۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 2108
کد خبر: 84368003
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دامداران بانه با کمبود علوفه مواجه هستند

۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۰
کد خبر: 84368003
دامداران بانه با کمبود علوفه مواجه هستند

سنندج- ایرنا- فرماندار شهرستان بانه با اشاره به محدودیت زمین‌های کشاورزی و کاهش بارندگی‌های امسال در بانه گفت: یکی از مهمترین نیازهای دامداران علوفه است که به دلیل شرایط آبی امسال آنها با کمبود علوفه مواجه هستند.

به گزارش ایرنا، اسماعیل رستم پور روز چهارشنبه در جلسه شورای کشاورزی شهرستان بانه با بیان اینکه کشاورزی موتور محرکه توسعه است اظهار داشت: کشاورزان غذای جامعه را تولید می کند که باید مشکلات کشاورزان را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر تلاش زیادی برای پرداخت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان شده و هدف دولت نیز تقویت و توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی بود و برای یک هکتار آبیاری نوین بارانی ۲۳۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

رستم پور گفت: باید بسترهای لازم برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی فراهم شود چراکه تفکر کشاورزی جهادی است.

وی افزود: یکی از مشکلات کشاورزان بحث بیمه است باوجود تلاشی که کشاورزان در راستای تولید و اشتغال انجام می دهند اما تمایل زیادی به بیمه محصولات کشاورزی در برابر آسیب های احتمالی ندارند چون باید بخشی از درآمد خود را برای بیمه هزینه کنند.

فرماندار شهرستان بانه وجود فعالیت های مرزی را یکی از عوامل رکود بخش کشاورزی در بانه عنوان کرد و اظهار داشت: با بسته شدن مرزها و کاهش فعالیت روستاییان در مرزها بخش کشاورزی در بانه بار دیگر رونق یافت و تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته و در زمینه برخی از محصولات این شهرستان به خود کفایی رسید.

بیش از ۹۰ هزار تن علوفه در بانه تولید می شود

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه با اشاره به کاهش بارندگی ها و خشکسالی امسال گفت: سالانه بیش از ۹۰ هزار تن انواع علوفه در بانه تولید می شود اما علوفه تولید شده در بانه نیاز دامداران را تامین نمی کنند و به شدت با کمبود علوفه مواجه هستند.

کریم شریفی افزود: چند واحد گلخانه کوچک مقیاس و گل های زینتی در بانه ایجاد شده که تولیدات این گلخانه ها به خارج از کشور صادر می شود.

وی اظهار داشت: یک هزار و ۱۶۲ هکتار گندم، ۸۰۰ هکتار جو،۶۸۰ هکتار علوفه، یک هزار و ۵۰۰ هکتار یونجه، ۱۰۰ هکتار شبدر، ۴۴۱ هکتار نخود و سایر علوفه ۷۰۰ هکتار سالانه در شهرستان بانه کشت می شود.

شریفی با اشاره به توسعه باغات دیم اضافه کرد: انگور سیاه و سماق یکی از مهمترین تولیدات باغی دیم بانه است و سالانه بیش از ۱۷ هزار تن انگور سیاه در بانه به کارخانه های تولید آبمیوه استان های همجوار صادر می شود.

وی اظهار داشت: در ۲۱ هکتار از مزارع شهرستان بانه گل محمدی تولید می شود که تولیدکنندگان آن نیز تولیدات خود را فرآوری می کنند و سه کارگاه تولیدی نیز در بانه راه اندازی شده است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه گفت: طرح توسعه باغات در اراضی ملی با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بانه در ۷۱ هکتار از اراضی شهرستان اجرای شده که علاوه بر اینکه اراضی ملی با اجاره کم در اختیار متقاضیان قرار داده می شود نهال رایگان نیز در اختیار آنها قرار داده می شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه سرشاخه کاری توسط جهاد کشاورزی پرداخت می شود ادامه داد: سرشاخه کاری ۱۵۰۰ نهال گردو در ۱۵ هکتار از حوزه دریاچه ارومیه در مسیر قرجدابان انجام می شود که در این طرح گردوهای بی کیفت درجه ۲ و سه به گردوهای درجه یک با کیفیت تبدیل می شود.

شریفی  گفت: یک واحد پرورش قارچ با تولید ۴۰۰ تن در هر دوره در بانه فعال است که در این واحد برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha