مصوبه شورای سنجش پاسخی به هیچ مشکل جدی آموزش عالی نمی‌دهد

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: تصمیم پُرهزینه شورای سنجش و پذیرش دانشجو نه تنها پاسخی به هیچ مشکل جدی آموزش عالی نمی‌دهد بلکه جوانان کشور را از توسعه‌ توانمندی‌های متناسب با حرکت علمی دنیای مدرن باز می‌دارد.

محمود فتوحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، ‌ مبنی بر ممنوعیت شرکت داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد در رشته های غیرمرتبط با مقطع لیسانس از سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: اگرچه دلایل دریافت چنین تصمیمی به وضوح بیان نشده است اما به نظر می رسد این مصوبه راهکار هیچ یک از مسایل اساسی آموزش عالی در کشور نیست و مسأله‌ای را که وجود خارجی ندارد، هدف گیری کرده است.

وی افزود: حتی اگر مسأله ای واقعی وجود داشته باشد، این راه حل به جای حل آن مسأله، یک چالش اجتماعی در سطح وسیع ایجاد می کند.

بررسی محدود کردن پذیرش دانشجو از سه منظر

رییس دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: موضوع محدود کردن پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد به "رشته های مرتبط" را می‌توان از سه منظر مختلف شامل روند تحولات علم، تجارب بین المللی و تجارب دانشگاه صنعتی شریف مورد نقد و بررسی قرار داد.

فتوحی درباره روند تحولات علم خاطرنشان کرد: در ارتباط با منظر اول، باید اشاره کنم که تحولات علم در جهان با یک رویکرد جدید و کاملا متفاوت از قبل در شرف وقوع است. رویکرد جدید به حل مسایل واقعی جامعه توجه جدی دارد. از آنجایی که مسایل واقعی یک بُعدی نیستند، تربیت نسل آینده باید به گونه ای صورت گیرد که دانش آموختگان به حوزه های مختلف علمی مسلط باشند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که در رویکرد جدید، توسعه دوره های میان رشته ای تشویق می شوند و از دانشگاه ها انتظار می رود مسیر دانشجویان را برای دنبال کردن علایق علمی خود هموار کنند. یکی از راهکارهای مهم در این زمینه امکان تغییر رشته دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

رییس دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در دنیای کنونی، با تداخل حوزه‌های مختلف علمی، دانشگاهی و گسترش تحقیقات و فعالیت‌های بین‌رشته‌ای، نیاز به افرادی که در بیش از یک حوزه تخصص و تبحر داشته باشند، افزایش یافته است برای مثال برای تدوین قوانین مرتبط با قصورات پزشکی نیاز به پزشکانی داریم که همزمان با علم حقوق نیز آشنایی داشته باشند. به مهندسانی نیاز داریم که از علم زیست‌شناسی سردربیاورند و بتوانند حوزه فناوری‌زیستی (بیوتکنولوژی) را در کشور توسعه دهند.

فتوحی ادامه داد: بنابراین، دانشگاه ها باید بیش از پیش به دوره های میان رشته ای و توانمند کردن دانشجویان در حوزه های مختلف علمی توجه کنند. اگر این حوزه ها از هم فاصله معنی داری داشته باشند، امکان پرورش ذهن های خلاق و آماده حل مسأله بیشتر خواهد بود.

وی در ادامه این گفت و گو درباره منظر دوم، یادآور شد: در ارتباط با منظر دوم یعنی تجارب بین المللی، معتقدم جهان به سمت و سویی می رود که علاقه مندان به یادگیری و تحصیل بتوانند علایق خود را به هر صورت که شایسته است و با شرایط شان سازگاری بیشتری دارد، دنبال کنند.

فتوحی تاکید کرد: جالب تر اینکه این موضوع محدود به نظام آموزشی غرب نیست و دانشگاه ها و موسسات آموزشی و تحقیقاتی مشرق زمین نیز به نتایج مشابهی دست یافته اند. به همین دلیل، پیش نیاز رشته ها را تا حد امکان کاهش داده یا حذف کرده اند. این تصمیم حاصل تجارب چند صد ساله دانشگاه ها در شرق و غرب است و نمی تواند و نباید توسط سیاستگذاران آموزش عالی در کشورمان نادیده گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: یک راه کم هزینه و موثر برای گسترش دانش در دو حوزه‌ مختلف، انتخاب رشته‌ متفاوت در مقطع کارشناسی ارشد است و با بسته شدن این مسیر، راه‌های پرهزینه‌تر و کم بازده‌تر (مثل خودآموزی) تنها انتخاب دانشجویان مستعد خواهد بود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف درباره تجربه موفق این دانشگاه، گفت: در ارتباط با منظر سوم یعنی تجارب دانشگاه صنعتی شریف، با افتخار عرض می کنم ارزیابی مسیر طی شده و تجارب کسب شده در دانشگاه صنعتی شریف نشان می دهد دانشجویان با پیشینه مهندسی یا علوم وقتی وارد حوزه هایی همچون مدیریت، اقتصاد، سلامت، فلسفه یا فصل مشترک این رشته ها با علوم و مهندسی می شوند بسیار موفق عمل می کنند.

فتوحی افزود: دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه صنعتی شریف در رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی در ایجاد کسب و کارهای موفق، مدیریت شرکت-های بزرگ صنعتی و سازمان‌ های مهم عمومی و نیز در فضای آکادمیک خوش درخشیده اند.

وی تاکید کرد: بیش از دو دهه حضور دانشگاه صنعتی شریف در حوزه های میان رشته ای و ورود به مباحث علوم انسانی و علوم اجتماعی در کنار رشته های مهندسی نشان داد دانشگاه های صنعتی می توانند در حوزه های غیر مهندسی به ویژه فصل مشترک علوم، مهندسی و دیگر حوزه های علمی (پزشکی و سلامت، مدیریت، اقتصاد و ...) موفق باشند. همچنین خروجی این دوره ها به تایید دانشجویان، کارفرمایان و سیاستگذاران از بهترین های کشور و حتی جهان در حوزه خود هستند.

به گزارش ایرنا، ‌ روز گذشته بخشنامه ای از مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم خطاب به مدیران کارگروه‌های تخصصی گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی مبنی بر ممنوعیت شرکت داوطلبان رشته های غیرمرتبط در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ منتشر شد که برای داوطلبان این آزمون نگرانی های ایجاد کرد  اما امروز وزارت علوم اعلام کرد که زمانی برای اجرای این مصوبه تعیین نشده است.

در این بخشنامه آمده بود: بر اساس مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش کشور از سال ۱۴۰۱ سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین رشته‌های مرتبط برای هر یک از رشته‌ هایی که در آزمون کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارد، قرار است به زودی تعیین شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha