۲ تیر ۱۴۰۰، ۹:۲۶
کد خبرنگار: 1015
کد خبر: 84379195
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه گناوه: اخلاق و مهرورزی مبنای رفتارهای اجتماعی محسوب شود

گناوه - ایرنا - امام جمعه گناوه گفت: توجه و اهمیت دادن به اخلاق و مهرورزی از امور اساسی در زندگی انسانها است که می‌تواند مبنای همه رفتارهای اجتماعی مطلوب محسوب شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی روز چهارشنبه در نشست مجازی  " کرامت انسانی در سیره رضوی"  افزود: در سیره امام رضا (ع) انسان‌ها از نظرحقوق جامعه و رعایت کرامت انسانی نسبت به هم برتری ندارند و مراعات کرامات انسانی نسبت به پیروان همه ادیان را مدنظر قرار می‌دادند.

وی اظهارداشت:حضرت امام رضا (ع) بر این باور بود که انسان‌ها بندگان خدا هستند و منشا کمال الهی ایشان ارتباط با خداوند و دست یابی به فضیلت‌های انسانی است و ملاک برتری افراد بر یکدیگر  ، رنگ، نژاد، سرمایه و جایگاه اجتماعی نیست.

رکنی حسینی افزود: دین اسلام ، مهرورزی و مراعات اخلاق با مردم را سرلوحه دستورات خود قرار داده و افراد را به این امر مهم دعوت کرده است.

امام جمعه گناوه بیان کرد: با مطالعه در سیره حضرت امام رضا (ع) مشاهده می‌شود که آن حضرت همه انسان‌ها را با دیده محبت و رافت و کرامت انسانی می‌دیدند و مسلمان و غیر مسلمان فرقی برای ایشان نداشت.

رکنی حسینی گفت:  باید بکوشیم تا سیره و روش فردی، اجتماعی و اخلاقی حضرت امام رضا (ع) را در زندگی خود جاری کنیم و پیروان شایسته‌ای برای آن حضرت باشیم.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ گفت:امام رضا (ع) شخصیتی آزاداندیش بود که باید این ویژگی و شاخصه مهم  مورد توجه شیعیان قرار گیرد.

عباس عاشوری نژاد افزود: دهه کرامت فرصتی برای اندیشیدن و بهتر زندگی کردن است تا اگر راهی را اشتباه رفته‌ایم اصلاح کنیم و شرایط جدیدی را برای زندگی خود فراهم کنیم.

وی بیان کرد: دوران زندگی امام رضا (ع) به عنوان اصل طلایی تمدن اسلامی شناخته می‌شود که در آن دوران مسلمانان از نظر تمدنی یعنی اندیشه و تفکر سرآمد جهان بودند و کارهایی کردند که در ذهن و زبان همه مردم جهان باقی ماند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر ادامه داد:  هر جا که آزاداندیشی نباشد، جریان متحجر و متعصبانه غلبه پیدا می‌کند و هر جایی که این جریان غلبه یابد جهان ناامن‌تر و زندگی برای مردم سخت‌تر خواهد شد و نمونه‌ای از آن داعش است.

وی افزود: اگر انسان  اندیشه بارور نباشد و  نتواند آزاداندیشانه به مسائل خود و جهان بیاندیشد و  گفت و گو کند نمی‌تواند راه حل درستی را برای رسیدن به سعادت و خوشبختی پیدا کند.

وی اضافه کرد: امام رضا (ع) در دوران و شرایط و فضایی که بحث‌های و جریان‌های علمی و مذهبی وجود داشت گل سرسبد بود و مامون با وجود جایگاهی که داشت از نظر فکر و اندیشه و تفکر دست به دامان ایشان بود.

عاشوری نژاد گفت: از شاخص‌های مهم آزاداندیشی امام رضا  (ع) این بود که هیچ‌گاه با مخالفان فکری، مذهبی و تمدنی برخورد خشونت آمیز و تحقیرآمیزی نداشت.

وی اضافه کرد: امام رضا (ع) شخصیتی آزاداندیش بود که مشورت کردن ، فروتنی و  احترام به دیگران در گفت و گوها و مباحث فکری، صبر، عدالت و انصاف، معرفت و آگاهی از جمله ویژگی‌های ایشان بود و باید مورد توجه شیعیان قرار گیرد.

نشست مجازی شناخت سیره رضوی به همت مدرسه حوزه علمیه الزهرا (س) و دانشگاه پیام نور گناوه به مناسبت دهه کرامت و سالروز میلاد باسعادت حضرت امام رضا (ع) برگزار شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha