به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از بنیاد سعدی، محتوای سامانه آموزش مجازی «چارچوب» بر اساس جلد اول مجموعه چارچوب (از کتب بنیاد سعدی) تهیه و طراحی شده و بیش از ۱۰۰ ویدئوی آموزشی ۵ دقیقهای دارد. این مجموعه طوری طراحی شده تا زبانآموزان بتوانند در فضایی تعاملی همزمان و غیرهمزمان، بدون همراه داشتن کتاب یا حضور در کلاس درس، کتاب چارچوب را مطالعه کنند.
این سامانه یک دوره آموزشی کامل محسوب میشود که زبانآموزان میتوانند هر ترم در آن ثبت نام کنند و آموزش ببینند و در این مسیر از پشتیبانی علمی مدرسان و کارشناسان بهره خواهند برد.
این سامانه به صورت برخط (آنلاین) است و در گام اول اجرای دورههای چارچوب، زبانآموزان توسط مدرسان خود در این سامانه عضو میشوند. مدرسان در هر جای دنیا که باشند، میتوانند وارد سامانه شوند و فرم درخواست عضویت در سامانه را تکمیل و پس از تأیید کارشناس مربوطه به صفحه مدیریتی خود در سامانه دسترسی پیدا کنند و زبانآموزان خود را نیز عضو کنند تا از محتوای این سامانه بهره ببرند. در این روش، زبانآموزان تحت پشتیبانی علمی معلم خود قرار خواهند گرفت.
«وجود بیش از ۱۰۰ قطعه ویدئوی آموزشی کوتاه همراه با تمرینهای تشخیصی و تولیدی»، «داشتن برنامه درسی دقیق و نقشه محتوایی مشخص»، «سادگی ساختار و محتوا»، «چینش محتوا براساس پرکاربردترین کارکردهای زبانی»، «تمرکز بر هر چهار مهارت زبانی با تکیه بر مؤلفه دستور و فعالیتهایی در راستای تقویت آنها» و «امکان ارائه بازخورد اصلاحی به تکالیف تولیدی زبان آموزان» از جمله ویژگیهای استفاده از سامانه آموزش مجازی زبان فارسی «چارچوب» است.
رئیس بنیاد سعدی در مراسم رونمایی از این سامانه عصر سهشنبه (۱۵ تیر) با حضور مدیران شرکت «رایا کتاب» همکار توسعهدهنده آن و معاونان بنیاد سعدی همچنین حضور مجازی بیش از ۲۰۰ نفر از مدرسان و مخاطبان از سراسر جهان اظهار داشت: این مجموعه نرم افزارهای آموزش زبان فارسی ما را سریعتر به اهدافمان در آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان میرساند.
غلامعلی حدادعادل با اشاره به تجربیاتش در زمان تصدی سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش به عنوان مسئول برنامهریزی و تألیف کتاب برای دانش آموزان، گفت: در آن سالها مشکل ما این بود که هنگام تغییر یک کتاب، باید به حداقل ۱۰۰ هزار معلم در سطح کشور آموزش میدادیم. چنین کاری صدها برابر تألیف کتاب هزینه و زحمت داشت و به سختی اجرایی میشد؛ بنابراین همیشه آرزو داشتم آموزش ضمن خدمت پابهپای تغییرات کتاب درسی به ما کمک کند. حالا با پیشرفت فناوریهای آموزشی و الکترونیکی میبینم یکی از بزرگترین آرزوهای ما در دسترس است.
با استفاده از فناوریهای آموزشی جدید، دسترسی همه به امکانات آموزشی تقریباً یکسان میشود.
کار علمی مبتنی بر دستور زبان فارسی در «چارچوب»
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز گفت که راهاندازی سامانه آموزش مجازی زبان فارسی چارچوب حاصل تلاش دوجانبه بخش خصوصی و دولتی است. یکی از فعالان بخش خصوصی با علاقهمندی فوقالعادهای وارد این موضوع شد و نشان داد برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان اولویت اول درآمد نیست، بلکه عشق به زبان فارسی و ایران است.
رضا مراد صحرایی افزود: امروز شاهد کار میان رشتهای و جمعی میان تخصصهای مختلف هستید که جای تحسین دارد و این سامانه خدمتی از سوی بنیاد سعدی در مرحله اول به مدرسان زبان فارسی است.
وی خاطرنشان کرد: این سامانه همچنین در مرحله دوم در دسترس زبان آموزانی قرار میگیرد که به هر دلیلی به امکانات آموزشی دسترسی ندارند، چون رایزنیهای فرهنگی به عنوان نمایندگان بنیاد سعدی، معمولاً در پایتخت کشورها حضور دارد و در باقی شهرها دفتر و رایزنی نیست.
این نخستین کار علمی در فضای مجازی مبتنی بر رویکرد دستور آموزشی است. آزمون این سامانه، هم دانش و هم کنش زبان فارسی را میسنجد که مشابه آن را در سامانه دیگری ندیدم. ویژگی دیگر این سامانه آن است که آزمون آن در نهایت منجر به دریافت یک مدرک بینالمللی میشود.
چارچوب آخرین سامانه در زمینه آموزش مجازی زبان فارسی است
مدیر آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی بنیاد سعدی نیز اظهار داشت: از محتوای استاندارد مجموعه کتاب چارچوب در این سامانه استفاده کردیم. روش کار و فعالیت سامانه آموزش مجازی زبان فارسی چارچوب شامل چند فعالیت اصلی است؛ مرحله اول مربوط به ۱۰۳ ویدئوی آموزشی، تمرینهای مروری هر درس و آزمون پایان دوره است.
احسان طوفانی نژاد، افزود: این ویدئوها تعاملی و به صورت پرسش و پاسخ است که کاربر باید به سؤالات جواب بدهد و علاوه بر اینکه مدرس تدریس انجام میدهد، در کنار آن محتوای آموزشی دارد که موجب غنای یادگیری میشود.
مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی یادآوری کرد: یکی از مهمترین ملاکها و اثرگذاریها در یادگیری بازخوردهای تأییدی، ترغیبی و اصلاحی است. همه این بازخوردها شامل دو نوع است؛ سیستمی که سامانه به طور هوشمند تصحیح میکند و جواب میدهد و یکی دیگر بازخورد با عامل انسانی برای افزایش احساس حضور است؛ یعنی مدرس به عنوان پشتیبان علمی پاسخها را گوش میدهد و جواب آن را برای کاربر میفرستد.
وی در مورد نوع نظارت بر سامانه آموزش مجازی زبان فارسی چارچوب گفت: از چهار گروه مؤلفان، متخصصان آزفا، مدرسان و کاربران درخواست کردیم نظارت بر سامانه محتوایی و تخصصی تمام موارد آموزشی در چارچوب را داشته باشند تا با کمترین مشکل روبهرو باشیم.
طوفانی نژاد خاطر نشان کرد: برای راه اندازی سامانه زمانی را به بهرهبرداری آزمایشی با کمک مدرسان زبان فارسی از کشورهای مختلف صرف کردیم و بازخوردها دریافت شد و از کمک آنها تشکر می کنیم. امروز نیز از اولین مرحله سامانه آموزش مجازی زبان فارسی چارچوب رونمایی میشود.
سههزار ساعت برنامهنویسی برای راهاندازی «چارچوب»
مدیر شرکت رایا کتاب در این مراسم گفت: در دهه ۸۰ میلادی آموزش و یادگیری الکترونیکی به وجود آمد و اکنون شیوع کرونا ضرورت آموزش از راه دور را فراگیر و عمومی کرده است. در دسترس بودن و اثربخشی از جمله مزایای استفاده از چنین فناوریهایی است.
علی پرهام نیا، با اشاره به فعالیتهای شرکت متبوعش در حوزه آموزش مجازی درباره چگونگی راه اندازی سامانه مجازی چارچوب گفت: حدود سه هزار ساعت کار برنامهنویسی برای تولید اولیه این سامانه انجام شد و این سامانه یک وب اپلیکیشن است و نیاز به نرمافزاری غیر از مرورگر ندارد و قابل استفاده در تمام دستگاههای الکترونیکی است. در این سامانه کارپوشهای برای کاربران نگهداری میشود و امکان برنامهریزی متنوعی را در اختیار مدرس میگذارد.
نظر شما