۱۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۴
کد خبر: 84397811
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

مراسم بزرگداشت فتح مهران در قم برگزار شد

۱۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۴
کد خبر: 84397811
مراسم بزرگداشت فتح مهران در قم برگزار شد

قم-ایرنا-مراسم بزرگداشت فتح مهران و رونمایی از یادمان عملیات غرور آفرین کربلای یک شامگاه پنجشنبه با حضور جمعی از مسوولان کشوری و لشگری در باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، در بخشی از این مراسم، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح از حمایت کامل از ساخت سریال یا فیلم سینمایی عملیات کربلای یک و مستند این عملیات خبر داد. گفتنی است طرح فیلمنامه عملیات کربلای یک پس از نگارش برای ساخت به تصویب رسانه ملی رسیده است.

در ادامه این مراسم، جانشین وقت لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) در جنگ تحمیلی در این آیین بیان کرد: رزمندگان ایرانی در عملیات والفجر ۸ که به فتح فاو معروف است گلوگاه دشمنان برای استفاده از آب های آزاد را مسدود کردند و حیثیت رژیم بعث بصورت جدی مورد تهدید قرار گرفت.

سردار احمد فتوحی اضافه کرد: بامداد ۲۸ اردیبهشت ۶۷ رژیم بعث با همیاری سایر دشمنان مهران را اشغال کرد و از فردای آن روز شروع به رجزخوانی علیه ایران نمود، صدام جمهوری اسلامی را تهدید کرد تنها در صورت خروج ایران از فاو حاضر به عقب نشینی از مهران خواهد بود.

وی یادآور شد: پس از اشغال مهران،امام راحل نسبت به آزادسازی مهران تاکید کردند و همین مساله نیرو و انگیزه وصف ناشدنی به رزمندگان جنگ به ویژه لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) داد که مقدمه فتح مهران و بیرون راندن متجاوزان از خاک وطن شد.

یکی از رزمندگان وقت گردان رسول اکرم(ص) نیز طی سخنانی با اشاره به گوشه ای از خاطرات روزهای پایانی منتهی به عملیات کربلای یک اظهار کرد: رزمندگان برای رسیدن به محل آغاز عملیات مجبور به عبور از شیاری بودند که به دلیل تراکم جمعیت و گرمای شدید هوا شرایط دشواری را بوجود آورده بود.

رضا خاکبازان اضافه کرد: شهید ابراهیم جنابان از شهدای قمی در عملیات با لب های خشکیده خود از یکی از رزمندگان طلب آب کرد و قبل از شهادت صرفا جرعه ای آب برای تر شدن لب هایش نوشید و دقایقی بعد جام شهادت را سر کشید.

حجت الاسلام صمدی از رزمندگان جنگ تحمیلی نیز گریزی به عملیات کربلای یک زد و ابراز داشت: عطش، تشنگی و گرمای شدید شیار آبزیادی به واقع صحنه ای از کربلا بود.

وی ابراز داشت: در بخشی از عملیات با رفتن پای یکی از رزمندگان بر روی مین، منورهای دشمن روشن شد و آنها متوجه حضور نیروهای ایرانی شدند و در کمتر از ۳۰ ثانیه دسته شهید حسین کرمانی مانند برگ پاییز با شلیک مستقیم رگبار دشمن با لب تشنه در کنار جاده نقش بر زمین شدند.

در بخش پایانی این مراسم یادمان نماد شیار آب زیادی در عملیات کربلای یک به همراه دو عنوان کتاب اینفوگرافی و نقش لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) در عملیات کربلای یک و رزمندگان کربلای یک رونمایی شد.

گفتنی است در عملیات فتح مهران لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) نقش ویژه ای داشته و مجاهدت های بیشماری از رزمندگان قمی در دل تاریخ جنگ تحمیلی به یادگار مانده است.

مراسم بزرگداشت حماسه فتح مهران و رونمایی از یادمان عملیات غرور آفرین کربلای یک  با حضور فرماندهان ، مسوولان و پیشکسوتان دفاع مقدس شامگاه پنجشنبه بارعایت پروتکل های بهداشتی در باغ موزه دفاع مقدس در فضای باز برگزار شد./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha