آنکارا و مسکو در خصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی و نظامی گفت‌وگو می‌کنند

تهران - ایرنا - وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه در دیداری دو جانبه ضمن بررسی تحولات منطقه و جهان، در خصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و نظامی میان دو کشور با یکدیگر گفت و گو می‌کنند.

به گزارش ایرنا از تی.آر.تی، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «سرگئی لاوروف» همتای روس او روز چهارشنبه در شهر آنتالیا دیدار کرده و آخرین رویدادهای مربوط به جنوب قفقاز، خاورمیانه، شمال آفریقا و همچنین مسائل مرتبط با افغانستان، اوکراین، آسیای میانه، شرق مدیترانه، دریای سیاه، سوریه و لیبی را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند داد.

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور یکی دیگر از مباحث این دیدار خواهد بود.

حجم تجارت بین دو کشور در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با ۲۲.۵ درصد افزایش به ۹ میلیارد و ۱۰۰ هزار دلار رسیده است.

بر این اساس، چاووش‌اوغلو و لاوروف، همکاری‌های دو کشور در زمینه فنی - نظامی و فناوری‌های پیشرفته و روند استفاده و تولید واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» در ترکیه را مورد بررسی قرار خواهند داد.

وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به افزایش حجم گفت و گو سیاسی بین دو کشور خاطرنشان کرد که رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور دو کشور از آغاز سال جاری ۶ بار به طور تلفنی گفت و گو کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای وی هفته گذشته در گفت و گوی تلفنی بر اهمیت اقدامات مشترک نظامیان دو کشور برای جلوگیری از تشدید تنش ها در منطقه ادلب و شمال شرق سوریه تاکید کردند. دو طرف همچنین توافق کردند که برای نابودی باقی مانده گروه های تروریستی در این دو منطقه با یکدیگر همکاری کنند.  

در این گفت و گوی تلفنی، مسائل مهم مربوط به همکاریهای روسیه و ترکیه در عرصه های مختلف مطرح شد و اردوغان از پوتین بخاطر تصمیم طرف روسی برای ازسرگیری پروازها به ترکیه و نیز آغاز ارسال واکسن ضدکرونای اسپوتنیک وی به این کشور قدردانی کرد.

به گزارش کرملین پوتین و اردوغان همچنین  درخصوص مساله قره باغ تبادل نظر و عملکرد مرکز روسی -ترکی برای کنترل آتش بس در قره باغ را مثبت ارزیابی کردند.  
روسیه و ترکیه از چند سال پیش در مساله ادلب از جمله ایجاد مرکز عاری از تنش همکاری می کنند و آنکارا به مسکو وعده داده است که در ادلب برای جداسازی معارضان سوری از تروریست ها همکاری می کند اما در این مساله مشکلاتی وجود دارد و تروریست ها همچنان در این منطقه سوریه حضور و فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha