دکتر محمدمهدی فرقانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا در واکنش به ساختار مناظرات تلویزیونی افزود: در بین کاندیداهای این دوره از انتخابات، تفاوت معناداری بین آنها وجود ندارد و همه فقط از عامل شهرت برخوردارند.
به گفته وی، این مناظرات نه تنها اقناع کننده نبود بلکه شبیه مسابقات تلویزیونی بود، این مناظرات محتوای مناسبی نداشته و چیزی شبیه بستهبندی مطالبی بود که به مخاطب تحویل می شد.
وی ادامه داد: جوابهای نامزدهای انتخاباتی ربطی به سوالهای مطرح شده نداشت و آنها به پاسخ های کلیشهای اکتفا می کردند.
فرقانی تاکید کرد: وقتی مناظره و تبلیغات انتخاباتی در رسانه اثربخش میشود که طیف متنوعی از کاندیداها در آن حضور داشته باشند این در حالی است که نامزدهای این دوره از انتخابات حداقل در سخنان خود نیز آرا و دیدگاههای متنوعی ارائه نکردند و در واقع افکار آنها نماینده افکار متنوع جامعه نیست.
وی تاکید کرد: وقتی چند نفر همسو و همفکر با هم مناظره کنند، خروجی مشخصی نخواهد داشت.
رییس سابق دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اتهام پوششی بودن کاندیداها نسبت به یکدیگر گفت: در این شرایط چنانچه فردی هم به نفع دیگری کنار نرود، تنوع دیدگاهی و گرایش در افراد چندان به چشم نمیخورد.
مشارکت در گروی تغییر وضع موجود
این پیشکسوت روزنامهنگاری و ارتباطات کشور در خصوص مشارکت مردم در انتخابات پیش رو گفت: در خصوص مشارکت، لازم است به مردم القا شود که آیا این انتخابات ادامه وضع موجود است یا تغییری در پیش است.
فرقانی افزود: وقتی سطح اعتماد اجتماعی پایین باشد حتی اگر کاندیداها سخنان مطلوبی هم داشته باشند، توسط جامعه شنیده نمیشود.
وی ادامه داد: در نظرسنجی انجام شده نیز شاهد بودیم که اکثریت مردم مناظره ها را نگاه نکردند و علت آن احتمالا این است که گوش دادن یا ندادن به سخنان نامزدها، بر روند انتخابات تاثیر ندارد.
فرقانی گفت: در شرایط کنونی نمیشود حکم قطعی داد که مشارکت اجتماعی انجام میشود یا «نه» چون مشارکت چند وجه دارد.
این پیشکسوت رسانه افزود: مرحله اول مشارکت اجتماعی، حق تعیین سرنوشت است، این حق عمومی است و همه از آن برخوردارند و در این انتخابات سئوال این است رای مردم چقدر میتواند نتیجه را به نفع و صلاح آنها تغییر دهد؟
فرقانی اضافه کرد: هرچه احساس عمومی بر این باور باشد که مشارکت اثربخش نیست یا این که حق انتخابشان محدود است، مشارکت اجتماعی کاهش می یابد.
وی از دیگر عوامل مشارکت اجتماعی را اعتماد عمومی و اجتماعی دانست و گفت: اگر این فاکتور در سطح پایینی قرار داشته باشد، مشارکت موثر نخواهد بود زیرا براساس این فاکتور تصمیم گرفته می شود که در انتخاب فرد مشارکت داشته باشد یا نه.
فرقانی تاکید کرد: هرچه مردم جامعه احساس کنند مشارکت آنها میتواند به سوی تامین منافع فردی و جامعه برود، خود را ملزم به مشارکت میبینند و اگر نتیجه بخشی را در انتخابات حس نکنند، انگیزه لازم را برای حضور در پای صندوق رای نخواهند داشت.
به گزارش ایرنا، سه مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به ترتیب روز شنبه ۱۵، روز سه شنبه ۱۸ و روز شنبه ۲۲ خرداد برگزار شد.
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، نخستین میاندورهای مجلس شورای اسلامی و دومین میاندورهای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار میشود.
نظر شما