۲۲۰ هزار هکتار جنگل بلوط در کهگیلویه و بویراحمد دچار خشکیدگی شد

گچساران- ایرنا- رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۲۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط این استان بر اثر تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پی در پی، نفوذ ریزگردها و شیوع آفت دچار خشکیدگی شده است.

جواد رحیمیان روز یکشنبه در گفت و گو  با خبرنگار ایرنا افزود:  این درختان دچار آسیب ۲۵ تا ۱۰۰  درصد شده اند و نهال های جدید در این مناطق کشت و جایگزین می شود.

وی بیان کرد: در ۸۰ درصد  از این جنگل ها به دلیل  سخت گذر بودن  و قرار گرفتن در مناطق کوهستانی امکان اجرای عملیات اصلاحی وجود ندارد.

رحیمیان ادامه داد: در راستای صیانت از جنگل های این استان انجام عملیات اصلاحی در۴۰۰ هکتار از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته با اعتباری بیش از ۱۲ میلیارد ریال انجام شد.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال عملیات اصلاحی در یکهزار هکتار از جنگل های این استان انجام شود.

 رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:  برای هر هکتار از این طرح بیش از۲۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

وی گفت: تاکنون در سه هزار هکتار از نقاط بحرانی مانند خاییز، بوستان، تنگ تامرادی و دمچنار کار اجرایی در زمینه پیشگیری و مهار خشکیدگی بلوط انجام شده است 

رحیمیان اظهار داشت: از زمان شناسایی کانون های خشکیده بلوط در این استان  اقدامات مختلف بیولوژیکی و کاهش تنش رطوبتی کوتاه و بلند مدت در استان انجام گرفته که این روند تا کنترل کامل خشکیدگی درختان بلوط در استان ادامه دارد.

رحیمیان گفت: هرس و قطع بافت های آسیب دیده ناشی از خشکیدگی یا بیماری های دیگری چون زغالی، خروج بافت های آسیب دیده از جنگل و معدوم سازی آنها، تولید نهال و بذرکاری و ایجاد سامانه های سطوح آبگیر باران از جمله فعالیت های مربوط به احیای درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی گفت: ۳۶۰ هزار اصله  نهال در سه شهرستان کهگیلویه، بویراحمد و گچساران از نوع کنار، کهور، اکالیپتوس و تعدادی از گونه های زاگرسی اعم از بلوط، بنه، زالزالک و گلابی وحشی سال گذشته تولید شد.

رحیمیان  با اشاره به اینکه بخشی از جنگل های استان هرساله به دلایلی مانند آتش سوزی دچار آسیب می شود افزود: سالیانه بخشی از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد با غرس نهال ترمیم می شود.

وی تصریح کرد: ۱۰ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های این استان امسال  نهالکاری و بذرکاری خواهد شد.

رحیمیان گفت: بیش از ۳۰ هزار هکتار هم اکنون جنگل دست کاشت در این استان وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و۸۸۰ هزار هکتار جنگل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha