۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 84366497
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خودنمایی بنرها و تبلیغات کاغذی در کاشمر

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۱۰
کد خبر: 84366497
خودنمایی بنرها و تبلیغات کاغذی در کاشمر

مشهد- ایرنا- نامزدهای انتخابات خرداد ۱۴۰۰ در مهلت قانونی تبلیغات، با مغتنم شمردن فرصت به طور روزافزونی سرگرم جلب نظر رای‌دهندگان با استفاده از همه روش‌ها و انواع ابزارهای تبلیغاتی شده‌اند، فعالیتی که به مدد هواداران نامزدها هرچه به روز انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، اوج و هیجان بیشتری می‌گیرد.

طالبان فتح‌الفتوح انتخابات و تصاحب صندلی‌های مستظهر به رای ملت، برای لبریز کردن سبد خود از رای گزینشگران مردمی با همه امکانات و تجهیزات خودنمایی، دست‌اندرکار نمایاندن شعارهای تبلیغی و برنامه‌هایشان در قالبهای گوناگون، از متن های پیامکی گرفته تا استفاده از شبکه‌های اجتماعی در عرصه فضای مجازی هستند.

گرچه این روزها به مدد پیشرفتهای فناورانه دیجیتالی، نیاز چندانی به تبلیغات کاغذی، تهیه و نصب پارچه‌نوشته‌های رنگارنگ،  چاپ تراکت و بنر حس نمی‌شود اما در شهرهای کوچک و متوسط مانند کاشمر در جنوب غربی استان خراسان رضوی تبلیغات کاغذی هنوز طرفداران زیاد و حرف برای گفتن دارد.

شهر، آلبوم رنگارنگ تصاویر نامزدها 

از ۵۲ نامزد انتخاباتی ششمین دوره شورای اسلامی شهر کاشمر تصاویر پرشماری بر در و دیوار شهر کاشمر چسبانده شده است. در کنار سه تن از هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که فعالیت تبلیغاتی پررنگتری را در کاشمر دارند، اغلب کاندیداهای شورای شهر نیز در خیابان های اصلی شهر ستاد انتخاباتی زده اند و در این میان چه بسیار پوسترهای پر آب و رنگ با ژست‌های مختلف کاندیداها که از لای درز در منازل مسکونی به درون خانه ها راه یافته و یا در پیاده روها در بین عابران پیاده دست به دست می شود.

در شهر کاشمر گویا در کنار فعالیت کم رمق ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری، فعالیت تبلیغاتی کاندیداهای ششمین دوره شورای شهر، شور و حال خاصی به شهر داده است و در مقابل اغلب ستادها، جوانان مشغول توزیع پوستر و تراکت هستند.

رضا امیرزاده یک شهروند کاشمری با ابراز نارضایی از حجم بالای تبلیغات کاغذی به خبرنگار ایرنا گفت: حجم تبلیغات کاغذی کاندیداها در شهر زیاد است و گویی شهر به یک آلبوم عکس در ابعاد مختلف تبدیل شده است، به ویژه آنکه در این تنگناهای اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، هزینه های بالایی که برای تبلیغات کاغذی صرف می شود، نوعی بی تفاوتی نسبت به مشکلات مردم تلقی می شود.

او افزود: هرچند انتشار پوستر و نصب بنر و انجام تبلیغات، به شور و هیجان اجتماعی افزوده و باعث داغ‌تر شدن فضای انتخاباتی شهر می‌شود اما تبلیغات نباید دستاویز قانون گریزی و زیرپا گذاشتن حقوق شهروندان شود.

وی که در حاشیه یکی از خیابان‌های اصلی شهر منزل دارد و از نصب پوستر بر در و دیوار خانه اش ناراضی است؛ گفت: کاندیداهایی که برای شهر و زیبایی آن توماری از برنامه نوشته‌اند با نصب پوسترهای خود بر در و دیوار شهر، موجب نازیبایی آن شده اند.

فاطمه میری شهروند دیگری است که با انتقاد از نصب بنرهای چند متری و پوسترهای رنگارنگ توسط کاندیداها اظهار داشت: هنوز آثار برخی از تبلیغات نامزدهای ادوار گذشته انتخابات از در و دیوار شهر پاک نشده، باز شاهد چسباندن تصاویر کاندیداهای جدید در برخی نقاط شهر هستیم که علاوه بر نادیده گرفتن فرهنگ صرفه جویی، زیبایی شهر را مخدوش می کند.  

وی افزود: افزایش شور و حال انتخاباتی و داغ کردن فضای انتخاباتی، یقینا نمی تواند دستاویزی برای قانون گریزی نامزدها و زیرپا گذاشتن حقوق شهروندان توسط آنان باشد.

این شهروند کاشمری تاکید کرد: با شروع زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی شورای شهر، کار چاپ بنر و تبلیغات کاغذی رونق پیدا کرده است و این مساله ضمن آسیب زدن به محیط زیست، به پاکیزگی محله‌های مختلف و زیبایی شهر لطمه می‌زند.

میری همچنین به غوغای نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: هر روز به چند گروه مجازی و عضویت در جمع یاران فلان کاندیدا دعوت می شوم و ده‌ها پیامک افتتاح ستاد و برنامه تبلیغاتی کاندیداها را دریافت می‌کنم که این نحوه تبلیغات نیز برایم حالت ضدتبلیغ به خود گرفته است.

تبلیغات کاغذی، تخریب محیط زیست

نحوه تبلیغات کاندیداهای شورای شهر و روستاها در کاشمر علاوه بر خدشه‌ وارد کردن به منظر شهری، تخریب محیط زیست را در پی دارد و برخی از نامزدها در محل ستادهای انتخاباتی خود، برای اینکه بنرهای تبلیغاتی آنها در دید شهروندان قرار گیرد به شاخه و برگ درختان  آسیب می‌زنند و گویی حفظ شهر و زیبایی ها و فضای سبز آن برایشان هیچ اهمیتی ندارد.

مسوول سمن محیط زیستی زادسرو ترشیز با اظهار ناخشنودی از وضعیت شهر در این روزهای تبلیغات انتخاباتی گفت: اگرچه سمن‌ها با عنوان "نه به تبلیغات کاغذی" در فضای مجازی  وارد شده‌اند اما متاسفانه برخی از نامزدها و طرفداران آنها هیچ توجهی به این مسائل ندارند و در واقع کسی به این دغدغه عمومی ترتیب اثر نمی‌دهد و دستورالعمل‌های سمن‌های محیط زیستی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

فهمیه رییس‌زاده با بیان اینکه کاملا مخالف استفاده از این حجم تراکت، پوستر و عکس‌ تبلیغاتی هستم، اظهار داشت: ما به عنوان فعالان یک تشکل زیست محیطی در گروههای مجازی و شبکه های اجتماعی هشدارها و پیامهایی را در این خصوص اطلاع رسانی کرده ایم ولی در حد توصیه و هشدار بوده است زیرا قدرت اجرایی نداریم، به ویژه آن که باتوجه به برخی سیاست زدگی ها با ورود به این مقوله  برچسب حمایت از یک کاندیدا و تخریب دیگری نیز به ما زده می‌شود.

وی گفت: کاش فعالان ستادهای انتخاباتی با تامل در مصرف تبلیغات کاغذی، برچسب ها و ظروف یکبار مصرف در ستادها، به آثار آن در زشت کردن چهره شهر و تخریب محیط زیست بعد از اتمام فرایند تبلیغات انتخاباتی توجه می‌کردند.

رییس‌زاده با بیان اینکه در این ایام مصرف کاغذ چندین برابر روزهای عادی است که بیشتر این تبلیغات در پایان انتخابات سر از سطل زباله و کف خیابان در می آورد و مردم کمتر به آنها توجه می‌کنند؛ افزود: مصرف بیش از حد کاغذ به معنای ادامه قطع درختان است که این روزها اخبار خوبی در این خصوص نداریم و مدام در گوشه و کنار اتفاق می‌افتد و بدتر اینکه برای بازیافت این ضایعات کاغذی نیز نه شرکت فعالی در شهر داریم و نه مردم آموزش دیده اند که به نحوه درست کاغذها را جمع آوری کرده و تحویل بدهند، لذا با یک حساب سرانگشتی می‌شود گفت این حجم از تبلیغات چیزی جز هدردادن منابع طبیعی نیست.

این دغدغه مند محیط زیست گفت: کاش تبلیغات بصری و شنیداری یا مجازی کافی بود و دوستان به نصب یک بنر تصویری بسنده می‌کردند و این همه اسراف منابع و نازیبایی برای شهر ایجاد نمی کردند زیرا توزیع پوسترهای کاغذی سبب تخریب چهره شهر شده و با وجود گسترش فضای مجازی، چندان تأثیری بر جلب آرای مردم ندارد.

۴۰ نقطه تبلیغات 

بدون شک حفظ مواهب طبیعی خدادادی و صیانت از سیما و منظر شهر،  نشان از بلوغ فرهنگی دارد و شهروندان  با فرهنگسازی و هوشیار کردن یکدیگر می توانند جلو بسیاری از اقداماتی را که مغایر با حفظ محیط زیست است و پاکیزگی شهر را مخدوش می کند، بگیرند.

شهردار کاشمر در این خصوص گفت: شهرداری در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، ۴۰ نقطه شهر را برای نصب تبلیغات کاغذی کاندیداهای انتخاباتی در نظر گرفته و آماده سازی کرده است.

جعفر سلیمانی تأکید کرد: شعار تمامی نامزدهای شورای شهر نیز بر محورهای قانونمداری، احقاق حقوق شهروندان، تغییر در مدیریت و وضعیت مبلمان شهری می چرخد و بر این اساس نباید رویه و رفتار آنها با شعارهای داده شده که عمدتا در صدر بنرها و پوسترهای تبلیغاتی آنها نیز خودنمایی می کند، در تضاد باشد.

سلیمانی تصریح کرد: یقینا شهروندان از نامزدهایی که در همین ابتدای راه، با عدول از قوانین انتخاباتی، در نقاط غیرمجاز تبلیغ کرده و زیبایی های بصری شهر را خدشه دار می‌کنند، انتظار ندارند که در آینده نیز به احقاق حقوق شهروندی پایبند بوده و در این مسیر گام بردارند.

شهردار کاشمر از نامزدهای ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر درخواست کرد به جای اینکه تنها به دیده شدن خود بیندیشند، چشم خود را به زیبایی و مبلمان شهر باز کنند و به جای اینکه تمامی امکانات و تجهیزات و مبلمان شهری را با پوستر و چسب پوشانده و هوادارانشان فضای سبز شهری را زیر پای بگذارند، برای زیباسازی شهر تدبیر و برنامه داشته باشند تا بتوانند رای شهروندان را به دست آورند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی، سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، دومین میاندوره مجلس پنجم خبرگان رهبری و نخستین میاندوره مجلس یازدهم شورای اسلامی ۲۸ خردادماه برگزار می شود.

برای برگزاری انتخابات پیش رو ۸۲ شعبه در شهرستان کاشمر در نظر گرفته شده که ۴۸ شعبه آن به منظور اخذ آرای مردم شهر ۱۰۰ هزار نفری کاشمر پیش بینی شده است.

شورای اسلامی شهر کاشمر هفت کرسی دارد که اکنون ۵۲ نامزد برای تصاحب آن رقابت می کنند.  

مرکز شهرستان ۱۳۸ هزار نفری کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha