زدودن غبار محرومیت از چهره آموزش سیستان و بلوچستان با مدرسه‌سازی

زاهدان- ایرنا- افزایش ۱۰ برابری اعتبارات مدرسه‌سازی و حضور بیش‌از ۱۲۰ مجموعه خیری مدرسه‌ساز در سیستان و بلوچستان نمونه بارز هم‌افزایی مردم و دولت در زدودن غبار محرومیت و کمبودها از چهره این استان است.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان استانی است که پس از طی سال‌ها محرومیت تاریخی در آستانه تحولاتی بزرگ قرار دارد. استانی مرزی با پتانسیل‌های بالای اقتصادی که نیازمند توسعه زیرساخت‌های فراوان است و در چند سال گذشته تلاش‌های فراوانی برای ایجاد زیرساخت لازم در زمینه های مختلف در این استان انجام شده است.

توسعه فضاهای آموزشی یکی از این زیرساخت‌های اصلی است که در واقع به منظور توسعه فرصت آموزش در این استان پهناور در دستور کار دولت قرار گرفته است چرا که آموزش سنگ بنای همه تحولات بعدی در این منطقه خواهد بود.

استانی که سرانه فضاهای آموزشی در آن به ازای هر دانش آموز ۳.۳ مترمربع است و با میانگین کشوری فاصله فراوان دارد اما افزایش ۱۰ برابری اعتبارات نوسازی مدارس از ۹۶ تا ۹۹ در این استان نشان می‌دهد دولت اولویت خود در سیستان و بلوچستان را تشخیص داده است.

همچنین در سال گذشته، ۷۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان تخصیص یافت که در نوع خود بی نظیر است.

از طرفی حضور چشمگیر خیران در سیستان و بلوچستان سبب ایجاد نهضت مدرسه سازی شده به طوریکه در سال ۹۰ از لحاظ پذیرش تعهد خیرین در امر مدرسه‌سازی، استان در رتبه ۲۸ قرار داشت؛ اما در سال ۹۸در جشنواره خیرین مدرسه ساز موفق به کسب رتبه سوم شد و هم‌اینک بیش‌از ۱۲۰ مجموعه خیریه در زمینه مدرسه سازی در این استان فعالیت دارند و در ۱۰ سال گذشته ۵۷۰ میلیارد تومان از اندوخته‌های خود را صرف مدرسه سازی در این نقطه از ایران اسلامی کرده‌اند.

طبق تفاهم مبادله شده بین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و نیروی زمینی سپاه پاسداران ۲۰۰ مدرسه با اعتبار ۹۹میلیارد تومان در ۲۰۰ نقطه صعب العبور سیستان و بلوچستان درحال ساخت است که با اتمام آن طی سال تحصیلی آینده ۹۰۰ کلاس درس جدید به آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تحویل خواهد شد.

اما با وجود همه اقدامات انجام شده در زمینه مدرسه سازی یکی از مهمترین معضلات پیش روی سیستان و بلوچستان در حوزه دانش آموزی افزایش آمار جمعیت و موالید است که به طور میانگین در هر سال ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر دانش آموز در این استان وارد بدنه دستگاه تعلیم و تربیت می شوند و این موضوع سبب می‌شود با وجود رکورد ساخت روزانه سه کلاس درس همچنان مشکل کمبود فضای آموزشی در این استان وجود داشته باشد.

به گفته مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، روزانه حدود سه کلاس در سیستان و بلوچستان توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ساخته می‌شود اما هیچ تغییری در سرانه فضای آموزشی این استان به وجود نمی‌آید؛ این در حالیست که بعد از زلزله کرمانشاه هر روز یک کلاس درس در این استان ساخته می‌شود و این موضوع سبب شد تا سرانه فضای آموزشی این استان ۰.۶ متر مربع افزایش یابد.

با این حال به گفته واعظ مهدوی رییس شورای عالی هاسب (همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان) با توجه به نرخ رشد جمعیت دانش آموزی در این استان سالانه برای حفظ شاخص‌ نگهداشت دانش آموز به ساخت ۲ هزار کلاس درس نیاز است.

نهضت مدرسه‌سازی در سیستان و بلوچستان؛ نماد همت خیران و حمایت دولت

ساخت ۵ هزار و ۱۵۱ کلاس جدید در سیستان و بلوچستان طی سه سال

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سرانه فضای آموزشی استان را ۳.۳ متر مربع اعلام کرد و اظهارداشت: با همه تلاش‌های صورت گرفته این نرخ در سه سال اخیر به صورت منسجم و شکل یافته، جهش چشمگیری داشته و نسبت به سنوات گذشته اتفاقات مثبت و ارزنده‌ای رقم خورده است.

حمیدرضا رخشانی به ساخت فضاهای آموزشی در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر، پنج هزار و ۱۵۱ کلاس درس در استان احداث و یا در حال ساخت است که در ارتقای شاخص نگه‌داشت دانش آموزان کمک شایانی کرده است.
وی گفت: نرخ ماندگاری دانش آموزان در سال  ۹۷-۹۸، در سیستان و بلوچستان ۳۶ درصد و در کشور ۷۰ درصد بود که این نرخ در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در استان به ۴۲.۲۵ ارتقا یافته است.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به بیان پنج عامل مهم در افزایش نرخ ماندگاری دانش آموزان اشاره کرد و گفت: تامین نیروی انسانی، ساخت فضای آموزشی، ایجاد مدارس شبانه‌روزی، توسعه طرح روستا مرکزی و راه‌اندازی رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه ای در ارتقا این مولفه تاثیر بسیار زیادی داشته است.

وی افزود: یکی از مهمترین معضلات پیش روی سیستان و بلوچستان در حوزه دانش آموزی افزایش آمار جمعیت و موالید است که به طور میانگین در هر سال ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر دانش آموز در این استان وارد بدنه دستگاه تعلیم و تربیت می‌شوند.

رخشانی ادامه داد: ۲۰۰ پروژه تعهد شده توسط جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با در نظر گرفتن اولویت‌ها و نیازسنجی صورت گرفته به صورت عادلانه بین شهرستان‌ها و مناطق استان توزیع شده و عملیات اجرایی آن یا در حال احداث است یا آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه ساخت و ساز مدرسه در سیستان و بلوچستان انجام گرفته، تهیه و تدوین سند توسعه فضاها بوده که با هدف تحقق اهداف تعریف شده در این سند، ساماندهی و انسجام مجموعه‌های خیری صورت گرفته تا به این روش بتوانیم بهتر و دقیق ترعمل کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به معضل حاشیه‌نشینی در برخی شهرهای استان خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت حاشیه شهرها، پراکندگی جمعیت و وسعت استان که ۱۱.۵ درصد از مساحت کشور و به اندازه وسعت چهار استان است از جمله چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش در توسعه و تحقق عدالت آموزشی است.

وی اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود تا افق سال ۱۴۰۵ آمار دانش آموزان سیستان و بلوچستان به یک میلیون و ۱۱۱ هزار نفر برسد که با این رقم حدود ۱۵ هزار و ۷۱۶ کلاس درس کمبود خواهیم داشت و در حوزه نیروی انسانی نیز رقمی نزدیک به ۱۸ هزار نفر نیرو نیاز خواهیم داشت.

رخشانی بیان کرد: اگرچه در حوزه آموزش و پرورش، سیستان و بلوچستان تبدیل به کارگاه ساخت و ساز مدرسه شده و نهضت مدرسه سازی به راه افتاده است اما با لحاظ همه مولفه‌های یاد شده هنوز هم نیاز به عزم و اراده محکمتر و ورود جدی همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت وجود دارد.

نهضت مدرسه‌سازی در سیستان و بلوچستان؛ نماد همت خیران و حمایت دولت

رکورد ساخت روزانه سه کلاس درس در سیستان و بلوچستان

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان ۱۰ درصد مدارس کشور در این استان ساخته می‌شود و رکورد ساخت روزانه سه کلاس درس در نوع خود کم نظیر است.

احمد علی موهبتی اظهارداشت: توجه به زیرساخت‌های پایدار، عمران و آبادانی و ارتقاء شاخص‌های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد.

وی افزود: از آنجایی که سیستان و بلوچستان در آستانه یک تحول بزرگ و عظیم قرار دارد شرایط مهاجرپذیری روز به روز در حال افزایش و رشد است و این موضوع کار در حوزه آموزش و پرورش را سنگین و سخت کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: خیرین از سال ۹۲ به بعد ۱۰ برابر مشارکت در ساخت و ساز داشته‌اند و با تلاش جهادگونه این عزیزان در حداقل زمان، پروژه ها تحویل می‌شود.

وی گفت: علاوه بر نهضت مدرسه سازی در حوزه خیرین، در حوزه دولت نیز از سال ۹۶ تا ۹۹ رشد اعتبارات ۱۱ برابر شده است.

موهبتی خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش به همه جوانب کار در این دستگاه توجه کرده و تلاش مضاعف و سنگینی در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها در این نهاد فرهنگی در جریان است.

وی اظهار امیدواری کرد که نهضت بزرگ مدرسه سازی و فرآیندهای دیگر در آموزش و پرورش تغییرات عمده و عمیقی را در توسعه جامعه به دنبال خواهد داشت و زمینه رشد و تعالی همه جانبه آحاد جامعه را فراهم خواهد کرد.

نهضت مدرسه‌سازی در سیستان و بلوچستان؛ نماد همت خیران و حمایت دولت

ساخت ۶۱ درصد مدارس سیستان و بلوچستان با همت خیرین 

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز سیستان و بلوچستان اظهارداشت: طی۱۰ سال گذشته اقبال و استقبال خیرین مدرسه ساز بسیار قابل تحسین بوده  به طوریکه در این مدت ۵۷۰ میلیارد تومان از اندوخته‌های خود را صرف مدرسه سازی در این استان کرده‌اند.
اسداله سیرجانی افزود: از مجموع ۶ هزار و ۲۶۷ کلاس ساخته شده در سیستان و بلوچستان، سه هزار و ۸۴۶ معادل ۶۱ درصد کلاس‌های درس استان به صورت مشارکتی و مردمی ساخته شده است.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۰ از لحاظ پذیرش تعهد خیرین در امر مدرسه‌سازی، سیستان و بلوچستان در رتبه ۲۸ قرار داشت؛ اما در سال ۹۸ این استان در جشنواره خیرین مدرسه ساز موفق به کسب رتبه سوم شد.
رییس مجمع خیرین مدرسه ساز سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سالجاری ۸۳ درصد کلاس‌های ساخته شده به همت خیرین ساخته شده است، تصریح کرد: امسال موفق شدیم یک‌هزار و ۶۳ کلاس در قالب پروژه‌های دولتی، مردمی و مشارکتی را به آموزش و پرورش استان تحویل دهیم.
وی خاطر نشان کرد: در کنار خیرین، دولت هم اعتبارات مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان را افزایش داد، به طوریکه در طول سال‌های ۹۳ تا ۹۹، هزار و ۶۵۶ میلیارد تومان از منابع ملی و استانی در این استان صرف ساخت مدرسه شده است.
سیرجانی ادامه داد: این افزایش اعتبارات سبب شده علاوه‌بر پروژه‌های تحویل شده، ۲ هزار و ۳۴۵ کلاس دیگر در دست اجرا داشته باشیم که بزودی تحویل آموزش وپرورش خواهد شد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۰  مدرسه خشت و گلی با ۱۷۴ کلاس جمع آوری شده، گفت: در سیل سال گذشته ۹۵ کلاس به طور کامل تخریب شد که با مشارکت خیرین در دست ساخت بوده، همچنین ۲۷۰ مدرسه خسارت دید که با اعتبار ۳۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات آسیب‌های اجتماعی در حال ترمیم است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات انجام شده هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم چرا که رشد سالانه دانش آموزی در این استان بیش از چهار  درصد است و سالانه به طور میانگین ۳۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی سیستان و بلوچستان افزوده می‌شود.
رییس مجمع خیرین مدرسه ساز سیستان و بلوچستان اظهارداشت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب از نظر سرانه فضای آموزشی در استان به ۱۲ هزار کلاس درس دیگر نیاز داریم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha