میرسلیم: گزینش وزرا و معاونان رییس جمهوری شتابزده نباشد

تهران- ایرنا- نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: گزینش وزرا و معاونان رییس جمهوری نمی‌تواند شتابزده و بدون توجه به استعدادها و قابلیت‌ها باشد و نباید با دید بسته یا در محدوده تنگ دوستان و همکاران و اقربا انجام گیرد.

سید مصطفی آقا میرسلیم روز دوشنبه درباره مهم‌ترین اقدامات رییس جمهوری منتخب به گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا پرداخت. متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

ایرنا: با توجه به مسوولیت‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سرپرستی نهاد ریاست جمهوری، وزارت و نیز مشاورت بعضی از رؤسای جمهوری داشته‌اید، به نظر شما مهمترین اقدامات رییس جمهوری منتخب در این روزها چیست؟

میرسلیم: این روزها یکی از پرکارترین و حساس‌ترین ایام فعالیت رییس جمهوری منتخب است؛ نه از لحاظ کشف مشکلات مردم و مسائل مبتلا به کشور بلکه از نظر آماده شدن برای استقرار در جایگاه ریاست جمهوری. این استقرار چند جنبه دارد: ١- تحویل گرفتن دولت از رییس جمهوری قبلی، ٢- برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ٣- سازماندهی فعالیت‌های ستادی.

ایرنا: آیا تحویل گرفتن دولت فرآیند خاصی دارد؟

میرسلیم: البته، ولی شیوه‌نامه خاصی ندارد و هر رییس جمهوری به اتکاء شناخت خود عمل می‌کند. مهم این است که صرف نظر از ابعاد تبلیغاتی، معلوم باشد چه دستاوردهای واقعی دولت قبل داشته که باید به آن اعتنا و احیانا پیگیری شود، چه اقداماتی نیمه تمام است و باید احتمالاً تکمیل شود و کدام از برنامه‌ها پیشرفت لازم را نداشته یا شکست خورده و باید متحول و اصلاح شود. این کار مهم که دارای ابعاد مالی و فنی و اداری است، معمولاً تحت شعاع دیگر فعالیت‌ها قرار می‌گیرد و اگر بخواهیم حیف نشود باید با برنامه ریزی دقیق در طی چندین جلسه کارشناسی و با حضور مشاوران رییس جمهوری منتخب به آن پرداخته شود. همین کار را البته بعدا وزرا باید در حیطه مسئولیتی خود انجام دهند.

ایرنا: آیا مراسم تنفیذ و تحلیف پیچیدگی خاصی دارد؟

میرسلیم: پیچیدگی ندارد، اما نباید صرفا تشریفاتی تلقی شود. هرکدام از این مراسم که در قانون اساسی ذکر شده حاوی تعهداتی است که رییس جمهوری منتخب باید همواره مدنظر داشته باشد و آماده جوابگویی نسبت به عملکرد خود و انطباق آن با مفاد قسم و سپس نطق خود در مقابل نمایندگان مردم باشد. این نطق نشان دهنده باور رییس جمهوری نسبت به مردم و کشور و نظام جمهوری اسلامی و انقلاب است و به نوعی ترسیم کننده محور اعتقادی فعالیت‌های او در سال‌های بعد است.

ایرنا: منظور شما از سازماندهی ستادی چیست؟

میرسلیم: فعالیتهای ریاست جمهوری عمدتاً ستادی و در موارد خاص ممکن است اجرایی باشد. سازماندهی آن فعالیت‌ها و چگونگی آن سازماندهی بیشتر علمی است تا سلیقه‌ای و اگر آن سازماندهی انجام نگیرد یا توام با تاخیر شود به اداره امور کشور خلل وارد می‌آید. اصل سازماندهی در این چهل سال گذشته تقریبا ترسیم شده است و چندان تغییر نمی‌کند، هرچند در زمینه‌هایی رؤسای قبلی مبادرت به تغییراتی کرده‌اند نظیر تبدیل سازمان برنامه و بودجه و امور اداری استخدامی به معاونت رییس جمهوری ولی آنچه باید دقیقا مراعات شود معیارهای شایسته سالاری در انتخاب مسئولان است: تعداد وزرا و معاونان و مشاوران اصلی رییس جمهوری در حدود ۵۰ نفر هستند و گزینش آنها نمی‌تواند شتابزده و بدون توجه به استعدادها و قابلیت‌های بسیار خوب و ارزشمندی که در کشور وجود دارد و با دید بسته یا در محدوده تنگ دوستان و همکاران و اقربا انجام گیرد و رییس جمهوری ناچار است خود شخصا پس از برخی بررسی‌های اولیه مثلا در مورد وزرا، به سنجش داوطلبان و ارزیابی دیدگاه و کارنامه آنها و برنامه های‌شان بپردازد و اینها نیازمند فرصت است. نفوذ کوچکترین رگه‌های فرصت طلبی در این رده بسیار خطرناک است.

رییس جمهوری قوی کسی است که می‌داند چگونه از ظرفیت‌های عالی موجود در کشور و نه فقط در میان اطرافیان خود، برای خدمت جانانه به مردم استفاده کند؛ تصور این که رییس جمهوری در همه زمینه‌ها تخصص دارد، باطل است و مردم هم چنان انتظاری ندارند ولی قطعا انتخاب‌های داهیانه او را تمجید می‌کنند و همین موجب جلب اعتماد آنها و همکاری آنها در هنگام اجرای طرح‌هایی که بویژه همراهی، یاری و شکیبایی مردم را می‌طلبد، می‌شود. نتیجه گیری درست آنگاه حاصل می‌شود که نیروی درست در جای درست بکار گرفته شود و تحت تأثیر غلبه احساسات و شعارهای تبلیغاتی و القائات اغیار قرار نگیرد. از خدای متعال کمال توفیق را برای رییس محترم جمهوری منتخب و یاران او در این شرائط حساس و خطیر کشور مسألت می‌کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha