۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۵
کد خبرنگار: 808
کد خبر: 84379929
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 هشدار روسیه درباره استقرار صدها هزار نظامی آمریکا در آسیا-اقیانوسیه

تهران - ایرنا - سازمان اطلاعات ارتش روسیه هشدار داده که ارتش آمریکا حدود۴۰۰ هزار نفر نیروی نظامی در منطقه آسیا و اقیانوسیه مستقر کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک؛ ایگور کاستیاکوف رئیس سازمان اطلاعات ارتش روسیه گفته که ایالات متحده نیرویی نظامی به استعداد 400 هزار نفر در منطقه آسیا و اقیانوسیه مستقر کرده است. 
کاستیاکوف در نشست امنیت بین المللی در مسکو، واشنگتن را به نشان دادن عدم آمادگی برای تعامل و مذاکره با دیگر کشورها بر اساس اصول مساوات و برابری متهم کرد و گفت: اقدامات ایالات متحده مانند تلاش هایش برای کشاندن هند به عضویت در ائتلاف تازه ای در منطقه آسیا و اقیانوسیه همانند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، نشانگر تلاش های واشنگتن برای تسلط بر این منطقه و رویارویی با روسیه و چین است. 
رئیس یگان اطلاعات ارتش روسیه افزود: ایالات متحده مملو از هدف تسلط بر جهان، عدم تمایلش را برای تعامل و گفت وگو از موضع برابر نشان می دهد. اسناد مرتبط با دکترین آمریکا، در برگیرنده روش های ایجاد ارتباط با دیگر کشورها از موضع قدرت است. 

او افزود: هدف واشنگتن، تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه که به موتور محرک اقتصاد جهان تبدیل شده و 60 درصد رشد ناخالص داخلی جهان را تولید و تا 45 درصد روابط بازرگانی جهان در آن متمرکز شده است. 
به گفته این افسر  ارشد نیروی دریایی ارتش روسیه، حضور آمریکا در این منطقه شامل 200 تاسیسات نظامی دربرگیرنده بیش از 50 پایگاه است. 
کاستیاکوف همچنین به برنامه های پنتاگون برای ایجاد نیرویی ویژه در منطقه اقیانوسیه به ویژه برای محدود کردن چین در بخش های جنوب و جنوب شرقی آسیا تا 2024 و تشکیل 2 یگان ماوراء صوت موشکی در بخش غربی اقیانوسیه تا 2028 اشاره کرد و افزود: پنتاگون قصد دارد توانایی های دفاع موشکی زمین و دریا پایه را در این منطقه تا 2030 افزایش دهندکه شامل افزایش شمار یگان های دفاع موشکی دریاپایه از 23 به 40، شمار آتشبارهای ضد موشکی ثاد از 2 به سه عدد و شمار آتشبارهای پاتریوت از 12 به 16 عدد می شود.      
این افسر ارشد نیروی دریایی روسیه، همچنین آمریکا را به افزایش عملیات تحریک کننده و تجاوزگرانه دریایی در اطراف جزیره های اقیانوس اطلس متهم کرد که از 2015 به این سو 10 برابر شده و خطر حوادث و درگیری های امنیتی را چندین برابر بالابرده است. 
او همچنین واشنگتن را به سوء استفاده از به اصطلاح تهدیدهای چین یا کره شمالی برای وادار کردن شریکان و هم پیمانانش به خرید تسلیحات آمریکایی متهم کرد. 

اخبار مرتبط