به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، قرار بود مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشد، اما نه سوالی در زمینه فرهنگ و هنر پرسیده شد و نه نامزدها برنامهای در این حوزه ارائه کردند؛ گویی مسائل فرهنگ و هنر دغدغهشان نیست.
در مناظره دوم، بیش از ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه از هر دری سخن به میان آمد؛ نامزدها از یکدیگر ایرادات لغوی، مفهومی و قومی و زبانی هم گرفتند؛ اما دریغ از حتی اشاره ای به مشکلات اقتصادی خانواده بزرگ هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه. در تمام این مناظره مسائل مختلف و گاه تکراری بیان شد، اما هیچ آمار و نمودار و آنالیزی از وضعیت و تاثیرات اقتصاد فرهنگی و رابطه فرهنگ و سیاست و ظرفیت های فرهنگی و هنری کشور به میان نیامد، حتی زمانی که از دیپلماسی سخنرانی شد به نقش دیپلماسی فرهنگی در کنار دیپلماسی اقتصادی، ضرورت و نقدی مطرح نشد.
فرهنگستان هنر برای نامزدهای ریاست جمهوری پیشنهاد هایی ارائه کرد. انتخابات ریاست جمهوری یکی از مؤثرترین و مهمترین انتخابات جمهوری اسلامی ایران است که همواره در ادوار گذشته با مشارکت و استقبال کمنظیر مردمی برگزار شده است. نظر به اهمیت این رویداد سرنوشتساز، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی بهعنوان نهاد اندیشه ـ سیاستپرداز در عرصه هنر، پیشنهادهایی به نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، به شرح زیر ارائه مینماید:
۱. جایگاه هنر در ترویج فرهنگ و نیز اقتصاد به هیچوجه با گذشته قابل قیاس نیست؛ زیرا در تمام جهان به قوهای نوین در عرصه حکمرانی تبدیل شده است. چنانچه بدون توجه به آن، برنامه برای مدیریت کشور کامل نخواهد بود. لذا ضرورت دارد با مشورت استادان و هنرمندان صاحبنظر، برای حوزه هنر به منزله یکی از محورهای اصلی سیاستهای دولت آینده، برنامههایی جدی و کارآمد تدوین و ارائه شود.
۲. رشد متوازن کمی و کیفی هنر متناسب با تحولات معاصر جامعه ایرانی، نظیر تغییر نسلی و پیدایش گروههای جدید اجتماعی و اقشار وسیع جوانان، گسترش آموزش عالی، فراگیر شدن روزافزون فناوریها و رسانههای نوین ارتباطی و واقع شدن در مسیر تبادلات جهانیی، از عوامل مهم در توسعه فرهنگی و اجتماعی است. لذا ضرورت دارد در تحقق این هدف، با تمرکز بر هویت فرهنگی و بنیانهای معنوی و حکمی هنر و شناخت درست ظرفیتها و فرصتهای موجود، طرحها و برنامههای مدوّن و شفاف ارائه نمایند.
۳. هنر یکی از مزیتهای کشور ما به حساب میآید و بیش از بسیاری کشورها، موجب تعالی فرهنگی و اشتغالزایی است، زیرا کماکان هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور فعال بوده و چند میلیون نفر را در این حوزه وارد چرخه اشتغال کرده است. بیگمان این بخش از هنر، به توجه جدی و فوری و درنتیجه برنامهای مدون، کارآمد، بهروز و ویژه نیاز دارد.
۴. ضروری است در برنامههای اقتصادی، حتماً جایگاه مناسبی را برای اقتصاد هنر قائل شوند. امروزه یک گروه هنری، در سینما، نمایش، تجسمی، موسیقی و سایر حوزههای هنری و یا یک رشته هنری، مانند سنگهای قیمتی، بیش از صادرات نفت بسیاری از کشورهای صادرکننده، چرخش مالی و سودآوری به همراه دارند.
۵. در حوزه صنعت نیز، صنایع خلاق که از هنرهایی مانند صنایع دستی، سینما، نمایش، طراحی، ادبیات، موسیقی و انیمیشن شکل گرفته، جایگاه ویژهای را میطلبد. امروز در جهان بهطور گسترده، سرمایهها از حوزههای دیگر به این صنایع مهاجرت میکنند و کشور ما با وجود استعدادهای فراوان، از آن چندان بهره نبرده است.
۶. یکی از شاخصهای مهم هنرمندان برای ارزیابی نامزدان ریاست جمهوری، گروه مدیریت فرهنگی و هنری پیشنهادی آنهاست. لذا ضرورت دارد مدیران ارشد این حوزه، بهخصوص وزیران پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در طول رقابتهای انتخاباتی معرفی نمایند. تجربه نشان داده است که بهتر است این مدیران، نه خام باشند و نه خسته، زیرا به پختگی و پشتکار کار برآید. بنابراین شایسته است با تأمل کافی، انسانهای متعهد، مدیر، آگاه به بطن و متن مسائل هنر و فرهنگ کشور انتخاب شوند.
۷. امروزه هنر به عنوان عاملی تعیینکننده و غیرقابل اجتناب در روابط میانفرهنگی، نقشی مهم ایفا میکند. داشتن گروه هنری گسترده و قوی میتواند نه فقط در دیپلماسی هنر تأثیرگذار باشد، بلکه در نشر و ترویج زیباییشناسی بومی فرصتی کمنظیر پدید آورد. هنر ایرانی همواره ارزآور بوده و قابلیتهای جهانی زیادی دارد که در صورت بهرهگیری مناسب، میتواند درآمدهای ارزی کشور را ارتقای جدی ببخشد.
۸. هنرهای ایرانی اسلامی، یکی از اصیلترین و نابترین هنرهای تاریخ است و میتوان در تبلیغات با بهرهمندی از این هنرهای فاخر ایرانی اسلامی، بهویژه هنرهای تجسمی و موسیقی، بر جذابیت و تأثیرگذاری آن افزود. بدیهی است در این راه باید از تکرار عناصر زیباییشناسی غیربومی و تقلیدی و همچنین داشتن نگاهی ابزاری به هنر و هنرمندان پرهیز کرد.
۹. ضروری است نامزدهای محترم در حوزه هنر، مشاور یا گروه مشاوران خبره، دلسوز و متعهد را بهکار گیرند؛ کسانی که خود هنرمند یا هنرشناس بوده و بهویژه در تجربه مدیریت خوب هنری اشتهار داشته، ظرایف هنری در ابعاد کلان آن را بشناسند. چگونگی حضور هنرها و هنرمندان در رقابتهای انتخاباتی، شاخصی برای ارزیابی برداشت داوطلبان از هنر تلقی میگردد.
امید است با انتخاباتی پرشور، با حفظ زیباییشناسی ایرانی و اخلاق اسلامی، بتوان فصل نوینی از رشد و توسعه کشور، بهخصوص در حوزه هنر و فرهنگ را شاهد باشیم.
به گزارش ایرنا، مناظره دوم با همه نا امیدیهایی که برای اهالی فرهنگ و هنر بر جای گذاشت تمام شد و تا پیش از برگزاری انتخابات فقط یک مناظره در عصر شنبه ۲۲ خرداد باقی مانده است. انتظار می رود اگر ستادهای انتخاباتی و مشاوران نامزدها به مشارکت و حمایت اهالی فرهنگ و هنر در فرایند انتخابات و فراتر از آن به آینده فرهنگ و هنر این سرزمین اهمیت می دهند، با یک بازبینی مجدد در برنامه ها،در فرصت آخر مناظره به این موضوع هم بپردازند و البته صداوسیما هم با دقت نظر بیشتر و طراحی و بیان سوالات موثر لزوم و اهمیت داشتن برنامه کلان و راهبردی برای فرهنگ و هنر را به نامزدهای انتخابات که قرار است دولت سیزدهم را تشکیل دهند، یادآوری کنند.
نظر شما