حضوری به نام ملت ایران

تهران- ایرنا- امروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ روزی سرنوشت ساز در ایران است که برای چهار سال رییس قوه مجریه به عنوان یکی از قوای سه‌گانه کشور تعیین می‌شود، روزی که اعضای شورای شهر نیز برای تغییر در وضعیت شهر انتخاب می‌شوند، امروز روز مهمی برای حضور ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در حوزه اخذ رای در مسجد امیر (ع)، ساعت هفت و ۲۰ دقیقه صبح به مسجد حضرت امیر به عنوان شعبه ششم اخذ رای واقع در خیابان کارگر شمالی آمدم، ابتدا صحنه‌ای را دیدم که باورکردنی نبود؛ حضور پرشور با صفی طولانی آن هم زمانی که تنها ۲۰ دقیقه از آغاز رسمی انتخابات گذشته بود، مردمی در صف بودند که حضورشان سرنوشت کشور را تغییر می داد.
از جوان رای اولی تا مردی میانسال که با عصایی لنگ لنگان وارد حوزه انتخابیه شد تا بانویی که با ویلچر آن هم به کمک فرزندانش به این عرصه آمده بود. شروعی طوفانی در این عرصه را مشاهده کردم.
مردی که حدود ۸۰ سال داشت با عصا خود را به این شعبه رسانده بود، نفسی تازه گرفت و ماسکش را که تنها روی دهانش بود را پایین کشید و به یکی از متصدیان مسجد گفت اگر صندلی دارید برایم بیاورید که نای سرپا ماندن ندارم.
متصدی هم با گفتن چشم پدر، پس از چند ثانیه صندلی را در سایه قرار داد و گفت پدر اینجا بنشینید تا آفتاب اذیتت نکند، مرد پیر که شناسنامه قدیمی با جلد قرمز هم در دست داشت تشکری کرد و روی صندلی نشست.
از او پرسیدم پدر با این حال و احوال چرا آمده ای، گفت: دخترم تکلیف است، تکلیفی شرعی و مهم که بر دوش همه ماست، اگر من بیایم شاید رغبت به حضور جوانان هم بیشتر  شود، این حضور ملت یه وظیفه برای من و توست، ایران با ما ساخته می‌شود نه من.
وی دوباره نفس عمیقی کشید و تک سرفه ای کرد و اظهار داشت: نترسید من دو مرحله واکسنم را زدم و کرونا ندارم هر موقع چند قدم راه می روم بخاطر اینکه تنگی نفس دارم اذیت می شوم. حرفش را ادامه داد و گفت: شرکت در انتخابات وظیفه همه ماست همانطوری که نهضت انقلاب را  تشکیل دادیم باید پشتوانه این مملکت باشیم تا دشمنانی که چشم به این انتخابات دوخته‌اند مانند دوره‌های گذشته ناامید بمانند.

کنار خیابان کارگر شمالی خودرویی ایستاد مرد راننده از خودرو پیاده شد و در جلوی خودرو را باز کرد و با صدایی همراه با محبت گفت: مادر خودم کمکت می کنم تا پیاده بشی.

خانمی هم از پشت ماشین پیاده شد و سریع به کمک این زن پیر آمدند، سریع عصایش را آماده کردند با سختی او را به سمت مسجد حضرت امیر هدایت کردند.
اما این قدم‌هایی که این بانوی سالمند برمی‌داشت بسیار آهسته و کوتاه بود آنقدر که فاصله حدود 50 متیری از در مسجد تا محل رای گیری حدود ۲۰ دقیقه طول کشید. او توان راه رفتن نداشت و قدم‌هایی آهسته و پیوسته برداشت تا به آسانسور نزدیک شد.
پرسیدم مادر چه وظیفه ای احساس کردید که با این حالتان برای رای دادن آمده اید؟ پاسخ داد: وظیفه شرعی من است حتی اگر در بستر بیماری هم بودم حتی با برانکارد باز باز هم برای رای دادن حاضر می شدم.
وی ادامه داد:  حدود ۷۵ سال از خدا عمر گرفته ام و تاکنون هیچ انتخاباتی نبوده است که نتوانم شرکت کنم، حضور همه الزامی است حتی پسر جوانم که ۳۰ سال دارد و علاقه‌ای به شرکت در انتخابات را نداشت مجبور کردم تا پای صندوق اخذ رای بیاید.
این خانم تاکید کرد: پسرم می‌گوید حضورش هیچ تاثیری ندارد اما من متقاعدش کردم که با یک رای من و یک رای تو دریایی از آرا جمع می‌شود و تکلیف کشور برای ریاست‌جمهوری، شورای اسلامی شهر و روستا و مجلس مشخص می‌شود. او هم آمد اما این وظیفه همه ماست تا حضوری پرشور داشته باشیم.

رای‌دهنده دیگری که نخواست نامش در خبر قید نشود، گفت: آمده ام رای بدهم چون حقی است که در جمهوری اسلامی به گردن ماست، ما انقلاب کردیم که بتوانیم با رای مان قدرت تغییر در مملکت را داشته باشیم.
وی ادامه داد: هر چهار سال می توانیم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنیم و این حق مسلمی است. همه باید رای بدهیم و هرکسی هم که رای نمی‌دهد این حق مسلم را از دست می‌دهد.
این رای دهنده که مردی ۷۰ ساله بود اظهار داشت: در جمهوری اسلامی این حق را داریم همانطوری که در سایر کشورها با ساختار جمهوری مردم برای تعیین سرنوشت خودشان به پای صندوق‌های رای می‌آیند. ما هم باید در این عرصه مشارکت کنیم.
وی تاکید کرد: ما باید از کشور دفاع کنیم و به مردم توصیه می کنم که حتما در این عرصه شرکت کنند تا چهار سال یک خدمتگذار خوب برای کشور تعیین کنیم، بی انصافی است که برخی افراد حاضر نیستند چند ساعت وقت خود را برای مشارکت در این عرصه ملی اختصاص دهند.
یکی دیگر از رای‌دهندگان که رای اولی و سرباز است، می‌گوید: برای حفظ نظام و جمهوری اسلامی ایران به پای صندوق رای آمده‌ام.
وی تاکید کرد: اگر همه مردم احساس مسئولیت در تعیین سرنوشت کشور داشته باشند بهتر می‌توانیم برای چهار سال آینده کشور تصمیم بگیریم.
امروز انتخابات از ساعت هفت صبح در این مسجد آغاز شد و تا ساعت ۱۰ صبح بیرون مسجد افراد زیادی حاضر بودند، اما پس از این ساعت افراد رای‌دهنده تنها درون مسجد بودند و تعداد رای‌دهندگان کمتر شد که احتمالا دلیل آن گرمای هوا و سختی ایستادن در صف در این روز گرم خردادماه باشد.
از ساعت هفت صبح که انتخابات با رای مردم در این مسجد شروع شد متاسفانه پروتکل‌های بهداشتی چندان رعایت نمی شد اما در حال حاضر هرکدام از افراد رای‌دهنده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی ایستاده اند تا رای خود را به صندوق بریزند.
این حضور پرشور از ابتدای صبح آغاز شده و تا ساعت ۲۴ امشب جمعه ۲۸ خرداد همچنان ادامه خواهد داشت تا برگ زرین دیگری به افتخارات جمهوری اسلامی ایران افزوده شود. 

به گزارش ایرنا، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ( ۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) امروز -جمعه ۲۸ خرداد- در حال برگزاری است.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور شمار افراد واجد شرایط در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند.  

زمان آغاز فرایند انتخابات از ساعت ۷ صبح جمعه آغاز شد و تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت و امکان تمدید ساعت اخذ رای تا ساعت ۲ بامداد شنبه وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha