ابوالفضل قناعتپیشه روز شنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به اینکه «قدمت رسمی بازیسازی رایانهای در ایران بیش از یک دهه است» گفت: صنعت بازی سازی ایران با حمایتهایی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای از گروههای تولید بازی انجام داد و جشنوارههای متعددی که برگزار شد، رونق گرفت.
وی همچنین با اشاره به قابل رقابت بودن بازیهای رایانهای تولید داخل با بازیهای جهانی از بُعد فنی و محتوایی، افزود: بازیسازان و کارشناسان تولید بازیهای رایانهای کشور در سطح بینالمللی فعال هستند و بسیاری از گروههای تولید بازی در کشور پروژههای برخی از شرکتهای خارجی را به سرانجام میرسانند.
قناعتپیشه خاطرنشان کرد: متخصصان همه کشورهای جهان پیش نیازهای فنی و نرم افزاری یکسانی برای تولید بازی دارند اما از نظر ابعاد هنری، زیبایی شناسی، سناریونویسی و کارگردانی یک بازی، فعالان داخلی حوزه بازیسازی ایرانی بسیار حرفهای بازیسازی را دنبال میکنند.
ارائه تسهیلات به برگزیدگان جشنواره رسانههای دیجیتال
وی به برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در این دوره از جشنواره «بازیهای رایانهای» یکی از مهمترین قالبهای دریافت آثار در بخشهای مختلف است.
معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در عین حال تاکید کرد: از بازیهای برگزیده جشنواره دوازدهم ملی رسانههای دیجیتال کمکهای مادی، تسهیلاتی و معنوی خواهیم داشت؛ یعنی در کنار جایزهای که تقدیم برگزیدگان میشود به آنان برای ادامه فرآیند کارشان وام پرداخت میشود و یا اگر برای ارتقای مدل کسب و کاری خود نیاز به مشاوره داشته باشند به آنان مشاوره خواهیم داد.
شاخصهای داوری بخش بازیهای رایانهای جشنواره
داور فنی بخش بازیهای رایانهای دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال افزود: تجربه کابری و محیط گرافیکی جذاب، پشتیبانی از کاربر حین بازی، راحتی کاربر در فضای بازی، راهنمای استفاده از بازی در فرآیند بازی، در دسترس بودن شیوههای پرداخت بازی، امنیت و اجرای بازی روی بسترهای نرم افزاری مختلف از شاخصهای داوری بخش بازیهای رایانهای این دوره از جشنواره است.
قناعتپیشه خاطرنشان کرد: جشنواره رسانههای دیجیتال مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از معتبرترین جشنوارهها برای معرفی تازهترین دستاوردها در حوزه تولیدات و خدمات فضای مجازی کشور است و کسب و کارهای مرتبط با بازیسازی رایانهای با شرکت در این جشنواره میتوانند آثار و فعالیت خود را محک بزنند.
وی در پاسخ به اینکه « چقدر توانستهایم از بستر بازیهای رایانهای برای فرهنگسازی و انتقال فرهنگ استفاده کنیم»، تصریح کرد: بسیاری از بازیهای تولید شده در کشور بر مبنای فرهنگ ایرانی و اسلامی ساخته شدهاند و داستانهایی بر اساس حماسهها و اسطورههای ایرانی- اسلامی دارند. درگیری حسی و معنایی کاربران حین بازی با این داستانها باعث میشود که افراد در فضای بازی با فرهنگمان بیشتر آشنا شوند.
دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال در یک نگاه
فرایند ثبت و دریافت آثار دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال به عنوان بزرگترین رویداد شناسایی و معرفی آثار و فعالان فرهنگی، هنری و رسانهای دیجیتال که همزمان با عید فطر آغاز به کار کرده است، تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.
«انقلاب اسلامی و مقاومت (با محوریت نقش شهید حاج قاسم سلیمانی)»، «خانواده و سبک زندگی»، «اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری»، «مسجد و مناسک دینی»، «امید، تفریح و نشاط اجتماعی»، «سواد رسانهای و زیست مجازی»، «حکمرانی و مدیریت فرهنگی»، «خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی» و «روایت کرونا در فضای مجازی» محورهای اصلی جشنواره امسال هستند.
صاحبان بسترهای تولید و نشر، نرمافزارهای تلفن همراه، بازیهای رایانهای و محتواهای دیجیتال میتوانند با مراجعه به سامانه www.platzaar.ir در این جشنواره شرکت کنند.
نظر شما