برخی به دنبال جدایی دانشگاه از حوزه هستند

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حالی که علوم به هم پیوسته‌ هستند، برخی سعی می‌کنند حوزه را از دانشگاه جدا جلوه دهند، در حالی که آنها از یک جنس بوده و ماهیت آنها یکی است.

به گزارش روز شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید رضا عاملی در دیدار مدیران و مسوولان مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه افزود: یکی از اطمینان بخش‌ترین نهادها که امر تربیت معلم را می‌تواند دنبال کند، حوزه‌های علمیه است، اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد.

وی ادامه داد: افرادی که با تاریخ توسعه علم در جهان آشنا هستند، اطلاع دارند که علم جدید در ادامه علوم دینی است. دانشکده‌ها و کالج‌های دانشگاه کمبریج در کنار کلیسا تاسیس شدند، در واقع به منظور توسعه کلیسا بوده است؛ لذا علم جدید ادامه علم دینی بوده و تعبیر قدیم و جدید یکی از فتنه‌هایی بوده که برای تضعیف علوم دینی مطرح می‌شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بعضی از دوستان ما هم گرفتار این مقوله شده‌اند، هر چه به گذشته نظر می‌کنیم، علمای ما جامع همه علوم بودند، حضرت امام خمینی(ره) در مسایل مختلف دیدگاه‌های به روز و لحظه‌ای داشتند لذا این که برخی علم افراد و عالمان حوزوی را در چند کلاس خلاصه و بیان می‌کنند، نمی‌دانند که علم، آن نوری است که در قلب انسان وجود دارد و موجب هدایت او می‌شود و همه علومی که آمده برای تشخیص و تقویت فهم قاعده‌های تکوین است.

عاملی با بیان این که جداسازی بین علوم، سکولاریزم نهادینه شده‌ای است که تلاش داشت آن دو را از هم جدا کند، افزود: در حالی که علوم به هم پیوسته‌ هستند برخی سعی می‌کنند حوزه را از دانشگاه جدا جلوه دهند، در حالی که آنها از یک جنس هستند و ماهیتشان یکی است. خودمان آنها را جدا کرده‌ایم و بعد از وحدت این دو سخن به میان می‌آوریم. کشف حقایق هستی، هدف هر دو علوم حوزوی و دانشگاهی است و ساختن زندگی بهتر برای انسان، وجه اشتراک همه این علوم است.

وی خاطرنشان کرد: سکولاریزم از اینجا شروع شد که دین را از سیاست جدا کردند، سپس دین را از نهادهای اجتماعی و بعدتر از علم جدا کردند. این جداسازی تا آنجا ادامه یافت که متدینان خجالت می‌کشیدند که حرف از دین بزنند. این اتفاق اما نباید در جمهوری اسلامی رقم بخورد و حتی وقتی از وحدت صحبت می‌شود باید این ملاحظه در نظر گرفته شود که هر دوی این‌ها از یک جنس‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: توصیه‌ من به مرکز تربیت مبلغ معلم دینی این است که کلمه مبلغ را از این عنوان حذف کنند و عبارت مرکز تربیت معلم را جایگزین کنند، چرا که کار آن هم همین است که معلم و مربی برای آموزش و پرورش تربیت کنند، معلم نیز کار تبلیغی انجام می‌دهد.

عاملی اظهار داشت: در فرهنگ عمومی، اشتراکات در بعضی جنبه‌ها در حال زیاد شدن است. فضای مجازی یک قابلیتی داشته و آن اینکه فراملی شدن را گسترش بخشیده است. کلمه تبلیغ در فرهنگ غربی و در بستر جهانی، معنای خاص و منفی دارد، اگر چه در فرهنگ خودمان اشکالی به آن وارد نیست، اما مواجهه دنیا با مفهوم تبلیغ، منفی است.

وی یادآور شد: یکی از اطمینان بخش‌ترین نهادها که امر تربیت معلم را می‌تواند دنبال کند، حوزه‌های علمیه است. اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد. در بحث معضلات فرهنگی نهادهای متولی بالادستی مقصر دانسته می‌شوند، در حالی که پایه و اساس فرهنگ کشور در حوزه آموزش و بستر تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد و جامعه معلمان بیشترین اثر را در این زمینه دارد.

جذب ۲ هزار نفر در مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین محمد اسماعیل عبداللهی مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه هم در این دیدار به ارایه گزارشی از این مرکز پرداخت و گفت: مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه بین چند نهاد حوزوی و در تعامل با شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تاسیس شده که پس از یک سال فعالیت مجوز رسمی آن توسط هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان صادر و مورد تایید وزرای مربوطه و دولت قرار گرفته است.

وی به استقبال خوب طلاب از فراخوان این مرکز اشاره کرد و افزود: طلاب فاضل دغدغه‌مند و علاقمند به کار تربیتی به صورت گسترده درخواست همکاری با این مرکز را داشتند که تاکنون براساس مجوزهای صادره قریب به ۵۰۰ نفر در سال گذشته و حدود هزار و ۵۰۰ نفر  نفر در سال جدید جذب شده‌اند؛ اما با توسعه زیرساخت‌ها و ارایه مجوزهای قانونی بیشتر می‌توان از ظرفیت بیشتر طلاب در آموزش و پرورش استفاده کرد.

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه درخصوص تامین هزینه‌های پشتیبانی از این طرح کلان اظهار داشت: انتطار می‌رود با همکاری مجلس و همراهی دولت در سال جاری ردیف بودجه برای این مرکز تعیین شود و نیز همکاری لازم صورت بگیرد تا این مجموعه که خواهد توانست برخی از دغدغه‌های سند تحول را برطرف کند مقاوم تر از گذشته فعالیت کند.

عبداللهی ادامه داد: با هدف جذب و تربیت نیروهای مستعد از بین داوطلبان حوزوی برادر و خواهر برای ورود به آموزش و پرورش، تربیت صاحب‌نظران و پژوهشگران متخصص حوزوی به منظور نظریه‌پردازی ‌تربیت دینی و بهره‌گیری از ظرفیت تبلیغی- فرهنگی طلاب در عرصه آموزش و پرورش اسفندماه ۱۳۹۷ در هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان مطرح و به عنوان مرکز وابسته دانشگاه فرهنگیان مصوب شد.

وی یادآور شد: دفتر مطالعات تعلیم و تربیت و مجله تربیت معلم طراز و مجله تخصصی تربیت متعالی از جمله فعالیت‌های تاسیسی در این مرکز به حساب می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha