۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۵۶
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 84364766
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فعال سیاسی آذربایجان غربی: تخریب دولتِ برآمده از بطن مردم، آسیب زاست

مهاباد- ایرنا- کارشناس جامعه شناسی توسعه و دبیر انجمن اسلامی معلمان میاندوآب در آذربایجان غربی گفت: آنچه در فضای انتخاباتی کشور از دید برخی مورد غفلت واقع می‌شود، این است که دولت‌ها برآمده از بطن نظام و با رای مردم است که تخریب و تقبیح آن می‌تواند آسیب زا باشد.

مهرداد سلیمان‌پور اصل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مناظره‌های تلویزیونی در نوع خود شیوه ای به روز و بی واسطه برای شناخت دیدگاه‌های نامزدهاست به شرطی که طراحی و اجرای آن در کنار نکات فنی، حایز شیوه‌های دمکراتیک و قواعد منطقی و استانداردهای بین المللی باشد. 

وی با بیان اینکه آنچه در آستانه برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در صحنه آرایی و چیدمان سپهر سیاسی ایران می بینیم تنزل جمهوریت با اعمال شیوه ها و خوانش هایی که مغایر با مبانی و مسلمات مردم سالاری است، اظهار داشت: از سوی دیگر انتخابات، تبلور اراده ملی و مظهر حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است و با راهکارهایی که در قانون اساسی بخصوص در فصول مربوط به حقوق ملت بیان شده و تحقق این حاکمیت نیازمند الزاماتی است که باید جزو بدیهی‌ترین اصول و مبانی برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه انگاشته می‌شد.

وی افزود: نکته دیگری که باید مورد توجه جدی واقع شود، روش و منش نامزدها در ارائه برنامه ها و شعارهای تبلیغاتی است که باید به دور از اتهام زنی ها، شبهه افکنی ها، فرافکنی‌ها و سیاه نمایی اقدامات و توفیق های کم نظیر دولت مستقر و درشت انگاری مشکلاتی که بعضی خود معلول معضلاتی ریشه ای و ساختاری است، باشد.

این کارشناس جامعه‌شناسی توسعه در آذربایجان غربی با بیان اینکه طرح موضوع‌های اساسی و چالش های بنیادی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید در دستور کار نامزدها و مهم تر از همه طراحان سوال در صداو سیما و کمیسیون انتخابات باشد، اضافه کرد: به عنوان مثال تاثیری که کرونا، تحریم ها و برخی سیاست های پرهزینه و بی نتیجه فرادولتی همچون عدم تصویب fatf،  بر معیشت و زندگی مردم بر جای گذاشته و در بیان نامزدها دیده نمی شود که این امر سبب انحراف اذهان از علت مشکل‌ها و معضل‌های کشور می شود.

سلیمان‌پور اظهار داشت: همچنین آنچه موجب سلب اعتماد عمومی می‌شود، عدم تطابق گفتار و رفتار نامزدهاست و چه بسا همان‌هایی که مسبب و بانی مشکلاتی نظیر تحریم‌های بی سابقه، فیلترینگ، مسدودسازی تعاملات و تجارت بین الملل هستند، در مناظرات تلویزیونی در مقام مدعی ظاهر شده و از شرایط نامناسب اقتصادی فعلی مستمسکی برای ناکارآمد جلوه دادن دولت و به محاق بردن موفقیت‌هایی همچون بالاترین رشد اقتصادی در سال ۹۵، تک رقمی شدن نرخ تورم در سال های ۹۵ و ۹۶ و نیز پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر صادرات نفتی، استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی در کشور موضوعی است که کمتر بدان پرداخته شد، گفت: در حال حاضر اقتصاد جهانی دچار رکود و رشد اقتصادی منفی است و به اعتقاد برخی از اقتصاددانان، ضربه اقتصادی پاندمی کرونا بیش از بحران جهانی سال ۲۰۰۸  بوده و حتی از جنگ جهانی اول به این سو بی سابقه است.

وی اضافه کرد: این موضوع در کنار تحریم ها که توان و بنیه مالی و اقتصادی کشور را مصروف مقابله و مدیریت آن کرده است، انعکاس چندانی در فضای رسانه ای و مباحثه نامزدان وجود ندارد.

این کارشناس جامعه‌شناسی توسعه بیان کرد: موضوع اساسی دیگری که به چشم می‌خورد این است که نامزدها نباید در دام شعارهای به ظاهر فریبنده و جذاب و صد البته غیر واقعی و غیرقابل تحقق بیفتند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ایام انتخابات بستری برای تعالی آرمان‌های مردم سالاری و ارتقای آگاهی های متن جامعه است، اظهار داشت: برداشت‌های ناصواب و نازل برخی افراد از این فضا و افتادن در دام شعارهای پوپولیستی و عوامفریبانه به مصداق توهین به شعور و فهم آحاد جامعه است و البته برای حل ریشه‌ای این دست چالش‌ها، ناگزیر از ایجاد ساختار حزبی برای مدیریت رفتار های سازمان یافته سیاسی هستیم که تجربیات سده اخیر (از آغاز مشروطیت) می‌تواند اندوخته‌ای ذی‌قیمتی در این فرایند باشد. 

کارشناس جامعه‌شناسی توسعه افزود: نکته ای که در مناظرات چندان پررنگ نبود، پرداختن به اصل معضلات و چالش های کنونی جامعه است به گونه ای که به طرح سوالاتی در سطح نازل و موضوعاتی که خود اساسا معلول اند نه علت، بسنده شد و از بسط، تبیین و تحلیل ساختاری و ریشه ای مسایل و پدیده های اقتصادی،سیاسی و فرهنگی جامعه عامدانه پرهیز شد.

وی با تاکید بر اینکه به شرایطی که دولت یازدهم و دوازدهم وارث آن است باید به جد توجه شود، گفت: در کنار اقتصاد بیمار دستوری و سیاست های تورم زای دولت های نهم و دهم، کشور در پرتگاه هولناک جنگ افروزان داخلی و خارجی قرار داشت و قطعنامه های مکرر سازمان ملل و قرار گرفتن در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل شرایطی فاجعه بار برای کشور ساخته بود که با دیپلماسی هوشمندانه دولت مستقر در قبال ۶ قدرت برتر جهانی موجب رقم خوردن بدگی افتخار آمیز در صحنه سیاست خارجی کشور شد و هر چند در ادامه و با همسویی دلواپسان داخلی با بدخواهان خارجی، مانع از آن شد تا شیرینی آن در کام ملت مزه کند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا روز ۲۸ خرداد امسال برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha