۹ تیر ۱۴۰۰، ۷:۱۱
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 84387501
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرونا،کنکور و اضطراب دانش آموزان و خانواده‌ها

قزوین- ایرنا- کنکور، دغدغه بزرگ هرساله بسیاری از خانواده‌ها محسوب می‌شود و در این میان، شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن موجب افزایش استرس و اضطراب دانش آموزان و اولیای آنها شده است.

به گزارش ایرنا،ماراتن کنکور از امروز چهارشنبه در سراسر کشور از جمله ۱۰ پایگاه در استان قزوین آغاز می‌شود که بسیاری از جوانان رویاها و آرزوهای خود را در آن جستجو می‌کنند و به قول کنکوری‌ها باید دسترنج ۱۲ سال تحصیلی خود را در پنج ساعت رقم بزنند و به یک پایان خوش برسند.

به گفته بسیاری از کارشناسان و روانشناسان، کنکور یکی از معضلات جامعه امروز است که با نزدیک شدن به زمان برگزاری آن، این معضل بیش از پیش خود نمایی می‌کند و هر چه به زمان کنکور نزدیک‌تر می‌شویم، تب و تاب آزمون در میان داوطلبان بیشتر می‌شود.

به گفته بسیاری از خانواده‌ها، کلاس‌های درسی، کتابخانه‌ها، آموزشگاه‌ها و کلاس‌های کنکور به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند و به همین دلیل ممکن است برخی از کنکوری‌ها از این موضوع صدمه بینند، زیرا کنکور تنها درس خواندن در خانه نیست، بلکه تبادل اطلاعات در فضاهای اجتماعی است.

دانش آموزانی که به واقع سال تحصیلی ۹۹ را با کمترین میزان بهره‌گیری از کلاس درس پشت سر گذاشتند و حالا در آستانه برگزاری مهم‌ترین آزمون زندگی خود هستند، روزی که تعیین‌کننده سرنوشت شغلی، اقتصادی و اجتماعی افراد به شمار می‌رود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین اعلام کرد: امسال ۱۱ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز قزوینی در آزمون سراسر کنکور در رشته مختلف با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

بسیاری از کارشناسان این حوزه حالا از دغدغه تأمین سلامتی شرکت کنندگان در کنکور سراسری خبر می‌دهند که نگرانی خانواده‌ها و دواطلبان را دو چندان کرده است.

چالشی که در کنار همه مسائل علمی و معیارهای ارزیابی توانمندی‌ها می‌تواند استرس‌های زیادی را به این گروه از دانش آموزان و خانواده‌های آنها وارد کند.

کرونا،کنکور و اضطراب دانش آموزان و خانواده‌ها

کنکوری‌ها حال و روز خوشی ندارند

جواد رحمتی از جوانانی است که امسال باید در کنکور سراسری شرکت کند، او در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: باید بپذیریم که کرونا و مشکلاتی که تعطیلی‌های پیش بینی نشده و حتی اما و اگرهای برگزاری حضوری و غیر حضوری امتحانات و کنکور ایجاد کرد استرس زیادی را بر کنکوری‌ها و خانواده‌های آنان وارد نمود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کنکوری‌ها حال و روز خوشی ندارند و با توجه به آینده مبهمی که پیش روی این افراد است روزهای دشوار و پر استرسی را سپری می‌کنند.

فاطمه حسن‌پور از دانشجویان قزوینی که کنکور را طی چند سال گذشته پشت سر گذاشته است با بیان اینکه تمام آینده دانش آموزان با نتیجه کنکور ارتباط ندارد، گفت: اگرچه در این شرایط شاید دانش آموزان تصور کنند که تمامی مسیر آینده زندگی و شغلی آنها در ارتباط با نتیجه کنکور است اما امروز به عنوان کسی که تازه این مسیر را طی کرده با قدرت می‌گویم که کنکور همه مسیر آینده آنها نیست.

وی افزود: حتی کسانی که نتایج درخشانی در کنکور کسب می‌کنند به کلید موفقیت دست نیافته‌اند و می‌توان کنکور را فقط یک پله از مسیر موفقیت دانست و از این رو به دانش آموزان و خانواده‌های آنان توصیه می‌کنم که کنکور را فقط به اندازه یک آزمون نهایی از آموخته‌های دوران تحصیل خود بپذیرند نه شرط ورود به دنیای موفقیت.

کنکور چالش یک فرد نیست بلکه تمام خانواده را درگیر می‌کند

عذرا محمدی مادر جوانی است که دو دانش آموز در منزل دارد، او به خبرنگار ایرنا گفت: پسر بزرگ من امسال برای نخستین بار در کنکور سراسری شرکت خواهد کرد و به معنای واقعی امسال درک کردیم که کنکور فقط چالش و آزمون یک فرد نیست بلکه تمام خانواده را درگیر می‌کند.

محمدی اظهار داشت: با تمام تلاش‌ها و برنامه ریزی‌هایی که برای فراهم کردن فضایی آرام در منزل انجام داده بودم، شیوع بیماری کرونا، تعطیلی فیزیکی مدارس و آموزشگاه‌های تخصصی کنکور موجب شد تا خانواده در مقابل حجم بالای استرس و نگرانی قرار بگیرند که خواه و ناخواه این استرس به دانش آموزان منتقل می‌شود.

وی افزود: البته این مشکل تنها مختص خانواده ما نیست، چرا که من در گفت و گو با دیگر والدین نیز همین دغدغه را احساس می‌کنم چون خیلی از خانواده‌ها از سال قبل هر نوع میهمانی و تفریحی را ممنوع کرده‌اند تا فضای منزل آرام و مناسب برای مطالعه دانش آموزان باشد.

خانواده‌ها تشدید کننده استرس کنکور نباشند

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین گفت: جدا از اینکه آیا اصل برگزاری کنکور راه درست یا غلطی برای سنجش توانمندی‌های دانش آموزان است باید دقت کرد با توجه به اینکه دانش آموزان، موفقیت و سرنوشت خود را در گرو ورود به دانشگاه می‌بینند نزدیک شدن به بازه برگزاری کنکور می‌تواند به ایجاد تنش و اضطراب در دانش آموزان منجر شود.

زهرا غلامرضایی افزود: این موضوع درحالی است که خیلی از خانواده‌ها به هیچ وجه به میزان توانایی‌ها و استعدادهای فرزندانشان آگاه نیستند و با تحت فشار گذاشتن آنها برای خواندن حجم زیادی از مطالب درسی در ساعات زیاد شبانه روز و متاسفانه ایجاد جو رقابتی و بازاری مراکز کنکوری بسیاری از دانش آموزان تحت آسیب‌های کنکور قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: از دیگر آسیب‌های روانی کنکور می‌توان به این نکته اشاره کرد که بسیاری از دانش آموزان که نتوانسته‌اند به دانشگاه راه پیدا کنند بسیار احساس ناامیدی و درماندگی خواهند کرد که می‌تواند بر میزان خودکشی یا افکار خود آسیب رسان تأثیر داشته باشد که بارها شاهد این آسیب در بین مراجعان بوده‌ایم.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین خاطرنشان کرد: کمال‌گرایی خانواده‌ها و مقایسه‌ نابه جا (چشم و هم‌چشمی) توسط والدین،مشکل جانبی کنکور است و با این آگاهی شاید بتوان با ایجاد بینش و تصحیح باورهای ناکارآمد نوجوانان و حتی مهمتر والدین تا حدودی کمال‌گرایی، نتیجه گرایی و منتهی شدن تمام راه‌های خوشبختی را به قبولی کنکور اصلاح کرد و تا حدودی بر کاهش اضطراب نوجوانان و افکار خود آسیب رسان آن‌ها مؤثر بود.

کرونا،کنکور و اضطراب دانش آموزان و خانواده‌ها

کنکور یکی از مهم‌ترین عوامل استرس زا برای جوانان

وی اظهار داشت: در این مرحله با شناخت کنکور به عنوان یک عامل استرس زا می‌توان از راهکارها و مهارت‌های مقابله‌ای برای کاهش اثرات آن بهره برد.

غلامرضایی ادامه داد: یکی از راهکارها در این زمینه، ذهن آگاهی و تمرین آرامش ذهنی شامل بستن چشمان و انجام تنفس‌های عمیق شکمی است که این کار باعث کاهش کورتیزول (نوعی هورمون استرس)می‌شود.

وی گفت: همچنین خود را در فضایی آرام‌بخش تصور کردن همراه با تنفس‌های عمیق شکمی می‌تواند به افزایش تمرکز کمک کند.

غلامرضایی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارها استفاده از خودگویی مثبت است که باید جملات مؤثر و آرام بخش و واقع بینانه باشد که فرد به شکل پیوسته تکرار کند.

این مسوول با اشاره به شبیه‌سازی مکان و فضای کنکور افزود: خانواده‌ها در منزل می‌توانند فضای کنکور را شبیه سازی کنند تا میزان کنترل خود را بر اوضاع افزایش دهند و از قبل مشکلات احتمالی را پیش بینی کنند، همچنین نوع برنامه‌ریزی متناسب با میزان توانایی و همدلی و درک خانواده و تحت فشار نگذاشتن دانش آموز می‌تواند کمک کننده باشد.

غلامرضایی تصریح کرد: امتحانات به ویژه کنکور، با استرس و فشار روانی بالایی برای دانش آموزان همراه است که می‌تواند دلایل متنوعی مانند فشار خانواده، فشار جامعه و پیش بینی آینده برای شغل مناسب باشد و فرد احساس می‌کند اگر در این آزمون موفق نشود مزایای زیادی را از دست می‌دهد به خصوص که وارد دانشگاه شدن مزایای زیادی مثل مستقل شدن و داشتن اختیاراتی را برای فرد در بر دارد.

معاون پیشگیری بهزیستی قزوین تصریح کرد: با شیوع کرونا و آنلاین شدن مدارس مخصوصاً در مقطع دوازدهم، به تأخیر افتادن روند سال تحصیلی، انباشته شدن مطالب درسی و اینکه خیلی از دانش آموزان نیازمند پیگیری و آموزش مستقیم و رفع اشکال حضوری هستند و خیلی از خانواده‌ها توانایی مالی برای تأمین کلاس‌های خصوصی و کنکوری فرزندان خود را ندارند می‌تواند منجر به افزایش اضطراب در دانش آموزان شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین شرایط روحی و استرس‌های محیطی متناسب با کرونا می‌تواند بر روند تمرکز دانش آموزان برای درس خواندن تأثیر بگذارد مثل تعارضات زناشویی و مسائل مالی و همچنین مشاهده شده که برخی از دانش آموزان به خاطر استرس‌های کرونا رفتارهای تکرار شونده وسواسی پیدا کرده‌اند که همین موضوع بر میزان درس خواندن دانش آموزان تأثیر گذار است و می‌تواند بر اضطراب دانش‌آموزان اضافه کند.

مشاوران تحصیلی در کنار خانواده‌ها برای سپری کردن روزهای سخت کنکور آماده باش هستند

کارشناس مسوول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: یکی از مهم‌ترین نیازهای دانش آموزان و خانواده‌های آنان در روزهای سخت پیش از کنکور مشاوره و گفت و گو با افراد صاحب نظر است از این رو تلاش شده تا با هماهنگی‌های انجام شده در این ایام، مشاوران مدارس به صورت تمام وقت در خدمت دانش آموزان و والدین آنها باشند.

ناصر حقایق پور با بیان اینکه ۱۰ پایگاه انتخاب رشته مراکز آموزش عالی در استان فعال هستند، افزود: این مراکز هم خدمات مشاوره‌ای و هدایت تحصیلی دانش آموزان را برعهده دارند و با بررسی شرایط تست زنی، تمرکز حواس، کاهش اضطراب و استرس، تغییر سوالات تستی دانش آموزان کنکوری و روش‌های علمی دیگر تلاش می‌کنند تا دانش آموزان برای برگزاری کنکوری بهتر آماده شوند.

وی اظهار داشت: امسال نیز به دلیل شرایط کرونا صدای مشاور در مدارس فاقد مشاور استان راه اندازی شد تا دانش آموزان و والدین آنها بتوانند از این خدمات برخوردار شوند.

حقایق پور افزود: در فضای مجازی کانالی به عنوان پیام مشاور ایجاد شده است تا علاوه بر اطلاع رسانی در خصوص بخشنامه‌ها تمام فرآیندهای کنکور و هدایت تحصیلی و برنامه‌ریزی تحصیلی به صورت تولید محتوا در این شبکه بارگذاری شود.

کرونا،کنکور و اضطراب دانش آموزان و خانواده‌ها

۱۳۰ هزار تماس تلفنی با طرح مشاوره مدارس قزوین

کارشناس مسوول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در شرایط کرونا همچنین اجرای طرح همدل در دستور کار قرار گرفته است و از ۲۱۳ مشاور فعال در سطح مدارس استان کمک گرفته شد.

وی افزود: طی یکسال گذشته در قالب ۱۳۰ هزار تماس تلفنی به دانش آموزان و خانواده‌ها مشاوره داده شد که هر تماس به طور میانگین سه تا چهار دقیقه بوده است.

این‌ مسوول افزود: همچنین در این مدت ارائه خدمات مشاوره‌ای از طریق شبکه شاد و فضای مجازی در دستورکار مربیان تربیتی، معاونان پرورشی و مشاوران مدارس استان قرار دارد.

حقایق پور بیان کرد: طرح همدل همچنین با هدف شناخت سریع و به موقع نیازها، بررسی مشکلات و مسائل مرتبط با دانش آموزان و اولیا و تسهیل گری در ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز دانش آموزان و مشارکت دهی والدین در فعالیت‌های پرورشی و روانشناختی دانش آموزان از طریق ارتباط تلفنی مستمر مشاوران با اولیا اجرا شد.

وی اضافه کرد: در این طرح مشاوران در فضایی اعتماد ساز با راهکارهای روانشناسی و تربیتی مشکلات خانواده‌ها و دانش آموزان را کاهش می‌دهند و با توجه به تعطیلی مدارس و شرایط کرونایی نیاز دانش آموزان به دریافت خدمات مشاوره تحصیلی، تربیتی و ضرورت پاسخ گویی به این نیاز بیش از پیش احساس می‌شود.

کارشناس مسوول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: هم اکنون ارائه خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی توسط مشاوران مدارس استان در فضای مجازی در حال انجام بوده و طرح همدل برای اولین بار در مدارس برای ارتباط بیشتر بین والدین و دانش آموزان اجرا شد.

۱۱ هزار و ۳۰۰ خانواده قزوینی در خوف و رجا

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: ۱۱ هزار و ۳۰۰ دانش آموز قزوینی در کنکور سراسری ۱۴۰۰‌ شرکت می‌کنند که تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری آزمونی ایمن با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده است تا سلامت کامل دانش آموزان تضمین شود.

توفیق محمد حسینی افزود: امسال با برگزاری حضوری امتحانات نهایی تلاش شد تا دانش آموزان برای برگزاری آزمون کنکور به صورت حضوری آماده شوند از این رو به خانواده‌ها اطمینان داده می‌شود که کنکور در فضایی آرام و مطمئن از نظر سلامتی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه آزمون از صبح روز چهارشنبه با گروه آزمایشی هنر آغاز می‌شود، اظهار داشت: داوطلبان ادبیات و علوم انسانی، ریاضی و فیزیک و علوم تجربی، زبان خارجی در روزهای بعدی آزمون خواهند داد.

محمد حسینی افزود: اگرچه دانش آموزان طی ۲ سال گذشته به صورت مجازی دروس را تحصیل کردند اما کنکور با توجه به آموخته‌های دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌شود و نگرانی زیادی در این خصوص وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha