تذکر مقام معظم رهبری و «جبران» نهادهای مسئول

تهران- ایرنا- بیانات رهبرمعظم انقلاب در خصوص ظلم به برخی نامزدهای احزارصلاحیت نشده و لزوم جبران آن از سوی نهادهای مسئول، مبنای تحولات اخیر انتخاباتی است. برداشت متفاوت چهره‌های سیاسی از بیانات مقام معظم رهبری و اطلاعیه شورای نگهبان در صدر اخبار انتخاباتی است.

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*رهبر انقلاب اسلامی: به برخی افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه ۱۴ خرداد در سخنانی به مناسبت سی و دومین سالروز رحلت امام خمینی(ره)  با اشاره به نکاتی درباره انتخابات پیش رو فرمودند: به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم وجفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبتهای خلاف واقع داده شد که بعداً  ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است.

ایشان با اشاره به انتشار این موارد در بین مردم و در فضای مجازیِ رها و بدون قید و بند، تأکید کردند: حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسانها است بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاه‌های مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند.

*اطلاعیه شورای نگهبان: گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است

شورای نگهبان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری با بیان اینکه برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی این شورا موثر نبوده است، از رسانه‌ها خواست از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب کنند.

شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در حین بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری و پس از آن، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با استناد به بعضی از گزارش‌های نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبت‌های نادرستی داده شده است.

شورای نگهبان ضمن تاکید بر حفظ حرمت اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانواده‌های ایشان از کلیه رسانه‌ها موکدا می‌خواهد با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیت‌ها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است، از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند. در پایان طول عمر و سلامتی مقام معظم رهبری دامت برکاته را از خداوند متعال مسالت می‌نماییم.

* عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری: انتساب تغییر زمان مناظره ها به وزیر کشور خلاف واقع است

«سید اسماعیل موسوی» با بیان توضیحاتی درخصوص روند تغییر زمان مناظره‌ها، انتساب این موضوع به نظر وزیر کشور را رد و تصریح کرد: اینکه گفته شود، جابجایی زمان مناظره ها با نظر وزیر کشور صورت گرفته است، درست نیست، بلکه، این موضوع در کمیسیون، بررسی شده و با تصویب  کمیسیون، زمان مناظره ها به صورت علی السویه برای همه نامزدها  تغییر یافته است.
دبیر ستاد انتخابات کشور، تأکید کرد: البته روشن است که این شرایط برای همه نامزدها یکسان است و  چون همه در این برنامه شرکت دارند اینکه گفته می شود تبعیض واقع شده، قطعاً درست نیست.

طبق برنامه‌ریزی کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، اولین مناظره انتخاباتی امروز ۱۵ خردادماه در ساعت ۱۶ برگزار می‌شود. بر این اساس قرار است کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۵ در محل برگزاری مناظرات انتخاباتی حاضر شوند.

آخرین اخبار از جناح اصولگرا

*دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز: به حفظ حریم شورای نگهبان نیازمندیم

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در نامه ای سرگشاده با عنوان دردنامه ضمن تاکید بر عمل به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب مسائلی را پیرامون حاشیه‌های ماجرای بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان مطرح کرد.

دراین نامه آمده است: آنچه در فراز دردمندانه کلام آخر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان شد، غم نهفته سالیان بود که در جریان رد و تأیید صلاحیت‌ها و حواشی و شایعات قبل و بعد آن، به بسیاری ظلم شده است؛ بررسی‌هایی که بر اساس گزارش‌های نادرست، ناقص و بعضاً یک طرفه و بدون امکان دفاعِ صاحبان حق، به سرنوشت‌هایی تلخ و قصه‌هایی پرغصه انجامید. متأسفانه جریان بررسی صلاحیت‌ها و حواشی آن، بیش از هر مجموعه و فرد، ساحت شورای نگهبان را مخدوش ساخته است؛ در حالی که به حفظ حریم آن جایگاه سخت نیازمندیم.

پورمحمدی اضافه کرد: باید صادقانه و دردمندانه بگوییم که این ساز وکار رسیدگی‌ها و پیامدهای آن، بیش از آنکه به افراد ذی‌حق و خانواده‌هایشان آسیب برساند و به آنها ظلم و جفا کند، ظلم و جفایی به مراتب سهمگین‌تر در حق نظام جمهوری اسلامی، حضرت امام و مقام معظم رهبری بوده و هست.

*انتخاب روسای ستادهای کشوری شورای وحدت

«منوچهر متکی» رییس ستاد انتخابات شورای وحدت در احکام جداگانه‌ای «سیده سکینه عمرانی»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی بانوان، «متین منتظمی» به عنوان رییس ستاد انتخاباتی دانشجویان، «هادی ثروتی» به عنوان رییس ستاد انتخاباتی حوزه رسانه و ارتباطات، «سید مسعود حکیم جوادی» به عنوان رییس ستاد انتخاباتی حوزه صنعت، «مصطفی نوروزی»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی دانش‌آموزان خارج از کشور، «عبدالرضا سیف»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی استادان، «صادق کرمی»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی کشاورزی و امنیت غذایی و «سید محمود رشیدی فرد»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی مدیران شورای وحدت سید ابراهیم رییسی منصوب کرد. 

همچنین «سید کاظم خادمی»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی فرهنگیان، «فرید شهاب»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی جوانان، «محمد حسین نیکنام»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی جامعه پزشکی و کادر درمان، «سید جمالدین سجادی»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی کارمندان، «هدایت الله خادمی»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی حوزه نفت و نیرو، «محسن مقدم حبیب زاده»،  به‌عنوان رییس ستاد انتخاباتی سازمان‌های مردم نهاد، «غلامرضا عباسی»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی کارگران و «محمد مراد شیخی»، به عنوان رییس ستاد انتخاباتی اقوام شورای وحدت سید ابراهیم رییسی، از دیگر انتصابات رییس ستاد انتخاباتی شورای وحدت بودند.

* سخنگوی جبهه ایستادگی ایران: نامزدها به گونه‌ای دولت‌های پیشین را تحقیر می‌کنند که گویی هیچ مسئولیتی در کشور نداشته‌اند

«حسن بیادی» در مصاحبه‌ای در تحلیل آرایش سیاسی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آرایش سیاسی انتخابات تبدیل به تحقیر و انتقادات مخربانه دولت مستقر و دیگر دولت‌های گذشته شده است، گویی این دوستان در زمان ایجاد این نابسامانی‌ها بر سرکار نبوده و هیچ مسئولیت مهمی نداشته‌اند و سرجمع گفتارشان باعث ناامیدی مردم شده است.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

*دبیرکل حزب اعتماد ملی: امیدوارم اعضای شورای نگهبان جبران کنند

«الیاس حضرتی» پس از فرمایشات دیروز رهبری در حساب توئیتر خود نوشت: امیدواریم اعضای محترم شورای نگهبان تا فرصت دارند ‫جبران کنند.

* سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی: منتظر تصمیم جبهه اصلاحات ایران درباره انتخابات هستیم

«حسین مرعشی» درمصاحبه‌ای گفت: ما عضو جبهه اصلاحات بوده و منتظر تصمیم این جبهه درباره انتخابات هستیم. بسیاری از احزاب عضو جبهه اصلاحات هم علاقمند به معرفی نامزد هستند و همگی منتظر تصمیم نهایی جبهه اصلاحات هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد کارگزاران تصمیمی جدا از جبهه اصلاحات بگیرد، بیان کرد: از حالا نمی شود در این باره سخن گفت. ما در حزب کارگزاران  بعد از تصمیم جبهه اصلاحات ، نظر نهایی خود را اعلام خواهیم کرد.

مرعشی در پاسخ به این پرسش که چرا حزب به حمایت از عبدالناصر همتی گرایش دارد، گفت: این گرایش طبیعی است به هر حال همتی سال ها عضو شورای مرکزی کارگزاران بوده است‌.

*عضو کارگزاران و نامزد احراز صلاحیت نشده انتخابات: شورای نگهبان هر مبنا و مستندی برای تصمیم خود درباره من دارد را در اختیار عموم قرار دهد

«اسحاق جهانگیری» از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری که صلاحیت او از سوی شورای نگهبان احراز نشد با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:رهبر معظم انقلاب نسبت به ‎جفا و ظلمی که در جریان عدم احراز صلاحیت بر برخی از ‎نامزدهای ریاست جمهوری شده است، صریحاً تذکر دادند و مطالبه جبران آن کردند. من خود را از مصادیق این جفا و ظلم می‌دانم، اما هیچ اعتراض و تقاضایی نداشته و ندارم. ‏از بزرگواری ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم ولی هزینه شدن از  جایگاه رهبری را به مصلحت نمی‌دانم‌. از شورای محترم نگهبان می‌خواهم هر مبنا و مستندی برای تصمیم خود درباره من دارد را در اختیار عموم ملت قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha