مسئولان حوزه حجاب دنبال چاره‌اندیشی آسیب‌ها باشند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ضرورت اندیشه‌ورزی گفت: مسئولان حوزه حجاب، باید دنبال چاره‌اندیشی برای آسیب‌های این حوزه باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی امروز (دوشنبه، ۲۱ تیر) در نشست هم‌اندیشی پیرامون طراحی های نوین فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب با حضور نمایندگان نهادهای فرهنگی در حوزه هنری، با اشاره به وظایف و مسئولان فرهنگی اجتماعی آموزشی در خصوص آسیب شناسی حوزه عفاف و حجاب گفت: مسئولان دولتی  نباید تصور کنند به دلیل مسئولیت های اجرایی نیاز به پرداخت به حوزه اندیشه ورزی ندارند، برعکس از مسئولان توقع نوآوری در حوزه آسیب شناسی وجود دارد و باید به بهترین شکل چاره اندیشی کنند.

مسئولان  نباید درگیر فعالیت‌های اجرایی همچون حقوق کارمندان و مسائل از این قبیل شوند بلکه باید اندیشه ورزی کنند و بهترین راه حل ها  ها را پیدا کند. زیرا آنها به دلیل آگاهی از آسیب های حوزه عفاف و حجاب می توانند راه حل های درستی ارائه کنند.

پیام مسئولان حجاب به مردم نمی‌رسد 

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به تشکیل کارگروه عفاف و حجاب در وزارت کشور، گفت: قرار شده جایگاهی برای طراحی های جدی و مؤثر در حوزه عفاف و حجاب با حضور نهادهای متولی فرهنگی کشور با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شود.
عاطفه سعیدی نژاد تصریح کرد: در دورانی هستیم که سرعت تغییرات زیاد است و فرصت ها از دست می رود. چند سال پیش مسئله تماس تصویری رایتل روی میز مدیران فرهنگی قرار گرفت، یک تصمیم غلط در این خصوص گرفته شد و نتیجه پس از یک دهه این شد در حالی که می توانستیم قوی در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشیم این فرصت از دست رفت. اکنون دنبال فیلتر شبکه های اجتماعی هستیم و معلوم نیست با چه هزینه ای می توان این عرصه را به دست آورد.  

بعد از اتفاقات ۴۰ ساله انقلاب و فعالیت های متشتت فرهنگی به جایی رسیده ایم که برخی میدان ها را از دست داده ایم و حجاب به مسئله ای امنیتی تبدیل شده است. از مسئولان فرهنگی می‌خواهیم با نگاه مسئله محور یک برنامه اقدام مؤثر فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب طراحی کنند.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با مطرح کردن این مسئله که روز عفاف و حجاب بیش از اینکه به جامعه شناسانده شود بیشتر بین متولیان مطرح است، گفت: باید به فکر انسجام بخشی در سیاست ها و عملیات مبتنی بر فکر و چابک سازی باشیم.  
وی با تاکید بر اینکه باید در جامعه حساسیت ایجاد کنیم، گفت: مسئله حجاب دست خورده شده و به سادگی نمی توان در این زمینه کار کرد. مخاطب اصلی ما مخاطب اسیب دیده است و پیام ما به آنها و جامعه نمی رسد و باید برای رسیدن به مخاطب بستری طراحی کنیم که در این زمینه می توان از ظرفیت اقشار دغدغه مند و مذهبی استفاده کرد.  

سعیدی نژاد گفت: فضای ارتباط بین دوستان و همسایه ها وفضای تاثیرگذارتری است که می توان از این فضا استفاده کرد. باید به کمک متدینین افق فکری مخاطبان را باز کرد. اقشار مذهبی می توانند قشر خاکستری جامعه را تحت تاثیر قرار دهند. ما به عنوان دستگاه فرهنگی باید زیرساخت پشتیبانی از مجموعه های مردمی را فراهم کنیم.

معاون ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به اینکه کار در حوزه عفاف و حجاب زیاد انجام شده است، گفت: باز هم محتاج نوآوری هستیم، نظریه پشتیبانی در حوزه عفاف و حجاب مطرح می شود.

روح‌الله حریزاوی، با بیان این که  هر تحول فرهنگی مبتنی بر یک نظریه پشتیبان است، گفت: برای مثال راهبری هوشمند در زیست‌بوم فرهنگی ـ تبلیغی در سازمان تبلیغات اسلامی اسلامی پیگیری شده است. از روزی که مقام معظم رهبری مسئله تهاجم فرهنگی، شبیه‌خون فرهنگی، جنگ نرم را مطرح کردند، نظریه توازن فرهنگی، باغبانی فرهنگی و نظریه معماری و مهندسی فرهنگی در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شد.

وی  فرهنگ را به مثابه زیست‌بوم ارزیابی کرد و گفت: وقتی شما نگاه زیست بومی به یک عرصه دارید نوع تعامل شما با کنشگران کاملا تغییر می‌کند. جمع‌بندی گفت‌وگوهایی که در حوزه حکمرانی نوین فرهنگی در برخی از پژوهشکده‌ها به شکل جدی در کشور دنبال می‌شود، این است که طراحی جدیدی در حکمرانی فضای مجازی و فضای تبلیغی و فرهنگی در حال شکل گرفتن است و این موضوع ما را دعوت می‌کند به سوی اینکه نگاهمان را تغییر دهیم. وقتی فرهنگ را به مثابه یک زیست بوم بنگریم اتفاقاتی رخ می‌دهد و رابطه کنشگران عرضی می‌شود و در این کارگروه می‌توانیم یافته‌هایمان را به اشتراک بگذاریم و به یک برنامه جامع در این زمینه دست پیدا کنیم.

حجاب قدبلندترین نمود عفاف است

رئیس مؤسسه عفاف و حجاب طهورا که به عنوان نماینده دفتر تبلیغات اسلامی در این نشست حضور داشت با انتقاد از اینکه کشتار مردم در مسجد گوهرشاد برای مردم تشریح نشد، گفت: در حالی که ۶۰۰ تا دو هزار نفر در این اتفاق کشته شدند مردم حتی نمی‌دانند چنین اتفاقی افتاده است. این مسئله نشان می‌دهد یکی از موضوعاتی که مردم حاضر هستند جانشان را برای آن بدهند، حجاب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بیاتی، گفت: در قطب فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، کارگروه عفاف و حجاب پس از ۱۸ ماه مسئله‌شناسی تشکیل شده است. وقتی عفاف و حجاب را تحلیل کردیم به این مسئله رسیدیم که وقتی می‌گوییم عفاف و حجاب، فقط حجاب را تعریف می‌کنیم و مسائلی مانند غیرت، کنترل نگاه و مطرح نمی‌شود. 

بیاتی با بیان این که زمانی مسئله حجاب حل می‌شود که پشتیبان‌های این مسئله حل شود، گفت: حجاب قد بلندترین نمود عفاف است، اما باید غیرت و رابطه آن با حجاب نیز توجیه شود. نگهبان حجاب در خانواده یعنی مردان در حال حذف هستند و باید بیرون برای هر فرد یک پلیس گذاشت. مدیریت نگاه مردان رابطه جدی با حجاب دارد، اما در این زمینه حتی طرح بحث هم نکرده‌ایم و برای مردان آموزشی در نظر نگرفته‌ایم. 

بیاتی با اعلام این خبر که طرح شهر دوست‌دار عفاف و حجاب به صورت کلان‌پروژه در دست اجراست، گفت: آمادگی داریم در حوزه تربیت تخصصی مبلغان حجاب و عفاف فعالیت و همکاری داشته باشیم.

شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۱ تیر با به مناسبت حادثه اعتراض مردم در مسجد گوهرشاد مشهد به دستور کشف حجاب پهلوی اول در ۲۱ تیر ۱۳۱۴ روز عفاف و حجاب نام‌گذاری کرده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha