مشارکت در انتخابات از دید رسانه‌ها

تهران- ایرنا- سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد برگزار شد و مردم با حضور خود پای صندوق‌های رای نامزد مطلوب خود را برای اداره کشور انتخاب کردند، رسانه ها میزان مشارکت را در این دوره از انتخابات از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی کردند.

نخستین انتخابات جمهوری اسلامی در قرن جدید به پایان رسید و سیدابراهیم رئیسی با بیش از ۱۷میلیون رای انتخاب شد. در این میان بررسی تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف این اتفاق مهم پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

انتخابات به پایان رسید و رسانه های از نگاه خود به این مساله پرداخته اند. رسانه های اصلاح طلب به مشارکت و جدی گرفتن آراء باطله دقت کرده اند. در همین خصوص روزنامه شرق در تیترهایی همچون «حکایت همچنان باقیست و سرقفلی اصلاح‌طلبی به نام هیچ‌کس نیست» به این مساله پرداخته است. روزنامه اعتماد در یادداشت هایی با عنوان «واقعیت آرای باطله» و «دلیل کاهش مشارکت، «تاکسیدرمی» سیاسی است» به این مساله توجه کرده است. روزنامه همدلی به «زیر پوست انتخابات۱۴۰۰» و «انگیزه‌های عدم مشارکت در انتخابات» توجه دارد و روزنامه آرمان ملی می نویسد که آمار آرای باطله سخن می‌گوید و اما رسانه های اعتدالی به برنامه های آینده دولت رییسی می پردازند. در همین خصوص روزنامه ایران یادداشتی با عنوان «دولت آینده و ضرورت اولویت‌بندی مسائل» منتشر می کند و خبر آنلاین از «حضور اصلاح طلبان در کابینه رئیسی و پیام آراء باطله» سخن می گوید. رسانه های اصولگرا به پیروزی رییسی در انتخابات و نشست خبری او توجه دارند. در همین خصوص روزنامه رسالت می نویسد که مردم باید امید واقعی را با عملکرد دولت سیزدهم لمس کنند و روزنامه خراسان به «شروع امیدوارکننده رئیسی» اشاره دارد. روزنامه جام جم نیز در یادداشتی به نشست خبری رییسی می پردازد و خبرگزاری فارس می نویسد که جریان انقلابی چگونه در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شد.  

رسانه‌های اصلاح‌طلب

حکایت همچنان باقیست

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم جاوید قربان‌اوغلی می آورد: از شواهد و قرائن چنین برمی‌آید که باید انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را به فال نیک گرفت و این روز را آغازگر فصل نوینی در تاریخ ۴۲‌ساله پرفرازونشیب کشور تلقی کرد.

*رئیس‌جمهور منتخب ۴۵ روز دیگر در شرایطی بر مسند بالاترین مقام اجرائی تکیه زده و کار خود را آغاز خواهد کرد که برای اولین‌بار سه قوه اصلی هماهنگ بوده و ظاهرا مثل هشت سال گذشته شاهد تزاحم در بین قوای اصلی اداره کشور نخواهیم بود.

*با وجود غلبه احساسات ناشی از پیروزی، به نظر می‌رسد رئیس منتخب و دولت برآمده از این انتخابات با چالش‌هایی جدی در اداره امور کشور در سیاست داخلی و همچنین موانعی سخت و دشوار در عرصه بین‌المللی و سیاست خارجی روبه‌روست.

*سخن‌گفتن درباره بحران‌هایی مانند تورم و رکود اقتصادی، حجم بنیان‌برانداز نقدینگی، بی‌کاری، فقر و نابرابری اجتماعی، محیط زیست، آب، فساد گسترده، ناامیدی درباره آینده، سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی، شکاف دولت-ملت و... که کشور با آن روبه‌روست، در عهده این یادداشت مختصر نیست و قاعدتا این موارد همچنان که در مناظرات انتخاباتی شاهد آن بودیم، از دغدغه‌ها و چالش‌های اصلی رئیس‌جمهور منتخب و مسئولان اداره کشور است که باید در همان آغازین روزهای شروع کار به فوریت به آنها پرداخته و راهکارهایی برای عبور از این بحران‌ها که چه‌ بسا با موجودیت کشور گره خورده اندیشیده شود.

*چینش وزرای دولت و رده‌های اول و دوم مناصب اجرائی نمایانگر اراده و رویکرد رئیس‌جمهور منتخب در مدیریت این بحران‌ها و عبور حتی زمان‌بر از آنهاست که از هم‌اکنون و تا قبل از ورود به پاستور باید در فکر آن باشد.

*در یک نگاه واقع‌گرایانه، عبور از بحران‌های یادشده ریشه در دو متغیر تعیین‌کننده دارد: اول، اصلاحات ساختاری شیوه حکمرانی در داخل که شامل مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی تصمیم‌گیرندگان، شفافیت و مبارزه با فساد لجام‌گسیخته است و دوم، تعیین تکلیف رویکرد سیاست خارجی کشور و نگرش به مناسبات بین‌المللی.

سرقفلی اصلاح‌طلبی به نام هیچ‌کس نیست

روزنامه شرق گفت‌وگویی با مقصود فراستخواه انجام داده و به نقل از وی می آورد: متأسفانه امید در ایران شبیه به شعله‌های لرزان در شب توفانی یک بیابان شده است.

*آمارها نشان می‌دهد نرخ مشارکت در انتخابات از ۵۰ درصد هم کمتر بوده.

*برای کشوری که روال‌های متعارف جامعه سیاسی‌اش بالا بوده و نرخ مشارکت در انتخاباتش در این چند دهه به ۶۰، ۷۰ و حتی ۸۰ درصد هم می‌رسیده، این نرخ مشارکت کمتر از ۵۰ درصد نگران‌کننده است.

*اگر آرای باطله را هم در نظر بگیریم، میزان شرکت‌کنندگان واقعی انتخابات اخیر بسیار کمتر خواهد شد.

*به نظر من شکاف‌ها، ناراحتی‌ها، نارضایتی‌ها و زخم‌های کهنه، در جامعه وجود داشت که باوجود همه مداخلات، خودش را نشان داد.

*کافی است به سرفصل برخی از این جراحت‌های اجتماعی توجه کنیم؛ مثلا در اقتصاد، رکود تورمی ناشی از تحریم، بی‌کاری، کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم، اختلاف‌های فاحش طبقاتی، فقر گسترده در کنار گروه‌های برخوردار از رانت را ببنییم.

*در سیاست، حذف ‌ داوطلبان شرکت در نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری که یک نوع پاشیدن نمک بر زخم مردم و تمام مشکلات گذشته بود.
*با همه این بار سنگین جامعه ایرانی، بنده گمان می‌کنم همچنان مدل غالب امید در ایران، ناامیدی نیست بلکه «در نومیدی بسی امید» است.

*امید ایرانی دریغا، امیدی پررنج و پرتنش همراه با انواع نگرانی‌ها بوده و هست.

*با گذر از این لحظه انتخاباتی، همچنان به نظرم سه جریان «در نومیدی بسی امید» در ایران داریم؛ نخست، امید به تغییرات اساسی عرفی در ایران.

*بخش مهمی از گروه‌های اجتماعی ایران به امید تغییرات اساسی در آینده در این انتخابات شرکت نکردند یا رأی باطله دادند.

*دوم، امید به اصلاحات دولتی؛ بخشی از جامعه هم که شرکت نکردند یا به آقای همتی رأی دادند یا رأی باطله داشتند، همچنان فکر می‌کنند باید اصلاحاتی عقلانی در دولت و نحوه اداره ‌ کشور و تعامل واقع‌گرایانه با دنیا صورت بگیرد و امیدوارند اصلاحات از دولت صورت بگیرد.

*سوم، امید به کنترل دولتی، انقلابی و ایدئولوژیک اوضاع. ما نیازمند گفت‌وگوی صلح‌آمیز، اخلاقی و آزادمنشانه این سه نوع امید برای آینده ایران هستیم.

*پس جامعه ایرانی یک جامعه ورشکسته به تقصیر و سرخورده و ناامید چنان که برخی تصویر می‌کنند، نیست؛ جامعه زنده متکثری است. سه جریان امید در ایران هست و هرکدام مابازای جمعیتی و دموگرافیک دارد؛ هرکدام گروه‌ها و نیروهای اجتماعی خاص خود را دارند.
*اما خطایی که در امید دوم یعنی امید به اصلاحات دولتی کمین کرده، این است که برخی گمان کنند این اصلاح‌طلبی دولتی در سرقفلی آقایان اصلاح‌طلبان خاصی است و هر سازی بزنند جامعه باید با آن برقصد که این‌طور نیست!

*اصلاح‌طلبی دولتی یک خواست عقلانی، بومی و صلح‌آمیز اجتماعی در روح سازگار ایرانی است.

واقعیت آرای باطله         

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم عباس عبدی منتشر کرد و نوشت: درباره آرای باطله این دوره از انتخابات زیاد سخن گفته شده است،

*هرکس درباره آن تحلیلی و توصیفی دارد. در این یادداشت می‌کوشم که واقعیت ماجرا و اینکه این آرا از کجا پیدا شده است را به دقت توضیح دهم البته تحلیل آن بماند برای خوانندگان.
*مطابق ماده ۲۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: در موارد ذیل با تأیید هیات نظارت یا نماینده وی برگ‌های رأی باطل ولی جز  آرای مأخوذه محسوب و مراتب در صورتجلسه قید و آرای ‌مذکور ضمیمه صورت جلسه خواهد شد:
۱-آرای  غیر قابل خواندن.
۲-آرایی که از طریق خرید و فروش به دست آمده باشد.
۳-آرایی که دارای نام رأی‌دهنده، یا امضا یا اثر انگشت وی باشد.
۴- آرایی که کلا حاوی اسامی غیر از نامزدهای تأییدشده باشد.
۵-آرایی که سفید به صندوق ریخته شده باشد.
*پس همه این موارد در ذیل آرای ماخوذه شناخته می‌شوند. ولی این ربطی به برگه‌های رای یا تعرفه‌های داده‌شده به مردم ندارد.

*این آرا می‌تواند از تعداد تعرفه‌های داده‌شده به مردم کمتر باشد ولی نمی‌تواند بیشتر باشد.

دلیل کاهش مشارکت، «تاکسیدرمی» سیاسی است

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم ابوالفضل فاتح آورد: انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به پایان رسید.
*اگر واقعا به دنبال مشارکت ملت ایران در سرنوشت خود هستیم، باید اجازه دهیم همه گفتمان‌های ریشه‌دار و مورد اقبال مردم در انتخابات مشارکت داشته باشند و الا انتخابات تک گفتمانی ولو با مشارکت بالا به شیوه آنچه در اروپای شرقی گذشته شاهد بوده‌ایم، ارزش افزوده چندانی ندارد و موجب گردش واقعی نخبگان و حاکمیت مردم بر سرنوشت نخواهد شد.

*نباید اجازه داد کسانی جمهوریت و انتخابات و توزیع قدرت از طریق خواست مردم را با «تاکسیدرمی» سیاسی از محتوا خارج ساخته و به حفظ ظاهر آن بسنده کنند (یادآوری می‌شود تاکسیدرمی عمل و فنی است که باطن موجودات را تهی و پوسته و ظاهرشان را حفظ و در موزه‌ها برای نمایش می‌گذارند).

زیر پوست انتخابات۱۴۰۰

روزنامه همدلی در گفت و گو با جامعه شناسان می نویسد: انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت ۴۸.۸درصد از واجدین شرایط به‌پایان رسید. اما آنچه در این دوره از انتخابات در کنار عدم مشارکت حدود ۳۰میلیونی واجدین شرایط توجه‌ها را به‌خود جلب کرد، تعداد آرای سفید و باطله بود.

*سعید معدنی در این‌خصوص به روزنامه همدلی گفت: در انتخابات‌های قبلی مردم به امیدهای مختلفی در انتخابات شرکت می‌کردند که شاید گشایشی صورت بگیرد، این روش را دائم تکرار کردند، ولی تقریباً از دوره انتخابات مجلس به این نتیجه رسیدند که انتخابات پاسخ نیازهای‌شان را نمی‌دهد.

*واقعاً جای سوال دارد که این تعداد آرای باطله چه معنایی دارد. به‌نظر می‌رسد این آرای باطله دو دلیل داشته باشد. یکی این‌که رای‌دهندگان به هر دلیلی دوست داشتند مهر انتخابات در شناسنامه خودشان وجود داشته باشند. اما شاید دومین نکته این باشد که وقتی مقام رهبری گفتند شرکت در انتخابات واجب عینی است بنابراین گروه‌هایی این مسئله را اجرا کردند یعنی در انتخابات شرکت کردند، اما چون نامزد مورد علاقه‌شان در کاندیداها نبود آرای سفید و باطله به صندوق‌هاانداختند.
*امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس درخصوص عوامل اجتماعی عدم مشارکت و چرایی افزایش آرای باطله به روزنامه همدلی گفت: خیلی ساده‌اش این می‌شود که حکومت‌ها در همه جای دنیا به آن‌چه گفتند عمل نکردند. یعنی همان ضرب‌المثل خودمان که مردم چه‌چیزی را باور کنند، دم خروس یا قسم حضرت عباس را، در جامعه خودمان هم این وضعیت در تاریخ معاصر کم‌وبیش تکرار شد. 

آمار آرای باطله سخن می‌گوید

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی سیدجواد میری جامعه‌شناس آورد: این روزها بحث پدیده آرای باطله در انتخابات داغ است و پس از اینکه آرای باطله با سه میلیون و ۷۲۶ هزار رأی رتبه دوم را در انتخابات ریاست‌جمهوری به خود اختصاص داد، فرماندار کرج نیز اعلام کرد بیش از ۳۸ هزار نفر در انتخابات شورای شهر کرج رای باطله داده‌اند.

*باید آمار آرای باطله را نسبت به انتخابات ادوار گذشته مقایسه کنیم تا ببینیم در انتخابات ۹۶، ۹۲، ۸۸ و... در سطح ریاست‌جمهوری یا مجلس شورای اسلامی این آرا چه اندازه بوده است.

*وقتی به انتخابات و عمر سیاسی دولت نیز رسیدیم، چینش گزینه‌هایی که به عنوان کاندیدا در انتخابات حضور داشتند، عملا چینشی نبود که گزینه‌های همه مردم در میان گزینه‌ها وجود داشته باشد. مردم از دولت مستقر و دولت امید، ناامید شده بودند و از گزینه‌های آنها گذشتند.

*افرادی که از چینش کاندیداها و عملکرد دولت ناراضی بوده‌اند، با آرای باطله خود گفته‌اند باز هم با رای دادن پایبند به قواعد دموکراسی در کشور هستیم.

فاز جدید سناریوی انتخاباتی رسانه‌های معاند

خبرگزاری ایسنا در گزارشی می نویسد: این انتخابات در شرایط بسیار ویژه‌ای رقم خورد که شاید در طول چهار دهه عمر انقلاب اسلامی نمونه نداشت و از همین رو دشمنان ملت ایران تمام توان خود را صرف خدشه‌دار کردن آن نمودند.

*انتخابات ۱۴۰۰در حالی برگزار شد که دشمنان علاوه بر تحمیل سنگین‌ترین رژیم‌های تحریمی و فشارهای اقتصادی با بهره‌گیری از حدود ۲۰۰ شبکه رادیو و تلویزیونی معاند و هزاران حساب مجازی در شبکه‌های اجتماعی پروژه تحریم انتخابات را سامان‌دهی و اجرا کردند تا به زعم خود پایه‌های مشروعیت مردم‌سالاری دینی در ایران را مخدوش کنند.

*در این فرآیند که طی چند مرحله با محوریت «تحریف حقایق» و «پمپاژ ناامیدی» شکل گرفت، ابتدا سعی شد با انواع سیاه‌نمایی‌ها، مردم از مشارکت منصرف شوند، سپس فاز بعدی یعنی تشکیک در سلامت انتخابات کلید خورد و در نهایت با اعلام نتایج انتخابات، فاز جدید را با کلیدواژه «مشارکت حداقلی» آغاز نمودند تا این‌گونه القاء کنند که مردم از نظام رویگردان شده‌اند.

*آنچه مسلم است اینکه؛ فرآیند مترقی مردم‌سالاری دینی در ایران و برگزاری امن و سالم انتخابات در چنین شرایطی، بسیاری از جمله مستاجرین کاخ سیاه، صهیونیست‌های مستاصل، استعمارگران پیر و فرتوت و عمال بی‌اراده عرب آنان در منطقه و روسیاهان منافق و سلطنت‌طلب را عصبی کرده است.

رسانه‌های اعتدالی

دولت آینده و ضرورت اولویت‌بندی مسائل

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم مصطفی هاشمی‌طبا فعال سیاسی نوشت: آقای سید ابراهیم رئیسـی بــرای اداره کشور در چهار سال آینده کار سختی را پیش‌رو دارد.

*انجام ایـــن کــار سـخت نیازمند تصمیمات دقیق و منطقی و اولویت‌بندی‌های حساب شده است.

*ما هم‌اکنون در چند گلوگاه دچار مشکلاتی هستیم که دولت سیزدهم باید تمرکز ویژه‌ای بر آنها داشته باشد و با طراحی دقیق یک برنامه مستمر چهار ساله را در این خصوص پیگیری کند.

*مهمترین این مسائل بحران سرمایه اجتماعی است. آمارهای مربوط به همین انتخابات اخیر هم نشان داد که ما از این حیث در چه وضعی هستیم.

*رئیس جمهور منتخب دیروز هم در نشست خبری خود به این موضوع اشاره داشت. خوشبختانه آقای رئیسی تأکید دارد که به عنوان شخصیتی مستقل رئیس جمهوری همه ایرانیان باشد.

*اجرای این وعده در عمل می‌تواند بخشی از سرمایه اجتماعی از دست رفته ما، خصوصاً آن بخشی را که صدایش به شکل آمارهای منفی در انتخابات بازتاب پیدا کرد احیا کند.
*نکته دیگر این است که آقای رئیسی باید تکلیف خود را با مسأله کلانی به نام «تحریم» مشخص کند. در امریکا چند قانون مختلف برای وضع تحریم علیه کشورمان وجود دارد.

*دولت بعدی در عمل متوجه خواهد شد که بخش زیادی از این تحریم‌ها چگونه با مکانیسم‌های اقتصادی کشور ما در ارتباط هستند و چه تأثیری در این حوزه دارند.

*ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم موضعی شعارگونه در قبال تحریم‌ها بگیریم و در عین حال نیازمند تحرک اقتصادی در داخل هم هستیم. دولت سیزدهم مجبور است بین واقعیت تحریم و واقعیت‌های اداره کشور تناسبی منطقی برقرار کند.
 

حضور اصلاح طلبان در کابینه رئیسی و پیام آراء باطله

خبر آنلاین گفت و گویی با حسن غفوری فرد از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری انجام می دهد و به نقل از وی می نویسد: این انتخابات، علی رغم همه مشکلات، انتخاباتی شایان بود و حماسه مردم حماسه بسیار بزرگی بود. به گونه ای که بسیاری منافقین بسیار عصبانی بودند و به رأی‌دهندگان ایرانی در  خارج از کشور فحاشی و اهانت می‌کردند و حتی کتک کاری می‌کردند.

*بنابراین با در نظرگرفتن مجموعه این اتفاقات، کسانی که رأی دادند با انگیزه بالایی بودند آنهایی هم که رأی ندادند به خاطر شرایط بود.

*به رغم همه اینها، من از همه مردم ایران تشکر می‌کنم چه آنهایی که شرکت کردند و چه آنهایی که در انتخابات شرکت نکردند چه آنهایی که به آقای رئیسی رأی دادند و چه آنهایی به آقای همتی رأی دادند.

*بر این باورم که لازم است تحلیل دقیقی صورت گیرد و اثر این عوامل را بررسی کرد بنده یک زمانی یادداشت دادم شاید تعداد زیادی از این مشاغل از هستی ساقط شدند مثلا دست فروش‌ها و همه شغل‌ها به ویژه در ایام عید فشار اقتصادی را تحمل کردند با توجه به این مسائل، این انتخابات، درخشان ترین انتخابات بود به رغم همه توطئه‌های فراوانی که دستگاه‌های خارجی و منافقین و گروهک‌ها داشتند.

*به نظر من احتمال دارد که از نیروهای اصلاح طلب هم استفاده کند. بسیاری از اصلاح طلبان هم از ایشان حمایت کردند.

*ایشان نماینده کل کشور هستند الان هم که به ویژه رئیس جمهور شدند نماینده کل کشور هستند و از هر کسی که بتواند خود را با برنامه ایشان هماهنگ کند استفاده خواهند کرد.

رسانه‌های اصولگرا

مردم باید امید واقعی را با عملکرد دولت سیزدهم لمس کنند

روزنامه رسالت گفت و گویی با علی حدادی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس انجام داده و به نقل از وی می نویسد: در این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد بودیم دشمنان انقلاب اسلامی تلاش و سرمایه‌گذاری زیادی کردند تا میان مردم و مشارکت و حضور آن‌ها در پای صندوق‌های رأی گسست ایجاد کنند و موجب قهر و عدم حضور مردم شوند، اما شاهد بودیم شرایط به‌گونه‌ای دیگری رقم خورد.

*در ۲۸ خرداد، حضور و مشارکت بسیار خوبی شکل گرفت و ما شاهد حضور حماسی مردم بودیم که حماسه ماندگار و ارزشمند و عزتمداری را خلق کردند.
*در این انتخابات، ملت ایران اسلامی پیام بسیار بزرگی را به دنیا مخابره کردند و آن پیام این بود که مردم برخلاف تمام سختی‌ها، دغدغه‌ها و  مشکلاتی که توسط دولتمردان ایجاد شده بود و در پی حل آن نبودند، حضور بسیار خوب، منسجم، وحدت‌بخش و هم‌افزا داشتند.

*این پیام، پیام شهدا و شهید سردار سلیمانی بود که مردم آن را دریافتند و با تأسی از آن‌ها پای نظام و انقلاب ایستادند، آن‌هم با تمام گله‌ها و مشکلاتی که داشتند. قطعا این حضور مردم و افتخارآفرینی آنان در تاریخ ماندگار و ثبت خواهد شد.
*مردم باید امید واقعی به آینده را با کارکرد و عملکرد و درصحنه بودن دولت سیزدهم لمس کنند و کارآمدی نظام در راستای ایجاد تمدن دینی عملیاتی شود.

آدرس های درست و غلط کاهش مشارکت

روزنامه جوان در یادداشتی به قلم عبدالله گنجی آورد: بعد از ملموس شدن نتیجه مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هر کسی متناسب با گرایش و نسبت خود با نظام جمهوری اسلامی ایران، عللی را برای آن تحلیل کرد.

*برخی از این تحلیلگران خود کنشگر سیاسی هستند، اما پوستین تحلیلگر پوشیده‌اند و در داخل و خارج کشور مشغول تخریب نظام هستند که تحلیل آنان نباید مورد اعتنا قرار گیرد.

*روایت اپوزیسیون، سعودی‌ها و غرب از مشارکت، «عناد» مردم با نظام است.
*رد صلاحیت‌ها در کاهش مشارکت بی‌تأثیر نیست، اما تأثیر ناچیزی دارد. رأی معترضان به رد صلاحیت‌ها را باید در آرای باطله جست. یعنی کسانی که نظام را قبول دارند و رأی می‌دهند، اما گزینه مطلوب را نمی‌یابند.

شروع امیدوارکننده رئیسی

روزنامه خراسان در یادداشتی به قلم مهدی حسن زاده می آورد: نخستین نشست خبری رئیس جمهور منتخب روز گذشته در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مردم منتظر شنیدن پاسخ سید ابراهیم رئیسی به سوالات خبرنگاران درباره مهم ترین موضوعات سیاسی و اقتصادی روز بودند.

*در این میان، رویکرد وی در پاسخ به سوالات از چند منظر قابل تحلیل است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

*تسریع در پاسخ به پرسش های افکار عمومی از طریق نشست خبری، اقدام به جایی است که نشان می دهد رئیس جمهور منتخب شفاف سازی در افکار عمومی و پاسخ گویی از مسیر تعامل رو در رو با رسانه ها را به عنوان مسیر اصلی اطلاع رسانی خود تعریف کرده است.

* این خبر خوبی است و اگر این روند ادامه داشته باشد و رئیس جمهور منتخب در بازه های زمانی مشخص به طور مستقیم و صریح پاسخ گوی سوالات رسانه ها و افکار عمومی باشد، کمک زیادی به سهولت مدیریت  افکار عمومی خواهد کرد.

* پرهیز از هیجان زدگی چه در موضوعات داخلی و خارجی و چه در پاسخ به سوالات سیاسی و اقتصادی نشان می دهد که سید ابراهیم رئیسی نمی خواهد تجربه برخی  روسای جمهور قبلی در موضع گیری های هیجانی را تکرار کند.

یقینا «خیر» است

روزنامه جام جم در یادداشتی به قلم بیژن نوباوه نماینده تهران می نویسد: نشست خبری آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب در فاصله کوتاه بعد از پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی آن هم با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی که به طور معمول سوالات چالش‌برانگیز در حوزه‌های بین‌المللی و موضوعات مرتبط با سیاست داخلی ایران را مطرح می‌کنند، در نوع خود حاکی از شجاعت بالای  اوست.

*ما در دوره‌های گذشته کمتر شاهد بودیم روسای‌جمهور منتخب بلافاصله بعد از انتخاب شدنشان در چنین نشست‌های خبری حضور پیدا کنند.

*نوع سوالاتی که از ایشان شد تقریبا همان پرسش‌های چالشی‌ای بود که جبهه مقابل جمهوری اسلامی در عرصه رسانه‌ای مطرح می‌کند. این موضوعات عمدتا مرتبط با مسائلی مثل حقوق بشر، سیاست خارجی ایران، اصلاح امور معیشتی و... است و فضای جلسه دیروز نشان داد آقای رئیسی آمادگی پاسخ دادن به این پرسش‌ها را داشتند.
* در مورد رویکرد تعاملی ایشان پیرامون انتخابات، گزینش و چینش اعضای هیات دولت هم به این موضوع اشاره شد که یک دولت کاملا انقلابی و پاکدست انتخاب خواهد شد.

*این هم نکته بسیار مهمی بود، چون یکی از مهم‌ترین مطالبات اصلی مردم همین است. از دیگر موضوعات مورد اشاره آقای رئیسی، تاکید بر برقراری ارتباط نزدیک با مردم بود.

جریان انقلابی چگونه در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شد

خبرگزاری فارس در گزارشی آورد: انتخابات ۲۸ خرداد به پایان رسید؛ مشارکت معنادار مردم پای صندوق‌های رأی سیزدهمین رئیس این جمهوری را مشخص کرد.

*حالا بهتر از همیشه می‌توان به بررسی حماسه مشارکت مردم و مسیر پیروزی سید ابراهیم رییسی پرداخت.

*از پشت‌پرده‌های حضور تحسین برانگیز توده‌ها علی‌رغم تمام گرفتاری‌های اقتصادی و نگرانی‌های بهداشتی گرفته تا تلاش طیف‌های مختلف نیروهای انقلاب برای جلب اعتماد جامعه ایرانی.

*اگر پیروزی را طبق آنچه رهبر انقلاب اشاره کردند در دو لایه «لزوم مشارکت حداکثری» و «انتخاب اصلح» ببینیم، قافله انتخابات با همه سنگلاخ‌ها، فراز و نشیب‌ها و موانعی که هرکدامشان هر انتخاباتی را هر کجای دنیا به شکستی بزرگ می‌کشاند، به سرمنزل یک پیروزی بزرگ ملی برای مردم ایران رسید.

*مشارکت نیمی از مردم در انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰، خط بطلان بر تلاش‌های کسانی بود که یا اساساً دشمن انقلاب اسلامی هستند و یا به واسطه عدم توفیقشان برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی، راضی بودند تا قیصریه نظام جمهوری اسلامی با مشارکتی اندک به آتش کشیده شود.

حضور مردم «نه» بزرگ به تحریم کنندگان انتخابات بود

خبرگزاری تسنیم گفت و گویی با علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی انجام داده و به نقل از وی می نویسد: پیام این دوره از انتخابات یک «نه» بزرگ به تلاش‌های واهی شبکه‌های سعودی و صهیونیستی از یک سو و توهمات برخی بی بصیرت‌های متوهم داخلی از سوی دیگر بود که تلاش کردند انتخابات را تحریم کنند.

*ملت ایران با بصیرت خود علیرغم مشکلات معیشتی، همه گیری بیماری کرونا و تبلیغات صدها میلیاردی رسانه ها با فراخوان رهبری به صحنه آمدند تا بگویند گرچه از مسئولان و وضعیت فعلی دلخور هستند اما به انقلاب اسلامی پایبند و به حل مشکلات امیدوارند.

* مردم با وجود مشکلات، مناعت طبع و بزرگواری خود را با حضور در پای صندوق ها نشان دادند و اکنون وقت آن است که دولتمردان در تمام قوا نوکری خود را نشان دهند.

* هر فرد برای خود شأنی بالاتر از نوکری مردم قائل است، جایی در مجلس انقلابی، دولت مردمی و قوه قضائیه مقتدر نخواهد داشت.

*مردم آمدند تا ما برای رفع مشکلات آنها بدویم، در غیر این صورت در حق شهدا جفا کرده ایم.

* برای منتخب مردم آرزوی توفیق داریم و امیدواریم دولت سیزدهم بتواند تا پایان، مردمی و انقلابی بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha