به گزارش ایرنا، ایجاد گذرگاهها و پلها برای عبور از درهها و رودخانهها یکی از مهم ترین رکن و نیاز در امر حمل و نقل به شمار میآید و با توجه به گسترش ابعاد گوناگون ارتباطات انسانی و تاثیرات آن بر اهداف توسعه شهری نقشی مهم دارد.
پل کمربندی قدیم گناوه که به پل" سیدرضا " معروف است قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد که با گذشت زمان بویژه پایههای فلزی آن مستهلک شده است و بواسطه عرض کم و تردد زیاد بویژه در فصل بهار و زمستان پاسخگوی این حجم از ترافیک نیست.
این پل که در مدخل ورودی شهرستان گناوه از سمت جاده حرم به حرم، محل عبور مسافران و گردشگران از سمت شهرستان دیلم و استان خوزستان در شمال به شهرهای جنوبی استان بوشهر واقع است به عنوان مسیر کمربندی قدیمی و جایگزین از آن استفاده می شود.
وجود این پل باعث شده است تا خودروهای سنگین و اتوبوسهای برون شهری به داخل مرکز شهر که میتواند ترافیک و مزاحمت ایجاد کند ، ورود نکنند و در این نقطه عبور کنند.
باتوجه به اینکه پل یادشده بویژه پایههای آن در عمل مستهلک و فرسوده شده و هر لحظه امکان فرونشست آن وجود دارد، احتمال بروز حادثه غیرقابل پیش بینی و ریزش آن دور از انتظار نیست.
برای جلوگیری از آسیبها و حوادث دلخراش به هموطنان و شهروندان گناوهای، باید هرچه سریعتر مسؤولان مربوطه چاره اندیشی کنند و ساخت پل جدید را شروع کنند.
همچنین این پل یکی از راههای دسترسی مردم شهرستان به آرامگاه مرحوم سید رضا و قبرستان جدید گناوه است که در روزهای آخر هفته دارای حجم ترافیکی بسیار شدیدی میشود و به علت عرض کم ، تردد دو وسیله نقلیه به طور همزمان بر روی آن امکان ندارد.
وضعیت این پل به گونه ای است که احتمال فرونشست آن بعید نیست و حتی در هفته گذشته حفر گودال روی آن محور کمربندی در فضای مجازی انتشار یافت و بلافاصله توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای ترمیم شد اما چنین وضعیتی نشان دهنده خطرناک بودن این نقطه پرتردد است و زنگ خطر بروز حوادث دلخراش را به صدا در آورده است.
این پل روی "دره گپ" یکی از خطرناک ترین رود های فصلی احداث شده است و در فصل زمستان با طغیان رودخانه های بالادست، بیشتر مواقع دچار آبگرفتکی می شود و مسیر خودروها را مسدود می کند.
اگرچه این پل گهگاهی بهسازی میشود اما به دلیل غیراستاندارد بودن ، این شیوه دیگر پاسخگو نیست.
ساخت پل استاندارد و مناسب یکی از خواستههای دیرینه مردم این منطقه است و امیدوارند مسئولان مربوطه تا دیر نشده و حوادث مرگباری در این نقطه صورت نگرفته، چاره اندیشی کنند.
فرمانده پلیس راه گناوه گفت: پل فلزی کمربندی قدیم این بندر فرسوده شده و وضعیت خطرناکی دارد و به یک نقطه حاثه خیز درآمده است.
سرهنگ اسدالله توللی افزود: این پل در فصل زمستان و زمان وقوع سیل دچار آبگرفتگی شدید میشود و در صورت تکرار، احتمال ریزش پایههای آن وجود دارد.
وی اضافه کرد: در وهله اول این پل باید بازسازی شود و در وهله دوم باید یک پل جدید که نیاز به اعتبار بالایی دارد، احداث شود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گناوه گفت: محور کمربندی قدیم گناوه حدفاصل میدان بسیج تا سه راهی والف که در حوزه راهداری است در سال گذشته برای افزایش ایمنی، تعریض شد و پس از آن عملیات خط کشی و نصب علائم ایمنی نیز صورت پذیرفت.
سید ابوالحسن علوی افزود : پل فلزی سید رضا نیز با توجه به قدمت بالای ساخت آن که توسط شرکت نفت انجام گرفته به علت فرسودگی بویژه در قسمت دال بتنی پل برخی مواقع دچار نشست و ناهمواری در سطح آن میشود که این موضوع مستمر توسط اکیپ راهداری شهرستان رفع نقص میشود.
وی اظهارداشت: باتوجه به وضعیت کنونی پل، ماشینهای با بار ترافیکی سنگین از پایین و کنار گذر آن عبور میکنند و ماموران این اداره در منطقه برای نظارت حضور مییابند.
علوی گفت: این اداره در حد امکانات شهرستان، اقدام به بهسازی و اصلاح آن کرده و در این زمینه گرفتن پیمانکار برای ترمیم دال آن را در دستور کار قرار داده است که بزودی اجرایی میشود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای گناوه گفت: کار مطالعاتی احداث پل جدید در دست اجرا است که پس از برآوردمالی در صورت تامین و تخصیص اعتبار اجرایی خواهد شد.
وی بیان کرد: برای احداث پل جدید به بیش از ۲۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز است.
شهرستان گناوه از نقاط گردشگرپذیر و تجاری استان بوشهر و در مسیر محورهای مهم ارتباطی کشور قرار دارد.
این شهرستان از سمت شمال به شهرستان دیلم در همسایگی استان خوزستان، غرب به دریا، جنوب به مرکز استان بوشهر و فارس و شرق به استان کهگیلویه و بویراحمد متصل است.
نظر شما