۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۲۶
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 84392559
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چرا حضور آمریکا در افغانستان منجر به توسعه این کشور نشد؟

تهران- ایرنا-طی دهه‌های اخیر نظریه پردازان غربی مدعی بودند حضور نظامی آمریکا در کشورهای دیگر منجر به توسعه و پیشرفت این کشورها شده است و از این طریق مداخلات نظامی آمریکا در کشورهای دیگر را توجیه می کردند اما تجربه افغانستان این نظریات را به شدت بی‌اعتبار کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آمریکا پس از ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان درحالی نیروهای خود را از این کشور خارج می‌کند که اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان در مقایسه با ۲۰ سال قبل بدتر شده است. تحلیلگران معتقدند که حضور نظامی ۲۰ ساله نیروهای آمریکایی جز میلیاردها دلار خسارت و کشته شدن تعداد زیادی از سربازان آمریکایی و اعضای ناتو، کشته شدن هزاران شهروند افغانستان دستاوردی نداشته است.

تا چند سال قبل نظریه پردازان حامی آمریکا مدعی بودند هرجا ارتش آمریکا رفته امنیت سرمایه گذاری و توسعه با خود برده است. تجربه افغانستان و عراق این نظریه را تا حد زیادی بی‌اعتبار کرده است. دموکراسی مد نظر آمریکا در افغانستان حتی به شکل ظاهری از ارگ حکومتی در کابل فراتر نرفت. سهم مردم افغانستان نا امنی و کشوری است که دچار فروپاشی شده است مقامات حکومتی مردم شهرها و شهرستانها را بدون حامی زیر سیطره طالبان رها می کنند. اگر آمریکا در ۲۰ سال اخیر در زمینه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی افغانستان سرمایه گذاری می‌کرد امروز افغانستان می‌توانست در مقابل افراطی گری و ترور بایستد اما تخریب زیرساخت‌های توسعه باعث شده مردم از شر فساد و بیکاری و دهها گرفتاری دیگر،‌به دام افراطی گری طالبان پناه ببرند. گفته می‌شود افغانستان هنوز هم به زیرساخت های ایجاد شده در دوران شوروی سابق وابسته است. عدم ایجاد زیر ساخت‌های امنیتی را می‌توان یکی از مهمترین مسائلی دانست که منجر به بازگشت طالبان شده است.

دونالد ترامپ با شعار پایان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا به کاخ سفید رفت. دولت آمریکا تلاش کرد با برگزاری مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان به درگیری‌ها پایان دهد، اما نه تنها مذاکرات به نتیجه نرسید،بلکه گفت و گوهای آمریکا با طالبان عاملی شد تا سایر گروه‌های مسلح فعال در افغانستان نیز با هدف سهم خواهی و شریک شدن در دولت آینده، اقدامات خرابکارانه خود را افزایش دهند. با وجود تمامی این مشکلات اکنون دولت بایدن در حال خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا چند روز پیش در یک کنفرانس خبری پس از پاسخ به چند پرسش درباره افغانستان و هنگامی که یک خبرنگار پرسش دیگری درباره خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پرسید، گفت «به تعطیلات نزدیک می‌شویم. دیگر درباره افغانستان پاسخ نمی‌دهم. درباره چیزهای خوب حرف بزنیم.» پاسخی که نشان دهنده غیر مسئولانه بودن رویکرد آمریکا در مقابل افغانستان و مردم این کشور است.

به گفته گروه تحقیقاتی «اقدام علیه خشونت مسلحانه»، در ۲۰۲۰ افغانستان بیش از هر کشور دیگری از دنیا شاهد مرگ با وسایل انفجاری بوده‌ است. القاعده، داعش و سایر گروه‌های پیکارجو از میان نرفته‌اند و شکی نیست که با خروج قریب‌الوقوع باقیمانده نیروهای نظامی غربی از افغانستان به بازگشت ترغیب خواهند شد.

سید رسول موسوی، دستیار وزیر امورخارجه و مدیر کل غرب وزارت امور خارجه کشورمان چندی پیش در واکنش به برنامه آمریکا برای خروج نیروهای نظامی از افغانستان از این تصمیم انتقاد کرده و گفته بود که آمریکا نباید به طور غیر مسئولانه از افغانستان خارج شود. موسوی گفت بود: کشوری که به کشور دیگری حمله می‌کند پیش از ترک این کشور، باید ساختارهای امنیتی و نظامی آن را احیا کرده باشد. این نه تنها خروج مسئولانه نیست، بلکه خیانت به منافع ملی یک کشور است.

با آغاز خروج غیر مسئولانه نظامیان آمریکایی و غربی از افغانستان که با پیشروی سریع طالبان در مناطق جنوبی، مرکزی و شمالی همراه بوده است، هجوم مردم برای دریافت گذرنامه برای خروج از این کشور شدت گرفته است. کارشناسان افغان می گویند اکنون که آمریکا افغانستان  را در آستانه یک  جنگ داخلی رها می کنند لازم است کشورهای همسایه و منطقه برای جلوگیری از یک جنگ داخلی در این کشور تلاش کنند.

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان هم در گفت وگو با «آسوشیتیدپرس» اعلام کرد که آمریکا برای مبارزه با افراط ‌گرایی و ایجاد ثبات به افغانستان آمده بود، اما پس از ۲۰ سال در دستیابی به اهدافش شکست خورد. او افزود:هم اکنون افراط  گرایی در بالاترین سطح خود در افغانستان وجود دارد و ترک نیروهای خارجی از افغانستان فاجعه  است.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح افغانستان در سفر اخیر خود به آمریکا گفت: ما نباید فراموش کنیم که القاعده در افغانستان به آن توانی رسیده بود که یک خطر واقعی و یک تهدید امنیتی برای آمریکا بود. این موضوع امروز نیز در افغانستان صادق است. اگر کشورمان بدون حمایت و بدون تعامل، کاملاً به حال خود رها شود، این خطر وجود دارد که بار دیگر به مرکزی برای گروه‌های تروریستی تبدیل شود.

از سوی دیگر دولت افغانستان خودکفایی و توانایی مدیریت وضعیت پیچیده کنونی را پس از خروج آمریکا ندارد. عدم اجماع سیاسی، فقر، فساد اداری و ضعف حاکمیت قانون نیز پس از حضور نیروهای خارجی مهم‌ترین چالش‌های دولت کنونی هستند.

خروج غیرمسئولانه آمریکا و متحدانش موجب افزایش سطح خشونت‌ها در افغانستان شده، اکنون مردم عادی برای دفاع از خود اسلحه بدست گرفته اند این موضوع با توجه به اختلافات قومی موجود در افغانستان یک زنگ خطر جدی به شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha