به گزارش ایرنا، به روزهای آخر تبلیغات که نزدیک میشویم فضای انتخاباتی در شهرهای مختلف کردستان داغتر میشود. این روزها جدا از نصب تصاویر مربوط به نامزدهای شورای اسلامی شهر روی بنرهای تبلیغاتی، افرادی از قشر نوجوان و جوان، مشغول پخش برگههای تبیلغاتی برای نامزدهای مورد علاقه خود هستند.
پیادهراه فردوسی سنندج، این روزها شلوغتر از همیشه است. بنرهای تبلیغاتی نصب شده در این پیادهراه، حال و هوای آن را کاملا انتخاباتی کرده و مردم حین عبور از کنار بنرها، هر از گاهی نگاهی به عکس نامزدها میکنند.
عکس نامزدهای خانم با لباس کُردی و محلی روی بنرهای تبلیغاتی بیشتر خودنمایی و چشم عابران را به خود جلب میکند. البته این تنها شامل خانم ها نمیشود، برخی کاندیدهای آقا هم از لباس محلی برای تبلیغ استفاده کردهاند.
نوشتههای روی عکس نامزدها برایم جالب بود. همه دکتر یا مهندس هستند و هرکدام مدارک و سوابق تحصیلی یا احیانا مدیریتی خود را درج کردهاند.
یکی با شعار " همدلی و همفکری، تحول و سازندگی"، پا به میدان گذاشته، یکی دیگر " یارمهتی بو شار(کمک برای توسعه شهر) را شعار خود قرار داده، دیگری با شعار "شهر را تجربه میسازد" وارد رقابت شده و آن یکی "سهر بهرزی نیشتمان هیوای منه(سربلندی وطن آرزوی من است)" را شعار انتخاباتی خود در نظر گرفته است.
تبلیغات کاندیداها فقط محدود به خیابانها و معابر عمومی نیست، اغلب ستادهای تبلیغاتی برای خود دست و پا کرده و شور و جلسات انتخاباتی راه انداختهاند. نامزدها در کنار آن طی روز به محلات و مناطق مختلف شهر رفته و با سخنرانی در میان مردم، سعی دارند آرا و اعتماد آنان را جلب کنند.
یکی از رفع مشکلات زیرساختی محلات حاشیه شهر، آسفالت کوچه و خیابان میگوید، یکی دیگر از تلاش برای توسعه و آبادانی شهر، ایجاد زمینههای کارآفرینی و اشتغال و دیگری از توجه به اقشار آسیبپذیر و مناطق حاشیه شهر صحبت میکند.
تعدادی از کاندیداها که وضعیت مالی بهتری دارند، بنرهای بزرگی در نقاط مختلف شهر زدهاند تا توجه مردم به آنان بیشتر باشد و از این راه بتوانند خود را بهتر در معرض دید شهروندان قرار دهند.
ستادهای تبلیغات کاندیدهای شوراهای شهر هم این شب و روزها شلوغ است. از سخنرانی و برگزاری نشست تبلیغاتی و تحلیل مسائل اجتماعی و سیاسی گرفته تا موسیقی و رقص محلی و دادن شام به مهمانان و طرفداران، از برنامههایی است که این روزها زیاد دیده میشود.
فضای مجازی اما پررونق تر
بحث انتخابات و تبلیغات شوراهای شهر در عالم واقع اگرچه تا حدوی پرشور است اما فضای مجازی دست پیش گرفته و تبلیغات در این فضا بسیار پررنگ تر است.
کمتر نامزدی را میتوان دید که گروه یا کانال تبلیغات انتخاباتی در تلگرام یا واتساپ نداشته باشند. هر کدام با داشتن شعاری خاص و با اضافه کردن تعداد بیشتری از شهروندان، دوستان و آشنایان، به دنبال کسب آرای حداکثری است.
تقریبا هر روز یا شب، میبینم که به گروه حامی کاندیدای جدیدی اضافه شدهام. یکی از کاندیدها در گروه خود، با گذاشتن مطلب و عکس نوشتهای، از وضعیت کارگران فصلی ناراضی و به نوعی تلویحی از تلاش برای رفع مشکلات بیمهای آنان حرف زده بود.
"هر کدام از دوستان از امروز سعی کنند حداقل ۲۰ نفر رو به رای دادن به .... آقا تشویق کنند. رای اولیها فراموش نشوند" این یکی از مطالبی است که یکی از حامیان کاندیدای شورای شهر سنندج در گروه تلگرامی گذاشته بود.
یکی در اینستاگرام، با استوری کردن عکس داوطلب محبوب خود و عملکردش در گذشته، او را منجی و خدمتگزار مردم میداند، دیگری همین کار را به قصد تخریب و از روی طعنه انجام میدهد.
با یکی از نامزدهای این دوره از شوراهای شهر سنندج راجع به وضعیت تبلیغات و تفاوت آن با دورههای گذشته صحبت کردم که گفت: اغلب کاندیداها به سمت تبلیغ از طریق فضای مجازی رفتهاند، چونکه هم ارتباط با مردم و شهروندان راحتتر و هم بسیار کم هزینه تر است.
او به این هم اشاره کرد که تبلیغات در معابر عمومی و فضای شهر هم مهم است و ادامه داد: معتقدم تبلیغات در فضای مجازی با سرعت بهتر و با اثرگذاری بهتری قابل انجام است، بنابراین بیشتر از این فضا برای تبلیغ استفاده میکنم.
روستاها هم از قافله عقب نماندهاند
شاید خیلی از ما تصورمان از انتخابات و تبلیغات فقط مربوط به شهرها است اما با تحقیقی که از یکی ۲ روستای سنندج انجام دادم، متوجه شدم روستاییان نیز از قافله عقب نمانده و در این عرصه فعالیت دارند.
با یکی از اهالی روستای امروله(واقع در ۶۵ کیلومتری سنندج) که پیش از این شورای روستا بوده صحبت کردم. او گفت: در دورههای قبل تبلیغات آنچنانی برای شوراها یا حتی ریاست جمهوری انجام نمیشود اما این دوره بخاطر رونق فضای مجازی، تبلیغات پررنگ است.
مهدی حسینی به این هم اشاره کرد که برای این دوره از انتخابات شوراها، پنج نفر در روستا ثبت نام کردهاند و هر کاندیدا با برگزاری مهمانیهای شبانه، سعی میکند جدا از اقوام، تعدادی از اهالی روستا را نیز با خود همراه کند.
با یکی از اهالی روستای ماموخ سفلی از توابع شهرستان سنندج هم راجع به انتخابات این دوره و نحوه مشارکت مردم سوال کردم که اینگونه جواب داد: تبلیغات کاندیداهای شورای روستا اگرچه در داخل آبادی کمرنگ است اما در فضای مجازی داغتر بوده و گاهی به جر و بحث هم ختم میشود.
جلیل امامقلی ادامه داد: این روزها هر نوجوان و جوانی گوشی و اینترنت دارد و وضعیت طوری شده که حتی مردم به خاطر انجام کار روزمره و نداشتن زمان، از طریق فضای مجازی و اینترنت با هم در ارتباط هستند.
تبلیغات بدون تخریب برای مشارکتی گسترده در انتخابات
بهرحال سه روز بیشتر برای تبلیغات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری باقی نمانده است اما در این میان مهم این است که کاندیداها در چارچوب قانون و با هدف معرفی توانمندی واقعی خود و دور از هرگونه تخریب و وعدههای دروغ، در راستای تشویق مردم به مشارکتی گسترده در انتخابات و خدمتی شایسته تر به مردم گام بردارند.
براساس اعلام ستاد انتخابات استان کردستان، حدود ۱۵۰ کاندید برای کسب ۹ کرسی شورای اسلامی شهر سنندج در حال رقابت هستند.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار می شود.
نظر شما