آیین بزرگداشت سپیده کاشانی و رونمایی از کتاب سپیده سخن برگزار شد

کاشان - ایرنا - آیین بزرگداشت و رونمایی از کتاب «سپیده سخن» گزیده‌ای از مقالات زنده‌ یاد سپیده کاشانی روز دوشنبه همزمان با گرامیداشت روز قلم در آیینی با حضور جمعی از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مفاخر فرهنگی و استادان عرصه ادبیات و شعر به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، کتاب «سپیده سخن»، (گزیده مقالات مرحومه سپیده کاشانی) به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان منتشر شد.

سپیده تجلی بانوی متعهد، با اخلاق و معنویت ایرانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این آیین با بیان اینکه سپیده کاشانی بانوی متعهد ایرانی در حوزه شعر و ادب با ویژگی‌های خاص در توجه به اخلاق، معنویت، حضور در صحنه‌های اجتماعی و دفاع مقدس است، اظهار داشت: برگزاری این روز و رونمایی از آثار این بانوی برجسته و بازخوانی آن اقدامی ارزشمند است.

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی با بیان اینکه انجمن آثار و مفاخر استان اصفهان هر ساله از شماری پیشکسوتان، فرهنگیان، اندیشمندان و هنرمندان  را در قالب برگزاری کنگره، جشنواره و همایش معرفی و تجلیل می‌کند، افزود: کاشان به عنوان یکی از شهرهای دارای مفاخر ارزشمند در گذشته و امروز، جزو شهرهایی است که به این موضوع از جمله با برگزاری همایش سپییده توجه جدی دارد.

مظهر توانایی‌های زن معاصر

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان نیز این خطه را نگین درخشان بر سپهر درخشان در قلب ایران به لحاظ حوزه جغرافیایی و فرهنگی دانست و گفت: منظومه شخصیت شعری سپیده کاشانی را باید در شاهراه مبارزات انقلابی دید که مثل حمید سبزواری و محمود شاهرخی در حلقه شاعران مبارز انقلابی قرار داشت و تاثیر و تاثرات از محافل آنها نماد و نمود تاثیرگذاری داشت.

میثم نمکی با بیان اینکه شعر سپیده مادرانه، سرشار از احساس صداقت و عاطفه،کلامش را تازه، نوبرانه و برخاسته از صمیمیت و دردمندی است، افزود: سپیده درد اجتماع را داشت و بدون اینکه شاعرگوشه‌نشین و خیال‌پردازی باشد با حضور اجتماعی برخاسته از مسوولیت اجتماعی، شناخت و تشخیص خود دوشادوش مردان شهر در انقلاب و جنگ حضور یافت.

وی با تاکید بر باورهای عمیق دینی، ارزش‌ها و مضمون‌های  اخلاقی، احساسی و عاطفی مبتنی بر بیداری و پایداری در شعر سپیده اظهار داشت: سپیده یکی از مظاهر توانایی‌های زن معاصر است، اگر زنان امروز میخواهند در حوزه‌های ادبی، فرهنگی و اجتماعی ظهور و افتخار کنند که پیش از انقلاب سپیده در این حوزه توانایی داشته است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با اشاره به اینکه وقار شعری سپیده متاثر از شخصیت و جوهره شعر وی و برخاسته از شوق شور و شعور است، اضافه کرد: این شاعر برجسته سرمایه فکری و معنوی حساس در آن مقطع زمانی است.

نمکی نامگذاری اماکن و مراکزی که می‌تواند یاد بزرگان عرصه فرهنگ، ادب و هنر را احیا کند خواستار شد و اظهار امیدواری کرد که موسسه‌های فرهنگی و هنری با نام مفاخر از جمله سپیده کاشانی با هدف زمینه‌سازی تکاپوی ویژه برای بانوان تاسیس شود.

میراث‌دار و میراث‌بان شعر، فرهنگ و ادبیات

همچنین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزاری رویداد بزرگداشت سپیده و یادکرد کوشش‌های وی را استمرار شناسایی شعر انقلاب اسلامی دانست و گفت: برگزاری این مراسم در نزدیکی سالگرد تولد زنده‌یاد بانو سپیده در اول مرداد ۱۳۱۵ شمسی برابر با هشتاد و پنجمین سالگرد تولد این بانوی فرهیخته، گرامی و ستوده بانویی که توانست میراث‌داری و میراث‌بانی شعر و فرهنگ و ادبیات جغرافیای ادبی کاشان را به نیکی و شایستگی به عهده بگیرد ستودنی است.

عبدالرضا مدرس‌زاده سپیده کاشانی، استاد مشفق و زنده‌یاد استاد صفا لاهوتی را سه شاعر برخاسته از کاشان در عصر انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: کوشش‌های این شاعران به همراه دیگر استادان فقید و برجسته از جمله مهرداد اوستا، محمود شاهرخی، ستوده، یاور همدانی، گلشن کردستانی و دیگر نامداران عصر از تالار وحدت و جلسه‌های شورای شعر تا مناطق عملیاتی دفاع مقدس نمود پیدا کرد.

وی پایمردیِ باور و اعتقاد این شاعران بویژه سپیده به عنوان تنها بانوی در شورای شعر وقت را به سبب علقه‌هایی که آنان به فرهنگ ایرانی، زبان فارسی و شعر معاصر داشتند یادآورشد و افزود: آنان کوشش می‌کردند این پایبندی و تمسک به شعر و ادبیات را در مسیر ارزش‌ها به کار ببندند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تصریح کرد: افرادی از جمله سپیده مانند بسیاری از شاعران و ادیبان متعهد که از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی که مسایل عقیدتی و باورمندانه را در زمره فعالیت‌های خود دنبال می‌کردند پس از تغییر مسیر باورها و آرمان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بعد از انقلاب یک شبه انقلابی نشدند.

مدرس‌زاده خاطرنشان کرد: افرادی همچون سپیده به آنچه که درباره حجاب، عفاف، پارسایی و پاکدامنی شخصیت زن می‌گفتند معتقد بودند و پیش از اینکه بسرایند به این ویژگی‌ها گرایش و اعتقاد داشتند.

وی با یادآوری اینکه امروز  وجود شاعران برجسته پس از مشفق و سپیده به نوعی محصول ممارست و کوشش سخاوتمندانه و پایمردی دور از بخل و ذمت سپیده است، گفت: سپیده  حتی در دهه اول انقلاب تکلیفش با خود مشخص است و رسالت هنری را خود را در دوران دفاع مقدس نیز انجام داد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، شعر سپیده با همین ساختار آیینی، سیاسی و انقلابی در قالب سنتی و نیمایی را در گروه شاعران تحول‌گرا و  ثبت شده در تغییر مسیر تحولات ادبی و سیاسی دهه ۶۰ و ۵۰ دانست و گفت: سپیده شاعری قابل تامل و شعر او مجموعه‌ای از باورها، رفتارها و سلوک پسندیده‌ای است که برای خرسند نگه داشتن نبوده است، بلکه درخشندگی و تابناکی او به اندازه کوشش وی در تحولات در دوره‌های بعد به یادگار و ماندگار خواهد بود.

در این آیین، حجت الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و فاطمه راکعی شاعر و پژوهشگر ادبی نیز درباره شخصیت علمی و ادبی مرحوم سپیده کاشانی صحبت کردند و کتاب گزیده مقالات سپیده کاشانی با عنوان «سپیده سخن» رونمایی شد. 

«سرور اعظم باکوچی» معروف به سپیده کاشانی، در سال ۱۳۱۵ در کاشان متولد شد.

سپیده کاشانی به ۲ شیوه کلاسیک و نو شعر می‌سرود و سروده هایش پس از وفاتش در ۲ کتاب «سخن آشنا» و «هزار دامن گل سرخ» به چاپ رسید.

این شاعر برجسته ۲۴ بهمن ۱۳۷۱ در سن ۵۶ سالگی دارفانی را وداع گفت و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha