کرونا در هیاهوی انتخابات گم شد

تهران - ایرنا - ۱۵ ماه از همه گیری کرونا در ایران می گذرد. ایرانیان روزهای سختی را در این اپیدمی سپری کرده اند.بیش از ۸۲ هزار نفر جان باخته،میلیون ها نفر بیمار یا عزادار شده یا شغل خود را از دست داده اند اما مدیریت این مساله مهم اجتماعی در برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری کمترین جایگاه راداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت از ۳۰ بهمن سال ۱۳۹۸ که اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران شناسایی و اعلام شد. تاکنون سه میلیون و ۳۹ هزار و ۴۳۲ نفر در کشور به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند. ۸۲ هزار و۲۱۷ نفر بر اثر این بیماری جان باخته اند. این البته آمار رسمی وزارت بهداشت است. برخی مسئولان از جمله ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بودند، آمار واقعی مبتلایان و جان باختگان کرونا در ایران بیش از دو برابر ارقام رسمی است.

آمار کشورها نشان می دهد تاکنون بیش از ۱۷۶ میلیون نفر در دنیا به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند. گر چه حدود ۱۶۰ میلیون نفر از مبتلایان این بیماری جهانگیر جان سالم به در برده اند اما ویروس کرونا همچنان در اکثر کشورهای جهان مهمترین تهدید سلامت انسان هاست. جهش های مکرر ویروس عاملی است تا آنانی که مبتلا شده و نجات یافته اند نیز خواب راحت نداشته باشند و هر زمان خطر ابتلای مجدد و از دست رفتن جان وجود دارد. بیش از ۱۲ میلیون نفر مبتلا اکنون در دنیا با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و روزانه حدود ۲۵۰ هزار نفر بیمار جدید شناسایی می شود.

عوارض اپیدمی کرونا بسیار گسترده تر از آمار جان باختگان و مشکلاتی است که برای مبتلایان به وجود می آید. فوت حداقل ۸۲ هزار ایرانی به معنای سوگواری و سیاهپوش شدن خانواده های بسیاری است که به علت شرایط سخت پروتکل های بهداشتی امکان عزاداری هم نداشتند و داغ عزیزانشان هنوز بر دلشان سنگینی می کند. هزاران نفر شغل خود را از دست داده و بیکار شده اند و امروز با مشکلات جدی معیشتی مواجه هستند.

 اجرای پروتکل های اجتماعی، محدودیت ترددهای شهری و بین شهری، در خانه ماندن ها، تعطیل شدن مدارس و دانشگاهها و ترس و نگرانی از حضور در اماکن عمومی و دورهمی ها، میزان افسردگی و اختلالات روانی را که تا قبل از شیوع کرونا در ایران حدود ۲۳ درصد اعلام می شد اکنون به مراتب بیشتر کرده است.

هنوز هیچ دستگاه رسمی و غیر رسمی هزینه های مادی و معنوی این فاجعه بزرگ قرن را در ایران و دنیا برآورد نکرده است اما هر چه هست تاثیر آن بر همه شئون زندگی مردم آشکار است. 

در ایران تاکنون چهار موج اپیدمی کرونا سپری شده است، موج اول بهمن ۱۳۹۸ از قم و گیلان شروع شد و به کل کشور گسترش یافت. موج دوم بعد از لغو نسبی محدودیت های تردد و تعطیلی اماکن عمومی از حدود نیمه خرداد ۹۹ آغاز شد و تا نیمه شهریور همین سال ادامه داشت. هنوز موج دوم کرونا تمام نشده بود که موج سوم در پاییز ۹۹ از راه رسید و در نیمه آبان ۹۹ به اوج خود رسید. موج چهارم کرونا نیز در ایران از فروردین ۱۴۰۰ و در پی مسافرت انبوه مردم در نوروز و البته شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران شروع شد. در نیمه اردیبهشت به قله خود رسید و سیر نزولی آن آغاز شده است.

کرونا دعدغه مردم

در چنین شرایطی کرونا به یکی از مهمترین مسائل و دغدغه های مردم تبدیل شده است. گر چه گرانی، بیکاری و مشکلات اقتصادی و معیشتی به علل مختلف نگرانی اکثریت مردم ایران است و نبود تناسب دخل و خرج به مهمترین دغدغه مردم تبدیل شده است، مساله کرونا، مرگ و میر و عوارض جسمی و روانی آن و البته سهم آن در تشدید مشکلات اقتصادی مردم نیز کم اهمیت تر از آن نیست. با این وجود با شروع رقابت های سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات هفت نامزد تایید شده، مهار این اپیدمی سرکش کمترین توجه را در شعارها و برنامه های نامزدهای تصدی پست ریاست قوه اجرایی داشته است.

هیچکدام از هفت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری جزئیات برنامه خود را برای مهار و مدیریت کرونا در کشور ارائه نکردند. حتی علیرضا زاکانی و امیر حسین قاضی زاده هاشمی دو چهره پزشک از بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز اولویت برنامه های خود را مسائل اقتصادی مطرح کردند.

از بین نامزدهای انتخابات فقط امیر حسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و عضو حاضر در ستاد ملی کرونا اشاره ای کلی به کرونا داشت. او ابتدا اعلام کرد که سه ماهه اپیدمی کرونا را مهار خواهد کرد. البته در مناظره سوم، این و عده خود را تغییر داد و گفت: پس از انتخابات در صورتی که از طرف مردم انتخاب شوم، ناوگان شبکه های بهداشتی و درمانی کشور را بازسازی می کنیم و در طرح مهر سلامت از زمان تاسیس دولت تا ۲۲ بهمن قضیه کرونا را جمع می کنیم. او البته به نحوه جمع کردن کرونا و روش خود اشاره نکرد.

قاضی زاده هاشمی جراح گوش و حلق و بینی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: کرونا فقط عارضه ویروسی نیست، بیماری مدیریتی در ایران است که ماه‌هاست گریبان مردم را گرفته و آسیب‌های اجتماعی و روانی که از این اپیدمی به کشور تحمیل شده کمتر از تلفات انسانی آن نبوده است. وقتی «رئیس جمهور» شدم نظام مدیریت کرونا و واکسن را به نفع مردم تغییر خواهم داد.

محسن رضایی در مورد مهار بیماری  گفته است:« من و دولتم سینه سپر کرونا و گرانی‌ها هستیم». نبایستی در دولتم هیچ فردی رنج دیده و کارتون خواب باشد.

سعید جلیلی نیز در برنامه های تبلیغاتی خود گفت: بیش از ۱۲۰ سفر و هزاران ساعت جلسه داشتیم تا بتوانیم به معنای واقعی آن چیزی را که دغدغه مردم است. در عرصه های مختلف نسبت به آن اجماع وجود دارد بشناسیم و نسبت به آن پاسخ داشته باشیم و بدانیم چطور آنها را باید حل کرد. نکته دیگری که باید بگویم اینکه بسیاری از مشکلات مردم شاید سخت تر از کرونا باشد اما مانند کرونا ناشناخته نیست بلکه مشکل مشخص و راهکارهای آن هم مشخص است.

عبدالناصر همتی، اقتصاددان نیز در برنامه های تبلیغاتی خود بیش از کرونا به مسائل اقتصادی توجه داشت. او در دی سال ۹۹ زمانی که ریاست بانک مرکزی را به عهده داشت از حل مشکل خرید واکسن کرونا خبر داده و اعلام کرده بود: خرید و انتقال واکسن در اسرع وقت انجام خواهد شد.

همتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) دریافت شد و دستور پرداخت وجه را صادر کردیم. پیگیری های لازم در این زمینه بی‌وقفه ادامه دارد.» به گفته او، تحریم آمریکا و نیاز به اخذ موافقت اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا)، موجب شده است تا مسئله خرید واکسن کرونا از کوواکس (covax) با مشکل و تأخیر رو به رو شود.»

مشکلی که خود او چندی بعد، از رفع آن خبر داد و اعلام کرد: «بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونا ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص داده است. در صورت نیاز، منابع بیشتری نیز تأمین خواهیم کرد.» پس از آن سعید نمکی، وزیر بهداشت از خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از سبد کوواکس خبر داد.

کیانوش جهانپور، سختگوی سازمان غذا و دارو روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد شده است. از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا ساخت کره جنوبی ( از سبد کوواکس)، حدود دو میلیون و ۶۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از چین، ۹۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک از روسیه و ۱۲۵ هزار دوز واکسن کواکسین ساخت شرکت باهارات هندوستان بوده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون چهار میلیون و ۳۶۲ هزار و ۹۶۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۸۶۹ هزار و ۹۸۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به پنج میلیون و ۲۰۵ هزار و ۶۵۲ دوز رسید.

همتی در تبلیغات انتخاباتی گفت: از زمان شیوع کرونا، اقتصاد کشورها به شدت آسیب دیده و ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را از این همه‌گیری در منطقه تجربه کرده است. با مردم فرهیخته ایران و با خانواده های جانباختگان کرونا که به دلیل حاکمیت شرایط خاص حتی نتوانستند مراسم سوگواری برگزار کنند ابراز همدردی می کنم و «قول می دهم در صورت انتخاب شدن، واکسیناسیون سریع و جدی و عادلانه را در دستور کار قرار دهم تا در کمترین زمان ممکن بتوانیم شر این بلا را از سر جامعه کم کنیم.»

محسن مهرعلیزاده نیز برنامه مشخصی برای مهار اپیدمی کرونا در برنامه های تبلیغاتی خود نداشت اما از تجمع انتخاباتی ابراهیم رئیسی در اهواز انتقاد کرد و گفت: «می‌ترسم سید محرومان سید مرحومان شود.»

 مهرعلیزاده از مدیریت کرونا در دولت انتقاد کرد و گفت: متأسفانه دولت در زمینه کرونا کوتاهی کرد. وزیر بهداشت اگر به موقع عمل کرده بود، به موقع واکسن را وارد می‌کرد و بخش خصوصی را به درستی فعال کرده بود، امروز وضعیت کرونا این نبود. صدها شرکت در بخش خصوصی داریم که می‌توانند در زمینه واکسیناسیون کار را پیش ببرند. قیمت واکسن کرونا حداکثر ۱۰ دلار است که با قیمت دلار آزاد، ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد. بارها گفته ام اگر وزارت بهداشت دست از مافیابازی برمی داشت و اجازه وارد کردن واکسن حتی به قیمت آزاد را می‌داد امروز گروه زیادی از مردم واکسینه شده بودند.

مهرعلیزاده وعده واکسیناسیون سه ماهه کل کشور را داد و گفت: این طور نمی‌شود که وزیر بهداشت بخواهد با شعر و شعار مسئله را حل کند، این طور بحث پا برجا خواهد بود و حل نخواهد شد. کرونا این طور تمام نمی‌شود. برنامه من این است که به عنوان رئیس جمهور در عرض سه ماه همه مردم را واکسینه خواهم کرد و این قول را به مردم می‌دهم.

انتقادهای وی از وزارت بهداشت، بی پاسخ نماند، سعید نمکی گفت: من وزیر سیاسی نیستم از نامزدهای انتخابات می‌خواهم در بحث‌های سیاست‌زده انتخابات به موضوع سلامت و کرونا ورود نکنید. کسانی که تفاوت ویروس کرونا را با بقیه ویروس‌ها نمی‌دانند دل مدافعان سلامت را که ۱۶ ماه جانفشانی کردند نشکنند.

در پی انتقاد مهرعلیزاده از رئیسی و تجمع انتخاباتی او در اهواز، که در سومین جلسه مناظره زنده تلویزیونی مطرح شد، ابراهیم رئیسی گفت: مرجع قانونی اظهار نظر در این مورد ستاد ملی کروناست و این تجمع با مجوز ستاد ملی کرونا برگزار شده است. فردای آن روز دبیرخانه ستاد ملی کرونا اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد: براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا استان خوزستان، مجوز صادر شده برای ستاد انتخاباتی آقای رئیسی برای ساعت ۱۹ تا ۲۱ با حضور حداکثر چهار هزار نفر با رعایت فاصله چهار متری برای هر نفر در محل تجمع بوده است که در ساعت ۱۹ به دلیل حضور تنها ۴۰۰ نفر در محل تجمع، این مراسم در زمان مقرر آغاز نمی شود.

دبیرخانه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: به رغم تاکیدات ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا در استان خوزستان مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی در تبلیغات انتخاباتی، در تجمع انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دستورالعمل های مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا، رعایت نشده است. بالغ بر چهار هزار نفر از ۲۸ شهرستان استان خوزستان با اتوبوس به محل سخنرانی اعزام و تجمع انتخاباتی در ساعت ۲۲ آغاز شد و آنچه در این تجمع انتخاباتی برگزار شده برخلاف دستورالعمل ها و مجوزها بوده و پروتکل های بهداشتی مقرر شده از سوی ستاد ملی کرونا رعایت نشده است.

پس از آن ستاد مردمی حامی سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: متاسفانه نگاه سیاسی و سراسیمه بعد از تجمع بزرگ خوزستان باعث شده مسئولان متولی موضوع در عرض سه روز بیانیه های متناقضی صادر کنند و طی یک ساعت شب گذشته هم با انشا دو بیانیه عجیب، رکورد گذشته را در این خصوص شکستند که ای کاش به جای صدور بیانیه پشت درهای بسته در تهران، از نزدیک واقعیات میدانی خوزستان را مشاهده می کردند.

این اطلاعیه افزود: آن طور که در تصاویر مستند میدانی روشن است، به جز موارد اندکی که ناشی از شور و شوق اجتناب ناپذیر مردم از دیدن مقامی مسئول میان خودشان بعد از هشت سال بود، پروتکل های ابلاغی ستاد ملی کرونا به طور کامل اجرایی شده بود و ظرف روزهای گذشته سه مستند میدانی برای روشن شدن این موضوع از سوی ستاد آیت الله رئیسی منتشر شده است.حتی فراتر از وظایف ابلاغی در پروتکل، جهت تامین سلامتی مردم تمهیدات بیشتری در تجمع مردمی اهواز در نظر گرفته شد که این موضوع به تایید دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز رسیده است.

برنامه ابراهیم رئیسی در مدیریت کرونا را رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی او اعلام کرد. بهرام عین اللهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در تجمع انتخاباتی فعالان سلامت هواداران رئیسی گفت: وزارت بهداشت باید با توجه به وضعیت نگران کننده کرونا و آمار بالای جان باختگان به برنامه واکسیناسیون کرونا سرعت می داد. وزارت بهداشت مانند بسیاری از کشورها با توجه به وضعیت اضطراری شیوع کرونا، نباید منتظر تمام شدن فاز سوم آزمایش بالینی واکسن می ماند. سختگیری های بی مورد باعث شد بیش از ۸۰ هزار نفر از مردم بر اثر کرونا جانشان را از دست بدهند. آمار واقعی جان باختگان کرونا از این میزان هم بیشتر است.

وی گفت: تنها راه حل کنترل کرونا قرنطینه و واکسیناسیون گسترده است. برای مهار کرونا باید حرکتی انقلابی انجام دهیم. نمی توانیم مثل یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که در مناظره گفت سه ماهه کرونا را مهار می کنیم، چنین قولی بدهیم. مثل اینکه بخواهیم از یک شهر به شهر دیگر جاده بکشیم، بالاخره شبانه روز هم کار کنیم، زمان می برد. اما اگر موانع از بین برود، می توانیم تا آخر پاییز واکسیناسیون عمده مردم را انجام دهیم و اپیدمی را کنترل کنیم و این کار جهادی با واکسن ایرانی قابل انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha