استاندار همدان: تامین آب مصرفی در شرایط خشکسالی از اولویت‌های دولت است

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت که میزان بارندگی های استان در سال آبی جاری حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و در این شرایط خشکسالی، تامین آب موردنیاز برای بخش‌های مختلف شامل شرب، کشاورزی، صنعت و گردشگری از مهم ترین اولویت های مدیران اجرایی دولت و استان است.

به گزارش ایرنا، «سیدسعید شاهرخی» روز پنجشنبه در شورای حفاظت از منابع آب استان همدان که در سالن اجتماعات تاسیسات سد اکباتان برگزار شد، افزود: یکی از اقدامات برجسته دولت تدبیر و امید توجه به منابع تامین تصفیه و توزیع آب است، با این وجود در کنار تامین آب، همیشه از مشترکان درخواست مصرف بهینه را داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه آب مهم ترین عنصر برای توسعه محسوب می شود، اظهار داشت: در سه سال گذشته سه سد در استان همدان به بهره برداری رسیده که این نشانه برنامه ریزی و تلاش موثر دولت در راستای تامین منابع آبی پایدار و سالم برای مصارف استان است.

شاهرخی تصریح  کرد: اگر سد کلان ملایر به بهره برداری نمی رسید، به طور قطع اکنون در شهرستان ملایر با مشکل جدی تامین آب مصرفی مشترکان مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در حوزه آبرسانی، حاصل تلاش شبانه روزی همه مدیران، کارشناسان و کارکنان مجموعه وزارت نیرو در استان همدان است، گفت: با تلاش بخش خصوصی و مجموعه آب منطقه ای همدان، سد خرم رود سال آینده آبگیری می‌شود که این سد زمینه تامین آب موردنیاز باغ های پایین دست این سد را به فراهم می کند.

استاندار همدان تصریح کرد: کار ساخت سد گرین نهاوند نیز با سرعت مطلوب درحال انجام است که با بهره برداری از این سد دغدغه مردم منطقه برای تامین منابع آب پایدار و سالم به حداقل می رسد.

وی ادامه داد: ایجاد چاه در قسمت شمال غربی استان همدان و همچنین انتقال آب از سد تالوار، دغدغه تامین آب آشامیدنی در استان را برای همیشه برطرف می کند.

شاهرخی گفت: امروز به مردم عزیز سراسر استان قول می دهیم که با اقدامات انجام شده در فصل تابستان مشکل قطعی آب نداشته باشیم، مشروط بر اینکه مردم نیز در مصرف بهینه آب با ما همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در کنار آب آشامیدنی، تامین آب کشاورزی نیز در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: اصل صرفه جویی یکی از وظایف دینی و اخلاقی ما است و باید با مصرف بهینه از وظیفه شرعی را به خوبی رعایت کنیم.

استاندار همدان با اشاره به ساخت و راه اندازی تصفیه خانه بزرگ همدان، گفت: با اجرای این طرح یک تهدید زیست محیطی به فرصتی استثنایی برای رشد و توسعه استان تبدیل شد تا پساب های جاری در استان جمع آوری و برای تامین آب موردنیاز صنایع از جمله نیروگاه مورد استفاده قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در دهه ۷۰ و اواخر دهه ۶۰ مردم از فاضلاب رها شده در داخل شهرهای استان گله مند بودند چراکه این موضوع سلامت مردم را با چالش جدی مواجه می کرد اما اکنون با جمع آوری فاضلاب های سطحی و جاری و انتقال آن به تصفیه خانه، یک تهدید به فرصت تبدیل شده و از محل فاضلاب تصفیه شده، ۴.۵ میلیون متر مکعب آب مورنیاز مجتمع پتروشیمی هگمتانه تامین شده است.

شاهرخی گفت: منطقه اقتصادی جهان آباد امروز به واسطه تامین آب موردنیاز از محل تصفیه فاضلاب همدان به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی رونق پیدا کرده و بستری برای رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و کسب درآمد شده است.

استاندار همدان تاکید کرد: به واسطه این تصفیه خانه و انتقال آب آن به نیروگاه برق شهید مفتح، ۲۵ حلقه چاه مسدود شد که این اقدام علاوه بر حفظ منابع و سفره های زیرزمینی موجب از بین رفتن چالش و دغدغه جدی فروچاله های دشت کبودراهنگ نیز شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه های مرتبط با تامین آب در استان همدان با جدیت درحال اجرا است، اظهار داشت: هزینه تمام شده تامین هر لیتر آب توسط شرکت آب و فاضلاب بیش از یک هزار و ۵۰۰ تومان است که این مقدار با حدود یک چهارم قیمت (حدود ۴۵۰ تومان) به مشترکان خانگی عرضه می شود و مابقی مبلغ را دولت در قالب یارانه پرداخت می کند.

شاهرخی با اشاره به اینکه پرداختن به توسعه کشت‌های گلخانه ای برای صرفه جویی در مصرف آب از مهمترین اولویت های مدیران اجرایی استان همدان است، گفت: در شرایط کنونی، از همه ظرفیت ها و داشته های استان برای هم افزایی در مسیر  رشد و توسعه استفاده می کنیم و سند راهبردی توسعه سه ساله استان هم برهمین اساس تدوین و اجرایی شده است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه توجه مناسبی به تامین و توسعه زیرساخت‌ها در استان شده است، افزود: اگر منطقه ای قرار است توسعه پیدا کند باید ظرفیت ها و زیرساخت های لازم برای رشد و توسعه را داشته باشد که استان همدان در زمینه صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و دیگر بخش های اقتصادی دارای زیرساخت ها و امکانات مناسب و قابل توجهی برای رشد و توسعه همه جانبه و متوازن است.

شاهرخی با بیان اینکه آهنگ توسعه استان همدان متوازن و هماهنگ است، اظهار داشت: ۳۰۰ طرح و پروژه در حوزه های مختلف استان در حال اجراست که تا پایان امسال ۱۵۰ طرح آن به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار همدان تاکید کرد: سه هزار واحد تولیدی برجسته استان درحال حاضر مشغول کار و فعالیت هستند و حمایت از تولید و اشتغازایی در واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی، کشاورزی و تولیدی به صورت جدی در دستور کار مدیریت اجرایی استان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، استاندار همدان امروز(پنجشنبه) به همراه جمعی از مدیران دستگاه های تابعه وزارت نیرو در استان از سد اکباتان(میزان آب ذخیره شده) و تاسیسات تصفیه خانه این سد به عنوان تامین کننده آب شرب مصرفی شهر همدان بازدید کرد.

شاهرخی همچنین در ادامه از دو مجموعه بزرگ تصفیه خانه فاضلاب محدوده شهر همدان نیز بازدید و از نزدیک در جریان روند فعالیت ها و کارهای این دو مرکز قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha