رفع مشکل تعهدات ارزی صادرات بخش کشاورزی آذربایجان غربی را تسریع می‌کند

ارومیه- ایرنا- عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه گفت: زمینه صادرات برای بازار روسیه و کشورهای اوراسیایی فراهم است و با رفع مشکل تعهدات ارزی و ارتقای سیستم سورت و بسته بندی روند صادرات محصولات کشاورزی در استان شتاب می گیرد.

سید بهنام تاج الدینی روز شنبه در نشست صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان غربی با گلایه از نبود کامیون های یخچال دار در آذربایجان غربی افزود: مشکل افت نرخ ارز و دلار یکی از عللی است که کاهش صادرات در تمامی کالاها را در پی داشت، چرا که صادر کنندگان با هزینه های بالای صادرات متضرر می شوند و جبران هزینه هایشان دشوار است و این موضوع روند صادراتی را کند می کند.

وی بیان کرد: چندین سال است درخواست کامیون یخچال دار برای استان را ارایه دادیم که هنوز با این درخواست موافقت نشده است و امسال چالش های مرتبط با این کمبود به وضوح نمایان است.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: در آستانه برداشت محصول گیلاس و آلبالو و به تناوب سایر محصولات هسته دار در استان نیاز است که از هم اکنون علاوه بر برنامه ریزی برای بازاریابی جهت محصول سیب درختی و انگور ، تمهیدات لازم برای صادرات محصولات هسته دار نیز اندیشیده شود تا مایه دسترنج و زحمات باغداران برای بازاررسانی محصول تولیدی خود با روان سازی مسیر صادرات به ثمر بنشیند. 
جعفر وحدت افزود: مشکلات بانکی در انتقال ارز و تحریم نیز طبق اظهارنطر صادرکنندگان مهمترین موضوعی است که آنان را از انجام تعهدات ارزی باز می دارد و باعث کاهش روند صادرات محصولات کشاورزی می شود.
وی ادامه داد: با توجه به ارزش افزوده ای که سیب درختی برای استان دارد، این محصول موتور محرکه اقتصاد آذربایجان غربی است که امسال به دلیل نداشتن زیرساخت های حمل و نقل هوایی و زمینی، کمبود کامیون های یخچالدار ، کاهش تقاضای بازار به علت شیوع کرونا و محدودیت در برگزاری جشن ها و دورهمی ها با کاهش روند صادرات و مصرف میوه مواجه بودیم که بر بازار سیب درختی امسال تاثیر گذار بود.
وحدت ارتقای سیستم سورت و بسته بندی را مهمترین راهکار رونق صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: زیرساخت های سردخانه ای استان هم بسیار مدرن نیست.

وی بیان کرد: نیاز است بانک های عامل با اعطای تسهیلات بانکی به سردخانه داران برای تجهیز و مدرن سازی سردخانه های امونیاکی و تبدیل به سردخانه کنترل اتمسفری مساعدت کنند، تا ماندگاری میوه در سردخانه ها افزایش یابد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی سالانه ۶.۸ میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد که سیب، انواع محصولات باغی و زراعی و چغندر مهمترین این محصولات هستند.
در سال زراعی جاری صادرات محصولات کشاورزی استان بخصوص سیب درختی با مشکلات و چالش هایی مواجه بوده است که موجب شده است تا بخشی از محصولات به موقع صادر نشود.

رفع نشدن مشکلات مرتبط با تعهدات ارزی صادر کنندگان، معطلی در مرزها و نبود کامیون های یخچالدار و انجام سورت و بسته بندی مناسب و بازار پسند از مسایلی است که بخش کشاورزی استان با آن مواجه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha