به گزارش ایرنا، حمزه علی کوهساری روز پنج شنبه در شورای مدیران کمیته امداد استان قزوین، اظهار داشت: سیاست کمیته امداد در گستره خدمت رسانی بر این مبنا استوار است که جایی که هیچ کس نمی رود و برای حضور سخت و دشوار است، حاضر شویم.
وی ادامه داد: کمیته امداد باید در هر نقطه ای که لازم است خدمتی به نیازمندان ارایه شود، حاضر باشد و در این میان خدمت رسانی توسط مردم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
این مسوول اضافه کرد: با ایجاد مراکز نیکوکاری زیرساخت حضور مردم در عرصه نیکوکاری بیش از پیش فراهم شده است ، حضوری که پیش از این وجود داشت ولی با فعالیت مراکز نیکوکاری ساماندهی و تقویت شد.
کوهساری افزود: در گذشته تشکیل هسته های مردمی برای خدمت به محرومان از طریق ظرفیت های مردمی مورد توجه بود و در این مراکز تنها کمک های مردمی جمع آوری می شد اما در مراکز نیکوکاری نه تنها کمک های مردمی جمع آوری می شود بلکه همان کمک ها توسط اعضای مرکز نیکوکاری برای نیازمندان هزینه می شود.
وی عنوان کرد: در زمینه تشکیل هسته های مردمی کمیته امداد استان قزوین عملکرد خوبی داشت و این روند مثبت را در راه اندازی مراکز نیکوکاری نیز شاهد بودیم که نشان دهنده ظرفیت های بالقوه مردم استان قزوین در امر انفاق و احسان دارد و از این رو انتظار از استان قزوین بالاست تا مشارکت مردمی را بیش از سطح فعلی چه به لحاظ کمّی و چه به لحاظ کیفی ارتقاء دهد و این امر از طریق ارتقاء مراکز نیکوکاری محقق خواهد شد.
این مسوول اظهارکرد: در ابتدای شکل گیری مراکز نیکوکاری کارکنان کمیته امداد امام (ره) در این مراکز فعالیت و حضور داشتند ولی از سال ۹۵ روند راه اندازی مراکز نیکوکاری تغییر کرد و دیگر کارکنان کمیته امداد امام (ره) در این مراکز و اداره آن حضور ندارند به طوری که ویژگی مردمی و کار جهادی به عنوان معیارهای برجسته در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.
مدیرکل هماهنگی شبکه های مردمی کمیته امداد تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که در روند راه اندازی مراکز جدید و ادامه فعالیت مراکز نیکوکاری از قبل راه اندازی شده باید مورد توجه قرار گیرد، توانمندسازی این مراکز است.
وی گفت: برای توانمندسازی این مراکز لازم است توسعه کمی و کیفی را شاهد باشیم و چنین رویکردی مستلزم ارتباط هرچه بیشتر این مراکز با حوزه های تخصصی کمیته امداد برای انتقال تجربه و دانش است.
کوهساری توضیح داد: باید در این ارتباط بستری فراهم شود که مرکز نیکوکاری به شناخت ملموس تر و دقیق تر از خدمات مورد نیاز محرومان دست یابند که چنین رویکردی به افزایش دریافت کمک های مردمی و ارتقای خدمات به نیازمندان کمک می کند.
وی با اشاره به فعالیت های انجام شده اعلام کرد: بررسی روند فعالیت های مراکز نیکوکاری نشان می دهد که سال ۹۲ تنها ۳۹۰ مرکز نیکوکاری در کشور داشتیم که در سال ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۴۳۲، ۵۲، ۷۵، ۶۹، ۵۸۸، یک هزار و ۸۱۶ و سه هزار و ۱۳۲ مرکز نیکوکاری جدید راه اندازی شده است.
این مسوول خاطرنشان کرد: بررسی درآمد مراکز نیکوکاری نیز نشان می دهد که سال ۹۵، ۹۶ و ۹۷ میزان کمک های مردمی جمع آوری شده در این مراکز ۲۲۰، ۳۲۰ و ۵۱۰ میلیارد تومان بوده است ولی در سال ۹۸ این درآمد به بیش از یک هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۹ به بیش از سه هزار میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است.
کوهساری ادامه داد: برای انجام هر کاری نیازمند سه اصل قانون، زیرساخت و منابع انسانی هستیم؛ در بخش ضابطه و زیرساخت بسترهای کار را مرور کردیم و در زمینه نیروی انسانی نیز بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت اعضای هیئت امنای مراکز نیکوکاری با این نهاد ارتباط دارند که ظرفیت گران سنگی برای خدمت رسانی به محرومان است.
وی بیان کرد: امروز شاهد حرکت جهادی و مردمی در مراکز نیکوکاری برای خدمت رسانی به محرمان هستیم که باید کمک کنیم تا از موازی کاری پیشگری و بر همکاری و هم افزایی پرداخته شود.
مدیرکل هماهنگی شبکه های مردمی کمیته امداد گفت: امروز شفاف سازی و نظارت بر کار مراکز نیکوکاری موجب رشد توأم با اعتماد مردم به این مراکز برای خدمت رسانی به محرمان شده است.
نظر شما