نماینده مجلس:‌ شیوه مدیریت باید حل و فصل شود

شیراز- ایرنا - نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت:شیوه مدیریت نادرست اصلی‌ترین مشکل کنونی کشور است که باید به صورت اساسی حل و فصل شود.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی شامگاه چهارشنبه در نشستی با عنوان جایگاه جوانان در تحقق تمدن نوین اسلامی در شیراز، اظهار کرد: روش مدیریت کشور بر مبنای حل مسائل زودگذر و پرداختن به بحران های مقطعی طراحی شده است که این روش همواره تکرار می شود و با پرداختن به این مباحث تکراری هیچ وقت نمی توانیم به رفع مشکلات و اصلاح نهادهای بیمار بپردازیم.

وی بیان کرد:‌اگر همیشه گرفتار امروز باشیم، نمی توانیم آینده و فردای روشنی بسازیم. در واقع ما به جای آماده شدن برای رویارویی با مشکلات پیش روی کشور، به دنبال رفع مسائل کم‌اهمیت هستیم و همین مسئله باعث عدم توجه به موضوعات جدی تر و عمیق تر می شود.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: برای تغییر در این نگرش و ایجاد تحول در ساختار کشور باید نوع تفکر در جامعه متحول شود. باید این پرسش ها را مورد توجه قرار بدهیم که در حال حاضر جامعه به دولت چه نگاهی دارد و از نظر جامعه چه دولتی مورد قبول است؟ دولتمردان آینده نگر هستند یا فقط به حل مسائل کنونی می اندیشند؟

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت:‌همه دولت ها در آغاز فعالیت خود تلاش می کنند تا برای پیشبرد برنامه هایشان، قبل از هرچیز دلایل عدم موفقیت دولت های پیشین خود را ارزیابی کنند و به این چیستی بپردازند که چرا دولت های قبل نتوانسته اند موفق عمل کنند؟ در حال حاضر هم همین پرسش مطرح است که برای حل مسائل اساسی کشور چه باید کرد و از چه مسیری می توانیم مشکلات را برطرف کنیم؟

قاضی زاده هاشمی بیان کرد:‌اگرچه کشور ایران در مسیر شکل گیری انقلاب اسلامی، مجاهدت ها و سختی های بسیاری را متحمل شد و به دستاوردهای بزرگی هم رسید اما در حال حاضر در ابعاد مختلف وضعیت قابل قبولی ندارد، ما نه تنها آرمان های انقلاب را محقق نکردیم بلکه حتی نتوانستیم رضایت مردم را جلب کنیم.
وی اقتصاد نفت محور و وابستگی به سایر کشورها را محکوم به شکست دانست و یادآوری کرد: کشور ایران در برهه ای از زمان هیچ مشکلی برای فروش نفت نداشت و ما روزانه سه میلیون بشکه نفت به فروش می رساندیم. در آن زمان قیمت هر بشکه نفت بالای صد دلار بود و با توجه به اینکه سالانه درآمد قابل توجهی از محل فروش و صادرات نفت داشتیم. اما باز هم مشکلات کشور پابرجا بود و با تورم، بیکاری و معضلات ایجاد شده در سبک زندگی مان رو به رو بودیم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: متأسفانه در طول سال های گذشته روش ها و راه حل هایی که دولت ها برای برطرف کردن مشکلات کشور ارائه دادند، ناکارآمد بوده است.
وی گفت: متأسفانه مشکلاتی که پیش رویمان وجود دارد را نمی بینیم. این در حالی است که کشور ایران با سرعت زیادی در حال سالمند شدن است. صندوق های بازنشستگی در انتظار بحران ورشکستگی هستند. بیست درصد از جمعیت کشور در آینده ای نزدیک گرفتار تجرد قطعی خواهند شد و جمعیت روستایی به زیر بیست درصد رسیده است. اما ما چشمانمان را بر روی این مسائل بسته ایم و این مشکلات را نمی بینیم.
وی با تأکید بر اهمیت گفتمان سازی در جامعه، افزود: اگر دولتی با رویکرد گفتمان سازی روی کار بیاید اما نتواند به ترویج گفتمان خود در جامعه بپردازد، آن دولت با مقاومت رو به رو می شود و نمی تواند کاری از پیش ببرد.
قاضی زاده هاشمی به نقش پررنگ مردم در حکمرانی اجتماعی اشاره کرد و گفت: حکمرانی اجتماعی به این معناست که تصمیم گیری در امور را به مردم واگذار کنیم تا مردم با ارائه نظرات و پیشنهادات خود در امور عمومی کشور نقش آفرینی کنند.
وی افزود: مردم بر پایه فهم و علاقه ای که به نظام دارند نظرات و پیشنهادهای ود را ارائه می دهند و در چنین شرایطی گفتمانی ترین و قوی ترین دولت هم مجبور می شود از تفکر و نظر جامعه تبعیت کند.
قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: موفقیت های دولت در سایه تلاش و همراهی مردم رقم می خورد. اگر بهترین دولت مستقر شود اما سطح نگاه عموم مردم همزمان با دولت رشد پیدا نکند، اهداف دولتمردان محقق نخواهد شد.
وی به نقش خواص و گروه های مرجع در شکل گیری و هدایت جامعه به سمت امام اشاره کرد و گفت: برای هر تحولی، مقدمه اجتماعی آن ضروری است. جامعه باید تحول را بپذیرد و با آن همراه شود. نقش خواص در اینجا پررنگ می شود. در واقع والی و رهبر جامعه موضوع را مطرح می کند. خواص آن موضوع را به زبان و ادبیات عامه تبدیل می کنند و ترویج می دهند تا به عنوان وجدان و مطالبه عمومی نهادینه شود و قابلیت اجرایی شدن پیدا کند.
این فعال سیاسی ادامه داد: در حال حاضر دولتی انقلابی بر سر کار آمده است. انقلابی بودن این دولت در چند سطح قابل بحث است و در عرصه سیاسی به نحوه تعامل ما با نظام سلطه بستگی دارد که می توانیم نتایج آن را در مذاکرات بین المللی ببینیم.
قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: تمام شعارهای مبارزه با فساد و ایجاد عدالت و همچنین اصلاحات نهادی و ساختاری که باعث تغییر در چرخه و جریان زندگی مردم می شوند، زمانی که به مرحله عمل می رسند به دلیل خو گرفتن مردم به عادت های رفتاری یا به خطر افتادن منافع عده ای، تحقق پیدا نمی کنند.
این فعال سیاسی بیان داشت: ما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری چشم انداز و نظرگاهی را به مردم نشان دادیم و آنها را با مدل حکمرانی اجتماعی و پاسخگوسازی دولت آشنا کردیم اما برای ترویج و تبدیل کردن این دیدگاه به یک فرهنگ عمومی مسیری طولانی در پیش است. زیرا مردم شعارها و حرف های زیادی شنیده اند اما تاکنون آثار این شعارها را مشاهده نکرده اند. بنابراین یک عدم باور در مردم ایجاد شده است.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: اگر جریان انقلابی برنامه مطلوبی داشته باشد می تواند برنامه خود را بدون مانع داخلی اجرا کند اما این چهار سال مثل برق و باد می گذرد و باید این موضوع مهم را نیز مورد توجه قرار دهیم که‌ مردم انتظار دارند که دولت و انقلابیون از این فرصت به خوبی بهره ببرند و مشکلات کشور را برطرف کنند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه تناقض در جامعه باعث سردرگمی مردم می شود، عنوان کرد: باید تناقض را از بین ببریم. نباید آدرس اشتباه به مردم بدهیم. اگر مدعی هستیم این حکومت یک حکومت اسلامی است، پس نظام و قواعد ارزشی حاکم بر دستگاه های کشور و رفتار مدیران نیز باید اسلامی باشد،بین قول و عمل دولتمردان و دستگاه های اداری و اجرایی و شعارهای انقلاب و قانون اساسی و تمام ارکان نظام باید وحدت نظری و عملی ایجاد شود تا بتوانیم آثار و معجزه این وحدت را نظاره گر باشیم.
قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: دولت ضمن اینکه باید پاسخگوی نیازهای جدی روزمره مردم باشد باید به سمت اصلاح ساختارها حرکت کند و آنها را با ارزش های دینی انطباق دهد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: کار ما با برگزاری انتخابات و گزینش یک دولت خوب تمام نمی شود. اگر تک تک مردم احساس مسئولیت نکنند و در میدانی که نقش آفرین هستند کاری را پیش نبرند، برنامه هایمان تبدیل به عمل و عمل تبدیل به نتیجه نخواهد شد.
قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: همه مردم باید بدانند که شروع فعالیت های دولت منتخب آغاز جهادی بزرگ است. ما همه وظیفه داریم به دولت منتخب که دولتی برخاسته از انقلاب است، یاری برسانیم و شرایطی را فراهم کنیم تا این دولت در مسیری که انقلاب می پسندد، حرکت کند.
وی گفت: انتخابات تمام شد اما وظیفه ما نسبت به دین، کشور و انقلابمان تمام شدنی نیست. همه ما هر جا که هستیم باید احساس مسئولیت کنیم. ما برای بندگی آفریده شده ایم. بندگی و عبودیت خداوند متعال دفاع از ولایت، امامت و انقلاب است. امیدوارم با همت و تلاش بتوانیم در این مسیر گام برداریم و ادامه دهنده این راه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha