به گزارش ایرنا فاضل عبیات شامگاه سه شنبه در نخستین کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اهواز، در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان، اظهار داشت: مصوبه اجرای طرح L.E.Z با حضور استاندار خوزستان به عنوان رییس شورای ترافیک و رییس شورای تامین استان تصویب شده و طی مکاتبهای به پلیس راهور باید ضرورت اجرای آن اعلام شود.
بر اساس این گزارش، L.E.Z) Low Emission Zone) به معنی «منطقه انتشار کم آلایندگی»، یک ناحیه تعریف شده که دسترسی برخی وسایل نقلیه آلوده به آنجا ممنوع شده است. این طرح با هدف بهبود کیفیت هوا اجرایی شده است. پلاک همه خودروهایی که وارد محدوده L.E.Z میشوند، به صورت کاملا مکانیزه توسط دوربینهای نصب شده در معابر خوانده شده و اطلاعات آن به سرورهای سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) ارسال میشود. در صورتی که خودرو معاینه فنی نداشته باشد، اعمال قانون توسط پلیس انجام میشود.
عبیات همچنین با اشاره به عدم اجرای این مصوبه از سوی پلیس راهور، افزود: عدم اجرای مصوبه طرح L.E.Z توسط پلیس راهور قابل قبول نیست و این مصوبه به قوت خود باقی و لازم الاجراست.
وی با بیان اینکه شهرداری اهواز تعهداتی در شورای ترافیک و طرح (L.E.Z) دارد که باید اجرا کند، اضافه کرد: برای اجرای این طرح حداقل هفت تا هشت ماه مهلت به شهرداری اهواز داده شده بود که اطلاع رسانی و ارسال پیامک به خودروهای فاقد معاینه فنی را انجام دهد و تمهیدات لازم برای اجرای آن را فراهم کند.
عبیات در ادامه گفت: دفتر فنی استانداری و اداره کل محیط زیست باید طرح جامع کنترل آلودگی صوتی توسط شهرداری اهواز را پیگیری و در ارائه شرح خدمات به شهرداری همکاری کنند.
وی با اشاره به حساسیت جدی و درست برای اجرای قانون هوای پاک، افزود: سازمان شهرداریهای کشور مرتب از استانداری خوزستان درباره قانون هوای پاک گزارش میخواهد و عملکرد شهرداریها در این زمینه در حال تجمیع است.
عبیات اضافه کرد: پیش از این مسائلی از شهر اهواز از جمله در زمینه آبهای سطحی، پسماند و آلودگی هوا مورد غفلت قرار گرفته بود اکنون شهرداری اهواز اقداماتی برای پسماند و آبهای سطحی را آغاز کرده و در مورد آلودگی هوا نیز باید اقدامات موثرتری انجام دهد.
وی با تاکید بر اقدام شهرداری برای کاهش تصادفات رانندگی، ادامه داد: گزارشهای تصادفات در اهواز بسیار نگران کننده است و این شهر در تصادفات منجر به فوت آمار بالایی دارد و سال گذشته به همین دلیل به شورای عالی ترافیک دعوت شده و الزاماتی برای ما تعیین شد.
*آغاز ساماندهی مطبهای پزشکان
معاون استاندار خوزستان همچنین با اشاره به نشست با دانشگاه علوم پزشکی اهواز و شهرداری درباره ساماندهی مطبهای پزشکی در کیانپارس، گفت: با توجه به تراکم زیاد مطبها در این منطقه، مقرر شد کارگروهی تشکیل و نتیجه کار برای تصمیم گیری در شورای سلامت استان ارائه شود.
وی با اشاره به درخواستهای روزانه برای تاسیس مطب در منطقه کیانپارس به دانشگاه علوم پزشکی، افزود: شورای سلامت استان در صورت لزوم میتواند ممنوعیت تاسیس مطب در منطقه کیانپارس را تحت شرایطی و با در نظر گرفتن حقوق پزشکان و شهروندان اعمال کند.
به گفته وی، طرح حذف پارکینگ توسط شهرداری اهواز اقدام نامناسبی بوده که به ضرر شهر تمام شده است که باید مورد بازنگری قرار گرفته و منتفی شود.
عبیات با تاکید بر تشکیل یک کارگروه تخصصی برای بررسی محل مناسب استقرار کارخانه کربن ظرف یک ماه آینده، گفت: هفته آینده برای بررسی طرح پیشنهادی دانشگاه شهید چمران اهواز مبنی بر مطالعه و شناسایی و مدیریت عوامل ایجاد مشکلات تنفسی و آلرژی شهروندان اهوازی بعد از اولین بارندگی فصل پاییز و تامین اعتبار این طرح جلسهای تشکیل میشود.
سرپیچی راهور از اجرای L.E.Z
رییس کارگروه حمل و نقل و ترافیک اداره کل فنی استانداری خوزستان نیز در ادامه این نشست با اشاره به مصوبه شورای ترافیک در زمینه اجرای طرح محدوده کم انتشار (L.E.Z) گفت: از ابتدای اردیبهشت تا پایان خرداد امسال، از حدود ۱۴۷ هزار دستگاه خودرو، حدود ۴۹ هزار دستگاه خودرو فاقد معاینه فنی شناسایی شده و به پلیس راهور برای اعمال قانون معرفی شدهاند اما به دلیل مخالفت پلیس راهور، هیچگونه اعمال قانونی درباره آنها انجام نشده است.
احسان نصیرزاده افزود: آبان ماه پارسال هسته مرکزی شهر اهواز به عنوان محدوده L.E.Z مشخص و قرار شد از ابتدای بهمن ماه ۹۹ این طرح اجرا و تردد ناوگان فاقد معاینه فنی به این محدوده مشمول اعمال قانون شود.
وی اضافه کرد: از اواخر پارسال محدوده L.E.Z به کل شهر اهواز گسترش یافته و با مهلتی که به شهرداری اهواز برای اجرای آن داده شده، مقرر شد از اردیبهشت ماه همه دوربینهای سطح شهر برای خودروهای فاقد معاینه فنی ثبت تخلف کنند.
نصیرزاده ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ مرکز معاینه فنی خودرو در استان فعال است و بر اساس برنامه باید پنج مرکز دیگر نیز راهاندازی شود که هم اکنون چهار مرکز در حال راهاندازی است.
وی با اشاره به تکلیف شهرداری اهواز برای نصب دوربینهای ثبت تخلف، اظهار داشت: در حال حاضر در شهر اهواز ۴۹ سامانه ثبت تخلف خودروها تعریف شده که از این تعداد تنها ۲۴ سامانه فعال است، این در حالیست که بر اساس مطالعات برای این کلانشهر یکصد سامانه پیش بینی شده است.
بر اساس این گزارش، در مصوبه شورای ترافیک خوزستان که پیش از این در کلانشهرهای دیگر اجرا شده است، خودروهای با بیش از چهار سال اززمان تولید، ملزم به داشتن معاینه فنی هستند، در غیراینصورت دوربینهای ترافیکی سطح شهر که در محورهای اصلی مستقر شدهاند، تخلف این خودروها را ثبت و به پلیس راهور اعلام میکنند. خودروها برای هر عبور از دوربین، باید مبلغ ۶۰۰ هزار ریال در هر روز جریمه شوند.
شهروندان برای اطلاع از اعتبار معاینه فنی خود، میتوانند وارد سایت simfa.moi.ir شده و با ورود VIN و پلاک خودرو نسبت به تاییدیه برگه معاینه فنی خود اقدام کنند.
نظر شما