۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 84386095
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

" اعتیاد تحصیل‌کردگان و مرفهان " ،لایه ناپیدای جامعه

۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶
کد خبر: 84386095
عاطفه قلع ریز
" اعتیاد  تحصیل‌کردگان  و مرفهان " ،لایه  ناپیدای جامعه

اصفهان - ایرنا - هر چند همیشه اعتیاد را حواشی شهر، حلبی آبادها و طبقات فقیر جامعه جستجو می‌کنند اما حقیقت چیز دیگری است و نمی‌توان از رشد بی سابقه اعتیاد بین تحصیلکرده‌ها و افراد مرفه غافل شد.

 مواد مخدر هنگام وابستگی و اعتیاد مخرب روح و جسم می‌شود و تمامی اقشار را درگیر کرده است و امروزه زن، مرد، کودک، نوجوان، بی سواد، تحصیلکرده، فقیر و غنی و شخصیت‌های اجتماعی ضعیف و قوی در دام اعتیاد افتاده‌اند.

اما آنچه از دیده‌ها بیشتر پنهان مانده یا کسی توجه چندان بدان نمی‌کند رشد اعتیاد بین مرفهان جامعه و درس خوانده‌هاست.

امکان تحقیق در حوزه مرفهان معتاد نیست

محمد رضا عسگریان روانشناس و درمانگر معتادان که به گفته خودش به جهت داشتن مرکز کاهش آسیب ۲۰ سال از عمر خود را با معتادان تزریقی گذرانده است، به خبرنگار ایرنا گفت که تجربه نشان داده است که بالغ بر ۴۰ درصد به بالای مراجعان ما از طبقه مرفه و بین آنان ۱۰ تا ۱۵ درصد تحصیلکرده هستند.

وی گفت: پول تو جیبی زیاد، نبود برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت جوانان از سوی خانواده و سوء مدیریت فرزندان از سوی والدین، آزادی‌های بیش از اندازه و نداشتن مهارت لازم زندگی از دلایل شیوع اعتیاد بین خانواده‌های مرفه و متمول است.

دلایل یاد شده در مصاحبه با کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اصفهان هم مطرح شد.

رسول خرمیان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت که تحقیقی در این ارتباط که شیوع اعتیاد بین خانواده‌های متمول و مرفه اصفهان چه میزان است صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به این سووال که چرا تاکنون تحقیقی در این ارتباط که چند درصد جامعه تحصیلکرده و مرفهان اصفهان به دام اعتیاد افتاده اند، انجام نگرفته است یا اینکه بیشتر کدام مناطق شهری اصفهان درگیر اعتیاد با مواد مخدر شده است، گفت: به طور قطع  انجام چنین تحقیقی سخت است و تبعات خاص خود را دارد و هیچگاه ما نمی‌توانیم وارد محله‌های مرفه نشین اصفهان شویم وخواهان پر کردن پرسش نامه‌های در خصوص درگیری آنها با مواد مخدر شویم.

فرق آمار رسمی و غیر رسمی معتادان در اصفهان  تا ۱۵ هزار نفر است

کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اصفهان با بیان اینکه نمی‌توان منکر درگیر شدن قشر تحصیلکرده و جامعه مرفه اصفهان به دام اعتیاد شد، افزود: بالغ بر ۲.۴ درصد از جامعه اصفهان که معادل ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر هستند، معتاد به مواد مخدر هستند که روند شیوع اعتیاد بین نوجوانان و زنان در حال رشد است.

خرمیان پاسخ این سووال را که آمار غیر رسمی و واقعی چه میزان با آمارثبت شده متفاوت است، گفت: بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر دامنه تغییر است و فرق آنچنانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه گاه مواد اعتیاد آور سنتی با اسامی جدید عرضه می‌شود وقشر جوان را فریب می‌دهند به این صورت که امروزه هرویین به نام " سورچه"  وارد بازار شده است، ادامه داد: زیرا اگر هرویین گفته شود جوانان از مصرف آن خودداری می‌کنند اما وقتی به اسم سورچه معرفی شود، جوانان ناآگاه میل به مصرف پیدا می‌کنند.

در آخرین تحقیقاتی که در عرصه جامعه پزشکی انجام شده است بالغ بر ۵.۶ درصد از جامعه پزشکی اصفهان درگیر اعتیاد هستند که بیشترین مواد مخدر مصرفی در آنها تریاک است.

یک  منبع آگاه در عرصه علوم پزشکی اصفهان که نخواست نامش فاش شود ضمن اعلام مطالب فوق، جامعه آزمایشی را بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: زمانی که گفته می‌شود  سن اعتیاد به ۱۳ سال رسیده است به طور حتم قشر تحصیلکرده ما را درگیر کرده است و شامل دانش آموزان و دانشجویان به بالا می‌شود.

اعتیاد امروزه مختص قشر خاصی نیست و جوامع پزشکی، وکلا، مهندسان، مدیران و بیشتر طبقات اجتماعی را درگیر کرده است.

آنچه معتادان می‌گویند

" برادر آزاد"  که خود را مسوول کمپ اعتیاد مردان معرفی می‌کند و این لقب را روی خود گذاشته است، به خبرنگار ایرنا گفت که ۲۰ سال کار وکالت کرده و بر اساس مسائلی که تمایل به بازگویی آن نداشت، در دام اعتیاد افتاده است.

سلمان معتاد دیگریست که خود را تک فرزند از یک خانواده ثروتمند معرفی می‌کند و می‌گوید به خاطر هیجان و شادی به‌دنبال اعتیاد رفتم.

وی گفت: پدرم ۲۲ سال است که تریاک مصرف می‌کند هم زندگیش را اداره می‌کند، هم خانواده‌اش را نگه داشته است اما من اگر چه از سیگار و قلیان شروع کردم و به تریاک روی آوردم اما وقتی به سمت حشیش رفتم زندگیم به باد رفت، زنم طلاق گرفت و در این روزها فقط در کمپ معتادان سر می‌کنم و مسوول یکی از بخش‌های آن شدم.

علی دیگر معتادی از خانواده متمول و ثروتمند است می‌گوید: کسی که در دام اعتیاد افتاد به سختی می‌تواند خود را خارج سازد.

مسوول یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد زنان که ۱۲ سال سابقه کاری در این عرصه را دارد به خبرنگار ایرنا گفت که در اینجا دختر زیر ۲۰ ساله ای داریم که والدینش پزشک هستند.

وی که نخواست نامش فاش شود، بیان داشت: تعداد زیادی از مراجعان به این کمپ از قشر تحصیلکرده هستند و بیشتر برای لاغری به مصرف مواد مخدر رو آورده اند.

وی که خود نیز معتاد بوده است و ۱۳ سال پیش اعتیادش را ترک کرده است ادامه داد: افرادی که شیشه مصرف می‌کنند با این تفکر که شیشه اعتیاد آور نیست و لاغر کننده است، معتاد شده اند کما اینکه در یک دوره ای بسیاری از ورزشکاران را به این سمت کشاند.

وی مواد اعتیاد آور دیگر مصرفی بین قشر تحصیلکرده و جوانان را پیکو و گل عنوان کرد و افزود: معتادان این مواد را جزو دخانیات نمی‌دانند.

قهوه خانه‌ها جاده صاف کن اعتیاد

برای اینکه میزان مصرف سیگار و قلیان که به گفته کارشناسان پله اول و اصلی اعتیاد است را بشناسیم نیاز نیست به مراکز تحقیقاتی برویم همین که در پارک‌های سطح شهر اصفهان و خیابان‌های بالاشهر اصفهان قدم برداریم مواردی زیادی از مصرف سیگار توسط دختر و پسرهای جوان زیر ۳۰ سال را خواهیم دید که در جمع‌های ۲ تا سه نفر گاه با جنس مخالف یا هم جنس‌های خود سیگار به دست گرفتند و با دود خوش و بش می‌کنند ؛ ظاهر آنها و ماشینی که سوارند گویای رفاه حال آنهاست و قهوه خانه‌هایی که امروزه پاتوق شادی و تفریح جوانان و جاده صاف کن اعتیاد شده است.

تفریح و سرگرمی به اسم مواد مخدر در خانواده های ایرانی

محمد رضا عسگریان روانشناس و درمانگر معتادان گفت که با وجودی که تحقیق علمی در حوزه میزان درگیری و درصد تحصیلکرده ها و قشر ثروتمند جامعه با اعتیاد وجود ندارد اما ۲۰ سال سابقه  کارم با معتادان نشان می‌دهد که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مراجعان برای ترک اعتیاد تحصیلکرده هستند.

وی با اظهار اینکه ۶۰ درصد مراجعان به مرکز کاهش آسیب معتادان از قشر متوسط جامعه  و دارای تحصیلات زیر دیپلم هستند گفت: ضعف فرهنگی، فقر و محیط‌های آلوده  از دلایل عمده روی آوردن این قشر به مواد مخدر است و آنان بیشتر توزیع کننده می‌شوند که هم درآمدزایی  هم مواد مصرفی خود را تامین کنند.

در همین ارتباط کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اصفهان معتقد است که تبعات اعتیاد در خانواده‌های حاشیه نشین و فقیر بیشتر از طبقات مرفه است.

خرمیان با اشاره به اینکه قشر جوان امروزه به سمت مصرف مواد اعتیاد آور صنعتی رفته‌اند در حالی که آسیب‌های آن نسبت به مواد مخدر سنتی که شامل تریاک و مشتقات آن می‌شود جبران ناپذیر است.

 دسترسی آسان و ارزان قیمت بودن مواد اعتیاد آور از یک سو و از سوی دیگر نبود آگاهی از اثرات زیان بار وخانمان سوز مواد مخدر باعث شده است که امروزه مواد مخدر ابزار تفریحی و سرگرمی افراد شود.

وجود زندگی پر استرس برای تمام اقشار از دیگر دلایل اصلی روی آوردن افراد به مصرف مواد مخدرشده است.

 رگه‌هایی از اختلالات روانی در گرایش افراد به مواد مخدر

به گفته یکی از پژوهشگران که روی بیماران اعصاب و روان تحقیق می‌کند، افرادی که دارای اختلال ۲ قطبی هستند به علت داشتن خصلت هیجان پذیری بیشتر به سمت مصرف مواد اعتیاد آور حشیش و گل می‌روند.

وی که نخواست نامش فاش شود با اشاره به اینکه سیگار به جهت اینکه اثر درمان و تاثیر قرص‌های روانگردان را بیشتر می‌کند، در بخش بستری بیماری‌های اعصاب و روان داده می‌شود، گفت: بیمارستان خورشید اصفهان در گذشته محل بستری بیماران اعصاب و روانی بود که اعتیاد عامل آن بود و امروز بیمارستان امین پذیرای این دست از بیماران است.

به تائید صحبت‌های وی، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز گفت: اعتیاد زمانی قابل پیشگیری است که در مدارس کودکان بیش فعال، تکانشی و کم توجهی را جدا و ازهمان دوران تحت درمان قرار بگیرند زیرا که این کودکان در نوجوانی و جوانی و بزرگسالی به اعتیاد روی می‌آورند و روش دیگر سرمایه گذاری روی کودکان کار، خیابانی، بدسرپرست، کودکان با والدین زندانی و والدین با اختلال افسردگی را تفکیک کنند.

ابراهیمی گفت: از هر ۱۰۰ معتادی که به مراکز درمان استاندارد مراجعه می‌کنند، نرخ بهبود در سه ماه ۲۰ درصد است و در طول ۶ ماه اگر درمان مکمل انجام نشود، ۹۰ درصد برگشت خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha