اولین سند برنامه توسعه مناطق آزاد کشور تدوین می‌شود

کیش - ایرنا - مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی گفت: به منظور جلوگیری از سلیقه گرایی و روزمرگی در بودجه ریزی با هدف تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و توجه به تولید، سند تحول و توسعه مناطق آزاد کشور با همکاری تمام مناطق تدوین می‎شود.

به گزارش ایرنا، حمید رضا مومنی روز سه شنبه در نشت هم اندیشی مدیران برنامه ریزی و بودجه سازمان های مناطق آزاد در جزیره کیش اظهار داشت: این سند چشم انداز پیش درآمد و نقشه راهی برای حرکت در مسیر برنامه هفتم توسعه است تا بتوان گامی برنامه محور در تحقق اهداف این برنامه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این سند مانند اسناد برنامه توسعه کشور پنج ساله خواهد بود افزود:  به منظور تسریع در تحقق اهداف این سند با ۲ برش سه ساله و ۲ ساله تدوین خواهد شد تا سریع به اهداف مورد نظر برنامه ششم توسعه برسیم.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی گفت: محورهای توسعه، وضعیت فعلی، اولویت بخش های نسبت به هم، قرار دادن تولید به عنوان محور کلیدی، رفع اشتغال، سرمایه گذاری خارجی، صادرات، گردشگری در این سند مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: پیگیری و ارایه راهکار برای اصلاح قانون مناطق آزاد، نحوه اداره کردن مناطق آزاد جدید، تقویت و بهره گیری کامل از مزایای مناطق آزاد که آن را از سرزمین اصلی متمایز می کند و جلوگیری از فروش زمین از دیگر برنامه هایی است که مدیران برنامه ریزی و بودجه سازمان های مناطق آزاد آن را پیگیری کنند.

مومنی با اشاره به اینکه مناطق ویژه مغفول مانده است افزود: اعتقاد داریم سیاست های این دبیرخانه نیز در این مناطق باید و در تدوین سند چشم انداز پنج ساله توسعه این مناطق نیز در دستور کار قرار بگیرد تا این مناطق نیز بتوانند سهم خود را همگام با مناطق آزاد تجاری در اقتصاد و توسعه کشور ایفا کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم در این نشست با بیان اینکه تدوین بودجه مساله بسیار دشواری است که هر تبصره آن در گارگروه چالش های فراوانی دارد گفت: در مبحث تدوین بودجه باید با تغییر برخی نگرش ها ، کارگروه مربوطه را متقاعد کنیم که در این خصوص نه بر اساس چارچوب مقررات مناطق آزاد بلکه با نگاه سرزمین اصلی موضوع را بررسی کنند.

جعفر آهنگران اظهار داشت: با دیدگاه کنونی دبیرخانه ، تدوین مباحث بودجه تسهیل خواهد شد و اکنون ۲ موضوع مهم اصلاحات بودجه که امسال به موقع و حتی زودتر از موعد خود در حال انجام است و دیگری بحث برنامه هفتم توسعه در حال پیگیری می باشد که به طور قطع به تصمیمات خوبی منجر خواهد شد.

وی افزود: طبق تجارب پیشین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ، موجود بودن مدارک و سوابق فعالیت مناطق آزاد در اسناد بالادستی ، تنظیم اسناد پایین دست و انطباق آن با اهداف کلان مناطق را آسان می کند.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست، بودجه را مبحث مهمی در عملی شدن برنامه های سازمان ها در حد کلان اعلام کرد و گفت: اگر بودجه بر اساس توان، ظرفیت و اهداف سازمان ها همسان سازی و تعیین شود، طرح ها و برنامه های مد نظر محقق خواهد شد.

ناصر آخوندی با اشاره به اینکه باید انعطاف پذیری در تدوین برنامه های بودجه و حسابرسی عملیاتی در مناطق اجرایی شود اظهار داشت: در این صورت است که پیش بینی، تصویب و تعیین بودجه منطبق با تناسبات مناطق اجرایی خواهد شد.

ایران دارای هفت منطقه آزاد شامل کیش، قشم، چابهار، انزلی، ارس، اروند و ماکو است که کیش و قشم به عنوان نسل اول این مناطق شناخته می شود که سه دهه از فعالیت این ۲ منطقه سپری می شود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در اردیبهشت امسال با تاسیس هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی دیگر در استان‌های گلستان (اینچه‌برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه ـ مریوان)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصر شیرین) موافقت کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha