کارشناسان مدتی است که از مواجه شدن کشور با بحران کم آبی و خشکسالی سخن می گویند . در این راستا اداره کل پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا نظرسنجی آنلاین هفتگی خود را به موضوع «بحران کم آبی » اختصاص داد و از مخاطبان خود خواست تا در این مورد اعلام نظر کنند. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۱۳ تا ۲۱ تیر ماه جاری روی سایت ایرنا قرار گرفت و نزدیک بر ۷ هزار نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" در افکار سنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست تا برای حل بحران کم آبی در برخی از مناطق کشور پیشنهاد دهند ؛ «تغییر الگوهای کشت و جلوگیری از توسعه صنایع آب بر» با ۶۳.۱ درصد از سوی پاسخگویان به عنوان مهمترین پیشنهاد انتخاب شده است . « اجرای دقیق سیاست های صرفه جویانه » با ۱۹.۱ درصد، «انتقال آب از منطقه ای دیگر» با ۱۰.۲ درصد و «یافتن منابع آبی جدید در آن منطقه »با ۷.۶ درصد از دیگر پیشنهادهای پاسخگویان در این زمینه است .
در این نظرسنجی چهار سوال ؛ ۱- به نظر شما مردم تا چه اندازه بحران خشکسالی و کم آبی را جدی می گیرند؟ ۲- به نظر شما میزان اطلاع رسانی در مورد کم آبی و خشکسالی تا چه اندازه بوده است ؟ ۳- مهمترین خطر خشکسالی و کم آبی برای کشور چیست ؟ ۴- پیشنهاد شما برای حل بحران کم ابی در برخی از مناطق کشور چیست ؟ مطرح شد.
نتایج نشان داد ؛ ۶۳.۲ درصد پاسخگویان اطلاع رسانی در مورد کم آبی و خشکسالی را «کم » ارزیابی کردند . ۲۵ درصد میزان اطلاع رسانی در این زمینه را «تاحدی » و ۱۱.۸ درصد «زیاد » دانستند .
براساس این بررسی، مهم ترین خطر خشکسالی و کم آبی برای کشور از سوی ۵۶.۶ درصد پاسخگویان « بروز مشکلات حاد اجتماعی و اقتصادی و .. » است. «آسیب های محیط زیستی ناشی از تغییرات شدید اقلیمی » با ۲۹.۱ درصد و «کاهش شدید تولیدات کشاورزی »با ۱۴.۳ درصد از دیگر خطرات مهم این پدیده از سوی پاسخگویان اعلام شده است.
در پاسخ به سوال ؛ به نظر شما مردم تا چه اندازه بحران خشکسالی و کم آبی را جدی می گیرند؟ گزینه «کم » با ۳۷.۸ درصد و «اصلا »با ۲۵.۸ درصد در صدر قرار گرفتند . از نظر ۱۸.۸ درصد پاسخگویان ، مردم «تا حدی» و از نظر ۱۷.۸ درصد پاسخگویان ، مردم «زیاد» این بحران را جدی می گیرند.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاعرسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوعها و مسائل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستینبار در تارنمای اصلی خود راهاندازی کرد.
ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی تاکنون توانسته دیدگاهها و مطالبات عمومی را در ۳۹ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوعهای مختلف از جمله همهگیری ویروس کرونا، محدودیتهای کرونا، خرید آنلاین و وضعیت بورس، خودرو، بازار مسکن، آلودگی هوا، افزایش نرخ ارز، ادامه محدودیتهای کرونایی، هتک حرمت مسؤولان، افزایش پهنای باند، انتخابات ۱۴۰۰، بازارهای مالی، انتخابات شوراها، چهارشنبه آخر سال، سفرهای نوروزی، نگاه مردم به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، روز طبیعت، فعالیت در شبکه های اجتماعی، چالش های رونق تولید، ارزهای دیجیتال، انتخابات ریاست جمهوری، بحران کم آبی، بازار ارز، تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر خشکسالی بر کشور، وعده ها و شعارهای تبلیغاتی ، مناظره های انتخاباتی ، فرجام مناظره ها ، مشارکت در انتخابات و اولویت های رییس جمهوری منتخب ، نحوه پرداخت یارانه در دولت آینده و بحران کم آبی مطرح کند.
نظر شما