۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۴۰
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 84388712
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقشه راه مبارزه با موادمخدر در گلستان عملیاتی شد

گرگان - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان گفت که نقشه مبارزه با این مواد افیونی در استان پس از یک سال کار مطالعاتی، استفاده از مستندات کشوری و نقطه نظرات کارشناسان مجرب بومی و پس از تایید اعضای این شورا و ابلاغ رسمی آن به ۲۳ دستگاه و نهاد مرتبط، درسال جاری عملیاتی شد.

محمودرضا روحانی فر روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامی‌داشت هفته مبارزه با موادمخدر (چهار تا ۱۰ تیرماه)، بیان کرد که اجرای این طرح برای سال ۱۴۰۰ بوده ولی قابلیت تعمیم به سال‌های آینده با لحاظ شرایط موجود منطقه و تغییرات کارشناسی را دارد.

وی افزود: با تدوین نقشه راه مبارزه با موادمخدر، از این پس کمیته‌های مقابله با عرضه، پیشگیری و درمان، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و حقوقی و قضایی زیر مجموعه دستگاه‌های مرتبط، هماهنگ‌تر از گذشته و نیز با شدت بیشتر پیگیر مبارزه با این پدیده خانمانسوز و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن در جامعه خواهند شد.

به گفته روحانی فر، مطابق برنامه توسعه همه جانبه ستاد مقابله با موادمخدر کشور قرار است سالانه پنج درصد از شیوع موادمخدر در گلستان کاسته شود ضمن اینکه براساس آخرین آمار رسمی منتشر شده توسط این ستاد در سال ۹۵، ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت این استان شمالی بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال معتاد هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان همچنین بابیان اینکه گلستان، دومین استان کشور در شیوع مصرف موادمخدر به شمار می‌رود، اضافه کرد: با اینکه تاکنون اقدامات قابل توجهی ازسوی دستگاه‌های مرتبط با این شورا در استان برای مبارزه با موادمخدر صورت گرفته اما کافی نیست و باید فعالیت‌های این حوزه جهت کاهش آسیب‌های ناشی از این پدیده خانمانسوز درجامعه بیشتر شود.

به گفته وی، طبق ارزیابی سالانه ستاد مبارزه با موادمخدر کشور، گلستان دو سال متوالی از لحاظ عملکردی توانسته رتبه برتر در بین استان‌ها کسب کند.

روحانی فر، ارائه خدمات به ۴۰ هزار معتاد در ۲۱۵ مرکز درمانی (ترک اعتیاد)، پیگیری راه‌اندازی مراکز درمانی در شهرستان‌های مراوه‌تپه و گمیشان، کشف بیش از ۱۱ تن انواع موادمخدر و دستگیری ۱۵۶ قاچاقچی و سه هزار و ۸۲۱ خرده فروش مواد مخدر و نیز برپایی کارگاه‌های آموزشی با موضوع مضرات اعتیاد برای افزون بر ۲۰۰ هزار نفر برای گروه‌های مختلف مردم در محلات و ادارات سطح گلستان را از جمله عملکرد دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با موادمخدر استان طی سال ۹۹ برشمرد.

وی از شناسایی و بکارگیری ۳۵۹ نفر از افراد کارشناس، صاحب نظر، روان شناس و جامعه شناس در گلستان به منظور اجرای طرح‌های پیشگیری و درمان اعتیاد در گلستان خبر داد و گفت: این افراد از حوزه‌های علمیه، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش هستند که در برگزاری کارگاه‌های آموزشی این شورا برای گروه‌های هدف همکاری خواهند داشت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تحت شعاع قرار گرفتن برنامه‌های آموزش حضوری این شورا در مدارس استان، افزود: با این حال، تقاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش استان منعقد شده تا برنامه‌های آموزشی شورا از طریق برنامه شاد در ۷۸۸ مدرسه برای ۴۷ هزار دانش آموز، ۲ هزار و ۳۶۴ نفر از والدین آنها و بیش از ۲ هزار فرهنگی پوشش داده شد.

روحانی به همکاری ۸۶ تشکل مردم نهاد با شورا هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان درحوزه‌های فرهنگی، درمان و باز پروری، کاهش آسیب‌ها و صیانت از بهبود یافتگان و اشتغالزایی اشاره کرد و اظهار داشت که درسال جاری نیز از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استان به تناسب موضوع استفاده خواهد شد.

مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف دارد که در ۱۴ شهرستان تابعه آن زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha