۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۶
کد خبر: 84417087
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزی که دشمن غیرت ایرانی را شناخت

۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۶
کد خبر: 84417087
روزی که دشمن غیرت ایرانی را شناخت

کرمانشاه - ایرنا - پنجم مرداد سال ۱۳۶۷ را باید روزی فراتر از یک حماسه ملی شناخت، روزی که دشمن فهمید مردم با غیرت و غیور ایران اسلامی از فرماندار، مسوول و معلم، دانشجو، دانش آموز، کارمند و کارگر ترسی از شهادت ندارند و با حضور مقتدرانه در عملیات مرصاد پوزه ننگین منافقین را به خاک مالیدند.

به گزارش ایرنا، در تیر ماه ۶۷ صدام حسین طی یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: «بعد از مدتی خواهید دید که چگونه مجاهدین خلق به اعماق خاک خودشان نفوذ خواهند کرد و همین‌طور پیوستن مردم ایران به صفوف آن‌ها را خواهید دید.» به این ترتیب ۶ روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت توسط ایران، نیروهای عراقی توافقات این قطعنامه را زیرپا گذاشته، دوباره در جنوب و حوالی خرمشهر حمله کردند تا راه نفوذ برای منافقین خلق باز شود و حتی توانستند تا آستانه تصرف آن پیش روند. به این ترتیب نیروهای دفاعی ایران در جبهه‌های جنوبی مستقر شدند. در این زمان منافقین عملیات فروغ جاویدان را از مرزهای غرب ایران آغاز کرد.
منافقین که در اوایل مرداد ۶۷، دست در دست صدام به ایران اسلامی حمله کردند با مقاومت ملت غیور و مردمانی از تبار غیورمردی و آزادگی از دیار ایران اسلامی رو به رو شدند و امروز پس از ۳۲ سال از آن حادثه، جریان نفاق به‌عنوان مزدوران آمریکا و رژیم صهیونیستی و مهره‌های «سیا» و «موساد»، هم‌چنان به شرارت علیه ملت ایران مشغولند.
حضور نقش آفرین مردم کنگاور با ۳۴ شهید در عملیات «مرصاد» بسیار پررنگ است. برای بازخوانی عملیات مرصاد و مرور خاطرات آن دوران به سراغ برخی از یادگاران دفاع مقدس رفتیم و با آنها به گفت وگو نشستیم.

در عملیات مرصاد جنگ بر سر خاک نبود، هدف دشمن نظام اسلامی بود
امام جمعه اسبق کنگاور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از نیات شوم دشمن در این جنگ پرده برداشت و اظهار کرد: در تنگه مرصاد جنگ بر سر خاک نبود بلکه بر سر بود و نبود نظام اسلامی ما بود و آنها در خیال خود، حذف انقلاب اسلامی را دنبال می‌کردند.  
«آیت الله سیدعباس میریونسی» افزود: بعد از شنیده شدن اینکه منافقان تا تنگه پیشروی کردند سیل جمعیتی که داوطلبانه آماده اعزام شده بودند به حدی زیاد بود که بالگرد توان بردن آنها را نداشت و در چند مرحله اعزام صورت گرفت.
امام جمعه اسبق کنگاور تاکید کرد: این شهرستان در عملیات مرصاد بیشترین شهید و رزمنده را تقدیم انقلاب کرده است از فرماندار گرفته تا کشاورز این شهرستان در این عملیات شرکت ارزشمند داشتند.
وی گفت: در این عملیات نکته بارزی که بیش از همه جلوه می کرد همدلی و همزبانی رزمندگان بود که اجازه ندادند یک قطعه‌ از خاک ایران اسلامی به دست دشمن بیافتد و درسی به دشمن داده شد که فکر تجاورز به خاک ایران را از ذهن خود بیرون کنند.
 

روزی که دشمن غیرت ایرانی را شناخت

منافقین با پنج هزار نیرو به دنبال ساقط کردن جمهوری اسلامی بودند
یکی از رزمندگان کنگاوری که در عملیات مرصاد، فرماندهی گروهان یکم سلمان از گردان بدر تیپ حضرت نبی اکرم (ص) را بر عهده داشت، در این راستا به خبرنگار ایرنا گفت: گروهک تروریستی منافقین در سال ۶۷ با چراغ سبز چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا و سناتورهای مجلس سنا برای براندازی جمهوری اسلامی اقدام کردند.
«علی رحمتی» افزود: منافقین در مرداد ۶۷، دست در دست صدام، به خیال خام خود، به ایران اسلامی حمله کردند که با پنچ هزار نفر در قالب ۲۵ تیپ چند ساعته در عملیاتی به نام فروغ جاویدان با پشتیبانی استکبار و صهیونیست ها تهران را فتح و نظام اسلامی را ساقط کنند.
وی در ادامه با اشاره به پیشروی منافقین، اظهارداشت: متاسفانه منافقین در مسیر حرکت خود خرابی‌های بسیاری را در شهرستان‌ها ایجاد کردند و جنایت‌های بسیاری را انجام دادند، به گونه‌ای که در بیمارستان شهرستان اسلام آبادغرب مجروحان و حتی بیمارانی که رزمنده نبودند از طبقات بالا به پایین پرت کردند و در حیاط بیمارستان جمع و آن‌ها را به بدترین شکل ممکن آتش زدند.
این یادگار دفاع مقدس نقش شهدا و رزمندگان کنگاوری را در عملیات مرصاد بی بدیل خواند و توضیح داد: با پیشروی منافقین مردم کنگاور از اقشار مختلف آماده اعزام شدند، از فرماندار شهر تا کارمند، دانشجو، معلم، دانش آموز و کارگر در این عملیات حضور داشتند.
او که ترکش هایی از عملیات های مختلف در طول هشت سال جنگ تحمیلی در بدن دارد، با بیان اینکه مردم کنگاور عاشق حضور در جبهه ها بودند که عشق مبارزه با دشمن در خون آنها کماکان جاری و ساری است، افزود: شخصیتی همچون شهید محمدرضا قلیوند برای پذیرفتن سمت فرمانداری کنگاور با استاندار وقت شرط کرده بود که هر وقت نیاز باشد، باید به منطقه و خط مقدم اعزام شود.
رحمتی، هوشمندی و شجاعت شهدای کنگاوری در عملیات های مختلف و بخصوص مرصاد را بسیار مشهود عنوان کرد و اظهارداشت: رئیسعلی غرب نام معروفی در بین فرمانده ها و رزمنده های دفاع مقدس بود که لقب شهید فریدون خزایی بود که جانشین فرماندهی محورعملیات را بر عهده داشت.

روزی که دشمن غیرت ایرانی را شناخت

با گوشت و استخوان خود به مقابله با تانک های T۷۲ رفتیم
یکی دیگر از رزمندگان عملیات مرصاد که همرزم بسیاری از شهدا بوده از آغاز حرکت رزمنده ها از کنگاور می گوید و توضیح می دهد: روز یکم مرداد ماه سال ۱۳۶۷ گردان خیبری که در دو راهی نهاوند کنگاور مستقر بود افراد را سازمان‌دهی می‌کرد. شهید شیخ رحمت طاهر آبادی که یک جوان کم‌ سن و سال طلبه و مداح بود اقدام به مداحی کرد. سپس رزمنده‌ها از شهید یار حسین رحمان آبادی بگیر تا فرماندار شهید سوار بر ماشین به راه افتادند.
«عبادالله یوسفی» افزود: به پادگان ابوذر که رسیدیم هیچ گونه امکاناتی وجود نداشت، چرا که جنگ در جنوب غرب کشور (خرمشهر) در حال جریان بود و امکانات را هم به آن‌جا برده بودند.
او ادامه داد: شب پس از نماز مغرب و عشا به همه اعلام کردند که هیچ اجباری نیست و هرکس تمایل دارد بصورت داوطلبانه و با اختیار خود می تواند در جنگ شرکت کند که همه رزمندگان کنگاوری اعلام آمادگی کردند. آن شب سهم هر نفر از شام یک بیسکویت بود و صبح زود بدون صبحانه راهی اسلام آبادغرب شدیم.
او گفت: به آنجا که رسیدیم قیامتی در آنجا به پا شده بود، منافقین خیلی از مردم، خانه ها و اموال آنها را به آتش کشیده بودند و بسیاری از دام های آنها در کنار جاده ها تلف شده بود.
یوسفی با بیان اینکه نیروهای کنگاوری تشنه و گرسنه و بدون امکانات نظامی در این جنگ شرکت کردند، اضافه کرد: ما باید با گوشت و استخوان خود با تانک های T۷۲ روسی مقاومت می‌کردیم که با شلیک هرگلوله به آنها تیرها کمانه می‌کرد.
این یادگار دفاع مقدس ادامه داد: من و چند نفر دیگر از راه میانبری به پشت نیروهای منافقین رفتیم و در آنجا مستقر شدیم، افزود: از آنجایی که نیروهای ما بسیار تشنه بودند و قمقمه من اندکی بیشتر آب نداشت حتی مجبور شدم برای تهیه آب برای رزمنده ها به دل دشمن بروم.
وی گفت: با این شرایط سخت و ایمان اخلاص واقعی بچه ها و حمایت های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بسیاری از دشمنان اسیر و مابقی اقدام به عقب نشینی کردند و نقش کنگاوری ها در کُند کردن حرکت منافقین در پیشروی های خود در کمینگاه مرصاد بسیار پررنگ بود.

روزی که دشمن غیرت ایرانی را شناخت

فرماندار شهید
شهید محمد رضا قلیوند فرماندار شهید کنگاوری که موقعیت و مسئولیت های زیادی از سوی ارگان ها و همچنین از سوی استانداری به ایشان پیشنهاد شده بود ولی ایشان به خاطر حضور در جبهه نمی پذیرفت.

وی درآبان ماه ۱۳۶۶ مسئولیت فرمانداری کنگاور را پذیرفت مشروط براینکه در جبهه ها نیز حضور داشته باشند.

شهید قلیوند در دوم مرداد ماه ۱۳۶۷ در عملیات مرصاد بر اثر درگیری با دشمن متجاوز و اصابت ترکش به شکم و سر به درجه رفیع شهادت نایل گشت.

روزی که دشمن غیرت ایرانی را شناخت

در این جنگ مردم کنگاور ۳۴ شهید را تقدیم انقلاب و این آب و خاک کردند که فرماندار شهید محمدرضا قلیوند، غلامحسین تکلو، مولامراد عبدالتاجدینی، غلامعلی خزایی، دانش آموز شهید محمد اکبری و دانشجوی شهید صید مراد رشیدی از جمله آنها بودند.

عملیات مرصاد پنجم مردادماه ۶۷ با رمز یا صاحب الزمان (عج) به منظور مقابله با حرکت منافقین و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده از سوی نیروهای بسیج و سپاه با پشتیبانی ارتش در اطراف شهر اسلام آبادغرب در استان کرمانشاه انجام گرفت.  
در این عملیات که با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب‌ اسلامی و با پشتیبانی هوانیروز ارتش اجرا شد، رزمندگان از سه محور چهار زبر، جاده قلاجه و جاده اسلام آباد - پل دختر، وارد عمل شدند و نیروهای ضد انقلاب را تا پشت نوار مرزی عقب راندند.  
در عملیات مرصاد، بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۲۴۰ قبضه خمپاره انداز ۶۰ و ۸۰ میلیمتری و ۳۰ عراده توپ ۱۰۶ میلیمتری دشمن منهدم شدند. همچنین بیش از ۲۰ تیپ مشترک منافقین و ارتش عراق متلاشی شد و تعداد کشته و زخمی‌های دشمن از مرز چهار هزار و ۸۰۰ تن گذشت.  
در این عملیات، نزدیک به هزار قبضه آر. پی. جی هفت، ۷۰۰ قبضه تیربار و کلاشینکوف، ده‌ها دستگاه خودرو، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، تعدادی تجهیزات پیشترفته الکترونیکی و مخابراتی و مقادیری اسناد درون گروهی منافقین به دست رزمندگان ایران افتاد.  
گزارش: مجید رحمتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha