدیده در استان خراسان شمالی اعلام کرد که در تمامی شهرستان ها این ستاد فعال شده است.

 بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی میزان بارش باران در هشت ماهه سال زراعی جاری ( مهر ۹۹ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) در این استان حدود ۴۸ درصد نسبت به مشابه سال گذشته و حدود ۳۸ درصد نسبت به دوره آماری کوتاه مدت کاهش یافت به طوری که هم اکنون حدود ۵۹ درصد از گستره  دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری استان خراسان شمالی که از لحاظ وسعت رتبه ۱۷ کشور را داراست، در معرض خشکشالی شدید تا خفیف قرار دارد.

خشک شدن یک چهارم دیمزارهای استان خراسان شمالی و زیان ۱۳ هزار و ۱۸۳ میلیارد ریالی به بخش کشاورزی و مواجه شدن حدود ۲۷۰ روستا با تنش آبی تنها بخشی از خسارت های ناشی از خشکسالی سال جاری در به حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی استان خسارت زد که بیشترین آن مربوط به بخش زراعی است.

به گفته مسوولان شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی ۲۶۵ روستای این استان با جمعیت ۱۷۰ هزار نفری به دلیل کاهش بارندگی و افزایش میزان آب برای مصارف غیر شرب با تنش آبی مواجه شدند.

۸۴۱ روستای دارای سکنه در خراسان شمالی وجود دارد که ۶۸۹ روستای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب  استان هستند.

علاوه بر این کاهش بارندگی ها تاثیر زیادی در تامین آب شرب شهری نیز دارد،  تاکنون تنش آبی قابل ملاحظه ای در ۲۴ شهر استان خراسان شمالی وجود ندارد اما کاهش بارندگی ها کاهش ذخیره مخازن شهرها را درپی دارد.

آب شرب ۳ شهرستان بجنورد اسفراین و شیروان از سد تامین می شود.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها، ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها و ۶۰ هزار مشترک فاضلاب دارد.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha